Elas Mariana A.
MARIANA A. ELAŞ
Mariana A.Elaş (numele străbunicului Ilaş) este membră în Uniunea Artiştilor Plastici din România, secţia de pictură. s-a născut în Cluj-Napoca, România, în 13 iulie 1957 şi este fiica lui Leonid Elaş (pictor) şi Doina Elaş (sculptoriţă).
1980, devine membră a atelierului 35, din cadrul Uniunii Artiştilor Plastici Iaşi.
1986, depune dosarul pentru a intra în Uniunea Artiştilor Plastici din Iaşi.
1986-1990, este vicepreşedintă Atelier 35 şi activează în Uniunea Artiştilor Plastici din Iaşi.
1990, devine membră în Uniunea Artiştilor Plastici din România, din Bucureşti, Secţia de pictură.
2016, activează şi în Filiala Interjudeţeană Cluj, Bistriţa-Năsăud, Zalău.
1964-1976, Şcoala Primară, Generală, Liceală, Liceul 15, Cluj-Napoca.
1976-1980, realizează studii de specialitate la Institutul de Arte Plastice “Ioan Andreescu”,
din Cluj-Napoca, la profesorii Paul Sima, Victor Ciato şi Ioan Horvath-Bugnariu
învăţând tehnici de pictură şi de la maestrul Corneliu Baba (1976).
1980-1988, Liceul de Artă ,,Octav Băncilă” , Iaşi. (profesoară titulară prin repartiţie
guvernamentală, textile, pictură, desen).
1988-1990, Şcoala Generală 80, Bucureşti.( profesoară titulară de desen).
1999-2003 Lector Universitar (titular prin concurs), Catedra de desen la Colegiul “Spiru Haret”
din Blaj (jud. Alba).
1990- până în present este profesoară titulară (pictură-desen) (Gr.I, Gradaţie de merit) la Liceul
de Artă ,,Romulus Ladea”) Cluj-Napoca.
Activitatea artistică:
Expoziţii personale organizate la: Cluj-Napoca (1977,1980,1993,1994,1995, 2008),Iaşi (1985),
Geneva, Elveţia (1995,
2001), Bremen, Germania (1995).
Participări internaţionale:
1986, Belgia,Antwerpen,”Expoziţia internaţională Punte între Est şi Vest în Europa”.
1987, Olanda, Dordrecht,”Expoziţia internaţională artişti din Europa de est”.
1987, Olanda,Breda,”Expoziţia Arta Românească”, realizatã cu ocazia zilelor artistice ale oraşului.
1987, Ungaria,Budapesta,”Expoziţia internaţională Arta astăzi II”.
1989, R.Moldova,Chişinău,”Expoziţia de pictură, sculptură şi grafică, Leonid, Doina şi Mariana Elaş.
1989, Japonia,Yomiuri,”Expoziţia internaţională de caricatură, a-XI-a manifestare”.
1990, Elveţia,Geneva,”Expoziţia Teatrului”.
1990, Japonia,Kanagawa,”Expoziţia a-16-a ediţie internaţională independentă de grafică Kanagawa ‘90”.
1991, Franţa,Paris,”Expoziţia stampe, tablouri moderne şi contemporane, realizate de pictori români”.
1991, Ungaria,Gyor, ”Prima expoziţie internaţională bienală de grafică Gyor”.
1991, U.S.A.,California,”Prima expoziţie internaţională de grafică mică”.
1991, Polonia,Majdanek,”A treia expoziţie trienală internaţională de artă împotriva războiului”.
1992, Japonia,Kanagava,”A -17-a expoziţie internaţională independentă de grafică”.
1992, U.S.A.,California,”A doua expoziţie anuală internaţională de grafică mică”.
1992, Japonia,Yomiuri,”A-14-a expoziţie internaţională de caricatură”.
1993, Germania,Sttutgard,”Expoziţia Băncii Sudwest LB”.
1993, Franţa,Puylaurens,”Expoziţia itinerantă de pictură contemporană românească”.
1993, Olanda,Maastricht,”Prima expoziţie bienală internaţională de grafică”.
1993, Olanda,Uden,”Expoziţia galeriei Arto Imago”.
