Georgescu Gabriela
GEORGESCU, Gabriela – pictor. S-a născut la 16 ianuarie 1957, în Dudeşti, judeţul Brăila. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, secţia Artă Monumentală – Restaurare, promoţia 1980, clasa profesorului Vasile Celmare. Doctor în Arte Vizuale, Universitatea Națională de Arte, București (2012). Lector universitar la Universitatea „Dunărea de Jos”, Galați, Facultate de Arte Plastice, Decorative și Design. Membru al U.A.P.R., Filiala Galaţi (1996).
Din 1981 participă la expozițiile și manifestările Filialei Galați a U. A. P. R.
Expoziţii personale: Bucureşti, Sala Coloanelor (1979); Galaţi, Galeriile de Artă „Nicolae Mantu” (1991, 1997); ); Galeria de Artă „Marea Neagră”, Complexul Prezident Mangalia (1998); „Analogii”, Hotelul „Savoy”, Mamaia (2000); Teatrul „Maria Filotti”, Brăila (2001); Hotel Vega, Galați (2004);Weil der Stadt, Germania (1994).
Participări la expoziţii de grup (selectiv): Bucureşti (1985, 1994, 1996, 2003); „Trei filiale dunărene „Galați, Brăila, Tulcea”, Galeria de Artă „Apollo”, București” (1992); Salonul naţional de grafică, Galaţi (1995); Bienala „Ion Andreescu”, Buzău (1998, 2000, 2002, 2008); Bienala „Lascăr Vorel”, Piatra Neamţ (1999, 2001); „Flori”, Galeria de Artă Bârlad (2003); Salonul Naţional de Artă, Bucureşti (2006); Bienala Artelor „Cezar Ivănescu”, Galaţi (2009); Brăila (1981, 1990); Viena, Austria (2001); Freiburg, Germania (2001); Quincy, Illinois, S.U.A.; Silistra, Ruse, Bulgaria; Institutul Cultural Român, Viena, Austria (2004); Hovinkartano, Finlanda (2008); Galeria de Artă „Aripa”, Torino, Italia (2011); „Arta ca viaţă”, Muzeul de Artă Vizuală, Galaţi (2004), „Mirajul dintre ape”, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2004); „7 + 7”, Muzeul Judeţean de Artă Prahova, Ploieşti şi Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2005); „Acuarela”, Muzeul de Artă Tulcea şi Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2005); „Artiști plastici gălățeni”, Galeriile de Artă Buzău (2005); „Natură-Arhitectură”, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2006); Florida, S.U.A. (2006); Galeria de Artă „Aripa”, Torino, Italia (2011); „12 plasticieni-12 profesori”, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2011); Salonul Național de Plastică Mică, Brăila (2012, 2013, 2018, 2020, 2021), ); „Artiști români la Balcic”, Muzeul de Artă Balcic, Bulgaria (2012);Salonul Național al Artelor „Temeiuri”, ed. a IV-a, Galeria de Artă Brăila; „Artiști gălățeni”, Căminul Artei București (2015) și Galeria de Artă „Ion Andreescu”, Buzău (2017); „Artiști gălățeni la Dunărea de Jos”, Palatul Parlamentului, Galați (2016); „Salonul Dunării”, Universitatea „Dunărea de Jos”, Galați; Salonul Internațional al Profesorilor de Arte Vizuale, ediția a XVII-a, Sala „Sergiu Dumitrescu” a Centrului Cultural „Dunărea de Jos” Galați și Sala Polivalentă „Constantin Brâncuși”, Iași (2018); „Realism și abstracționism în 2020”, Esplanada Rezervației Naționale „Cheile Tișiței”, Vrancea (2020); Bienala Națională de Artă „Camil Ressu”, Galați (2020) ); Expoziția „2000#20 Art”, Galeria de Artă Brăila (2020); Expoziția de artă vizuală „Portret și Autoportret”, Ediția a III-a Online, Facebook ( 31 decembrie 2020 – 31 ianuarie 2021); „Dragobete Art.Ro”, ediția a IX-a, Online, Facebook (21 februarie – 31 martie 2021).
Participări la Tabere creaţie: Simpozionul internaţional de ceramică „Hamangia” (1996); Simpozionul „Migraţia Semnelor”, Mangalia (1998); Dragoslavele A.F.D.U.R, (1999); Colocviul Naţional Aquadepol, Mamaia (2000); „Arta ca viaţă”, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi (2004); „Mirajul dintre ape” (2004), Galaţi; „Acuarela”, Celic Dere, Tulcea (2005, 2006); Tabăra internaţională de creaţie „Dan Platon”, Breaza (2008); Hovinkartano, Finlanda (2008). Distincţii: Premiul Municipiului Galaţi (1998,2000, 2009); Medalia Meritul Cultural clasa a III-a, Categoria C – „Artele plastice”(2004); Premiul revistei „Porto-Franco” (Galaţi, 2007); Diploma „Gheorghe Lazăr”, clasa a III-a, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (2007); Premiul de Excelență al Filialei Galați a U. A. P. R. (2017); Premiul special al Filialei Galați a U. A. P. R. la Bienala Națională de Artă „Camil Ressu”, Galați (2020). Are lucrări în colecţii de stat şi particulare din România, Franţa, Germania, Italia, Anglia.