1994, Polonia,Cracovia,MTG’94.
1994, Canada Toronto,”A noua anuală internaţională de miniatură”.
1995, Elveţia,Geneva,”Expoziţie de pictură şi grafică”.
1995, Germania,Bremen,”Expoziţie de pictură”.
1995, Canada,Toronto,”A-10-a expoziţie anuală internaţională de miniatură”.
1995, Japonia,Kanagawa,”A -18-a expoziţie internaţională independentă de grafică”.
1995, Japonia,Tokio,”Trienala de grafică şi prima anuală jubiliară, 50 de ani de la infiinţarea
Institutului de Artă”.
1995, Japonia,Yomiuri,”A-17-a expoziţie internaţională de caricatură”.
1996, Spania,Palma de Mallorca,”Expoziţia internaţională organizată de Fundaţia Barcelo ,
Casa del Marqer.
1996 ,Canada,Toronto,Otario,”A-11-a expoziţie anuală internaţională de miniatură”.
1996, Japonia,Yomiuri,”A-18-a expoziţie internaţională de caricatură”.
1996, Elveţia,Geneva,”Expoziţie de grup”,(România,Franţa,Canada).
1997, Polonia,Cracovia,”Trienala internaţionalã de grafică, MTG’97”.
1997, Kanagawa, Yokohama, Japonia, “A-19-a expoziţie internaţională independentă de grafică”.
1997, România,Cluj-Napoca, “Prima Bienală de grafică”.
1997, Canada, Toronto, Ontario, “A-12-a expoziţie anuală internaţională de miniatură”.
1998, Japonia, Tokio, “Trienala internaţională de grafică mică Tama Art University.
1998, Malaysia, Kuala Lumpur, Expoziţia internaţională a Academiei Centrale de Artă.
1999, Romania, Cluj-Napoca, Festivalul Internaţional al Artelor Grafice, Muzeul de Artă.
1999, Egipt, Giza, A treia expoziţie internaţională trienală egipteană de grafică, Palatul de Artă El Gezeira,
Galeria operei şi galeriile de artă egiptene.
2000, Italia, Expoziţia internaţională de grafică mică şi pictură “World-Wide Show ”Pisa 2000”.
2000, Koreea de sud, Seoul, “Primul Festival internaţional de Artă grafică”, organizat de Colegiul de artă şi
Universitatea Sungklyunkwan.
2000, România, Cluj-Napoca, Expoziţia Internaţională de Ex Libris “Omagiu Poetului”, Muzeul Etnografic.
2000, Macedonia, Bitola, A treia trienală internaţională de artă grafică, Institutul de Artă şi Galeria Muzeului.
2001, Lituania, Siauliu, Competiţia internaţională de EX LIBRIS, “A 50-a aniversare a Bibliotecii Siauliu P.
Visinkio.
2001, Italia, Pisa, ,,It Art”, A treia ediţie mondială de grafică mică şi pictură “World Wide Show”, organizată
de Academia de Artă din Pisa, Centrul de expoziţii “Pisa Arte”.
2001, Elveţia, Geneva, Expoziţie de pictură şi grafică, Mariana şi Leonid Elaş.
2002, Italia, Pisa, ,,It art”, A patra ediţie mondială de grafică mică şi pictură “World Wide Show”,
organizată de Acadenia de Artă din Pisa, Centrul de expoziţii “pisa Arte”.
2003, Republica Arabă Egipt, Cairo şi Alexandria, Trienala internaţională de gravură, organizată de
Ministerul Culturii Sectorul Arte frumoase egiptene.
2004, India, Bharat Bhavan, ,,A şasea bienală internaţională de gravură Artă – 2004”, Muzeul de
Artă Roopankar.
2004, Ucraina, Donetsk, Expoziţie internaţională de artă modernă de caritate, Muzeul de Artă şi
Camera de Comerţ şi industrie.
2006, Republica Arabă Egipt, Giza, ,,A cincea Trienală Internaţională de Grafică, organizată de Ministerul
Culturii Sectorul Arte frumoase egiptene
Execută lucrări de artă monumentală (sgraffito):
1980, Intreprinderea poligrafică “Ardealul” din Cluj-Napoca, cu tema “Istoria Tipografiei”, 20/20m.
1983, Bistriţa în incinta Spitalului judeţean, lucrarea cu tema”Viaţa”,16/18m.
Premii, Menţiuni, Distincţii
1990, Premiul II pe ţară pentru desenul “Prinţul fericit”după povestea lui Oscar Wilde, organizat de
Editura Ştiinţă şi Creativitate.
1991, Medalie onorifică pentru participare,Polonia,Majdanek ”Trienala internaţională <<Împotriva
războiului>>”.
1994, Menţiune onorifică la expoziţia “Anuala internaţională de miniatură”,Toronto,Canada.
2000, Menţiune specială la expoziţia “ A doua expoziţie de minigrafică şi pictură a spectacolului
lumii Pisa 2000”.
2000, ,,Segnalati Speciali”, Academia de artă din Pisa, Expoziţia mondială de grafică mică şi pictură,
director artistic Prof. Bruno Pollaci.
2001, Premiul de Laureat la expoziţia internaţională de EX LIBRIS, a 50-a aniversare a Bibliotecii
P. Visinskio, Siauliu, Lituania.
2001, Diploma – Distincţia dată de organizatori, la expoziţia “ ITART 2001: 3RD MINI GRAPHIC
& PAINTING WORLD WIDE SHOW”, Pisa, Italia. Academia de Artă din Pisa, Dir. Artistic,
Prof Bruno Pollacci..
Realizează ilustraţii de carte:
”Casa cu rodii” (Vol.I) şi ”Uriaşul care se iubea doar pe sine” (Vol.II) de Oscar Wilde.
Cărţi scrise (text şi desene):
2000, Studiul desenului artistic (Mariana A. Elaş şi Leonid Elaş), ISBN, Edit C.C.D. Cluj
2000, CD-ROM, Studiul desenului artistic
2008, Tehnologie artistică plastică (L.Elaş şi M.Elaş), ISBN, Edit C.C.D. Cluj.
2000, 2008, CD-ROM, Tehnologie artistică plastică
2003, Caiet Metodologic 1 -Interdisciplinarităţi corelate la ora de desen privind personajul
pozitiv şi negativ
2004, Caiet Metodologic 2, Triunghiul, cercul şi pătratul, munca în echipă interdisciplinară
corelată cu ora de
desen.
2008, Didactica experimentului visual, Mariana A. Elaş, ISBN, Edit C.C.D. Cluj.
2008, DVD, Didactica experimentului visual.
Expoziţii Republicane
1981, Bienala Tineretului, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1981, Bienala Tineretului, Galeria de artă, Sibiu.
1983, Salonul republican de grafică, Sala Dalles, Bucureşti.
1983, Expoziţia de artă plastică,”Festivalul Cântarea României”,Bucureşti.
1984, Expoziţia Festivalul Naţional “Cântarea României”, Bucureşti.
1985, Salonul bienal de grafică, Muzeul colecţiilor, Bucureşti.
1986, Salonul republican de grafică, Sala Dalles, Bucureşti.
1988, Bienala de pictură, Sala Dalles, Bucureşti.
1988, Salonul bienal de desen, Arad.
1987, Bienala tineretului, Galaţi.
1998, Bienala tineretului,Baia Mare.
1989,Bienala de pictură, Muzeul de artă, Bucureşti.
1989, Salonul de grafică, Sala Dalles, Bucureşti.
1990, Expoziţia tineretului, Sala Teatrului Naţional, Bucureşti.
1991, Salonul naţional de pictură, Sala Teatrului Naţional, Bucureşti
Anuale Bucureştene
1996, Expoziţia anuală de pictură, Sala Teatrului Naţional, Bucureşti.
1999, Expoziţia anuală de pictură cu tema “Timpul”, Muzeul Literaturii Române”, Bucureşti.
Expoziţii Judeţene
1979, Expoziţia judeţeană de grafică, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1979, Expoziţia judeţeană de pictură şi sculptură, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1980, Expoziţia de grafică, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1980, Expoziţia de pictură şi sculptură ,Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1980, Expoziţia de artă plastică, Galeria Victoria, Iaşi.