Temperament liric, Gabriela Georgescu cultivă compoziţia decorativă, bazată pe un desen riguros, mergând până la redarea celor mai mici detalii, şi pe o cromatică sensibilă, nuanțată, cu sonorităţi muzicale. Nudurile din pânzele sale sunt voluptoase, linia este fluentă, predomină curbele, formele sunt rotunde şi incitante. Oricât de fidelă rămâne artista datelor realităţii, pictura sa alunecă în ireal şi fantastic. Lumea miturilor o conduce la găsirea unor soluţii plastice ingenioase, cum se întâmplă, de pildă, în tabloul intitulat „Caleidoscop”. Motive din mitologia greacă, romană, egipteană, orientală, din mitologia biblică sau populară sunt contopite într-un spaţiu plastic modular. Închipuind o formă circulară, asemănătoare corolei unei flori, tabloul este lucrat în registre în care motive antropomorfe, zoomorfe, avimorfe, fitomorfe, alături de edificii antice, corăbii etc. convieţuiesc într-o compoziţie echilibrată, armonioasă, pictată în culori sobre, reţinute.
O construcţie modulară este şi lucrarea de mari dimensiuni „Edificii”. Imaginea de ansamblu, o îmbinare de natură statică şi elemente de peisaj, alcătuieşte o compoziţie unitară, executată într-un stil ce aminteşte de arta vitraliilor. Pictoriţa manifestă interes pentru scoaterea în evidenţă a detaliului floral, pentru plasarea în spaţiul plastic a unor construcţii cu arhitectură fastuoasă, precum şi a unor elemente ce evocă frumuseţea şi perenitatea creaţiei omului. Formele reţin prin geometria şi claritatea construcţiei, prin cromatica luminoasă, proaspătă, transparentă, răspândind vitalitate şi optimism. Îngeri-arhitecţi, personaje fabuloase, structuri geologice şi vegetale, păsări, animale, elemente de natură statică, fiinţe omeneşti etc. populează tot mai mult pânzele artistei, alcătuind un univers imagistic de o deosebită acurateţe şi distincţie. Tripticul „Anotimpuri” aduce în prim-plan personaje alegorice de o frumusețe renascentistă.
În alte tablouri întâlnim câmpuri de floare-soarelui, aspecte marine, priveliști ale Dunării și Munților Măcinului („Floarea-soarelui”, „Mediterana”, „Coasta dalmată”, „Malul Dunării”) sau imagini care constituie adevărate metafore plastice („Grădini pe țărm”, „Triptic vertical”, „Spiritul florilor”, „Privire”, „Femeia val”, „Dealuri”, „Adieri de primăvară”). Acuarelele, realizate în taberele de creaţie, ne pun şi ele în faţa unei sensibilităţi aparte, calde, îndatorată mai mult înregistrării concretului, configurând ansambluri în care se simte respiraţia naturii, iar liniştea şi echilibrul sunt dominante. Mori de vânt, păuni, ctitorii de cult ortodox, arbori, dealurile cu spinări domoale ale Dobrogei sunt pictate cu plăcerea unei fiinţe care se simte o parte din natură şi trăieşte la un înalt diapazon sentimentul frumosului. Altădată, folosindu-se de creioane, pastel şi sepia, alcătuieşte într-o suită de tablouri un adevărat arbore genealogic al familiei („Genealogii”). Bunici, părinţi, fraţi, unchi, mătuşi, propriii copii sunt configuraţi în imagini care amintesc de fotografiile din vechile albume de familie.
Bibl.: Corneliu Stoica, Artişti plastici de la Dunărea de Jos, Editura Alma, Galaţi, 1999; Alexandru Cebuc,Vasile Florea, Negoiţă Lăptoiu, Enciclopedia artiştilor români contemporani, vol. V, Editura Arc 2000, Bucureşti, 2003; Toader Buculei, Prezențe brăilene în spiritualitatea românească, ediția a II-a, Editura Ex Libris, Brăila, 2004; Corneliu Stoica, Dicţionarul artiştilor plastici gălăţeni, Editura Terra Focşani, 2007; ediția a II-a, revăzută și întregită, Editura „Axis Libri”, Galați, 2013; Valentin Ciucă, Un secol de arte frumoase în Moldova, vol. II, Editura Art XXI, Iaşi, 2009; Valentin Ciucă, Dicţionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova 1800-2010, Editura Art XXI, Iaşi, 2011; Corneliu Stoica, Arta gălățeană feminină, Editura Centrului Cultural „Dunărea de Jos”, Galați, 2018.
Corneliu STOICA