1981, Expoziţia omagială de artă plastică, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1981, Expoziţia judeţeană de pictură, sculptură şi grafică, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1982, Expoziţia de artă plastică “Lupta pentru pace”, Galeria Victoria, Iaşi.
1982, Expoziţia “Omagiul Păcii”,Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1982, Expoziţia judeţeană de pictură şi sculptură, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1982, Expoziţia “20 ani de la cooperativizarea agriculturii”, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1983, Expoziţia judeţeană de pictură şi sculptură, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1984, Expoziţia omagială de artă plastică închinată celei de a 60-a aniversare a făuririi statului naţional
unitar român, Galeria de artă, Cluj-Napoca.
1984, Expoziţia judeţeană de artă plastică, Galeria de artă, Victoria, Iaşi.
1985, Expoziţia judeţeană de artă plastică “Omagiu”, Galeria de artă Lăpuşneanu, Iaşi.
1985, Expozitia de pictură şi sculptură, Galeria de artă Lăpuşneanu, Iaşi.
1986, Anuala ieşeană, Galeria Cupola, Iaşi.
1987, Expoziţia omagială, Muzeul de Artă, Cluj-Napoca.
1981, Expoziţia interjudeţeană de artă plastică: Alba-Iulia, Baia Mare, Satu Mare, Sălaj, Bistriţa,
Năsăud, Galeria de artă , Cluj-Napoca.
1983, Expoziţia interjudeţeană de artă plastică : Alba, Bistriţa-Năsăud, Baia Mare, Satu Mare, Sălaj,
Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
1985, Expoziţia interjudeţeană de artă plastică , Suceava, Iaşi, Bacău.
1985, Expoziţia interjudeţeană de artă plastică: Alba, Bistriţa-Năsăud, Baia Mare, Satu Mare, Sălaj,
Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
1987, Expoziţia interjudeţeană zonală: Alba, Bistriţa-Năsăud, etc.,Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
1989, Expoziţia interjudeţeană, Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
1992, Expoziţia interjudeţeană, Galeria din Piaţa Unirii, Cluj-Napoca.
Expoziţii de Grup
1981, Expoziţia documentară Mihai Viteazul, Arhivele Statului din Cluj-Napoca.
1982, Expoziţia omagială închinată “Zilei internaţionale a femeii”,Galeria de artă Cupola din Iaşi.
1982, Expoziţia Omagiu, Galeria de artă Rotonda din Iaşi.
1982, Expoziţia “Sens şi semnificaţie”, Mircea Eugen, Grigore Bejenaru, Traian Mocanu,
Mariana Elaş, Galeria de artă Cupola din Iaşi.
1982, Expoziţia “Sens şi semnificaţie”, Mircea Eugen, Grigore Bejenaru, Traian Mocanu, Mariana Elaş,
Galeria de artă din Suceava.
1984, Expoziţia “Copacul”, Galeria de artă “Cupola din Iaşi.
1984, Expoziţia Taberei Naţionale din Valea Doftanei, judeţul Prahova.
1985, Expoziţia de pictură, sculptură şi grafică, “Omagiu”,Galeria de artă Lăpuşneanu din Iaşi.
1985, Expoziţia de pictură, sculptură şi grafică, Galeria Trianon din Iaşi.
1985, Expoziţia de pictură, sculptură, grafică şi arte decorative “Arta ieşeană contemporană”,
Sala Dalles din Bucureşti.
1985, Expoziţia Atelierului 35, Sala Lăpuşneanu din Iaşi.
1986, Expoziţia Atelierului 35 ,Sala Lăpuşneanu din Iaşi.
1986, Expoziţia Muzeului de Artă din Cluj-Napoca.
1986, Expoziţia Atelierului 35, Galeria Cupola din Iaşi.
1986, Expoziţia Atelierului 35 (pentru primirea în U.A.P.), Galeria Cupola din Iaşi.
1986, Expoziţia “Omagiul eliberării”,Galeria Cupola din Iaşi.
1986, Expoziţia “Omagiul Păcii”, Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea.
1986, Expoziţia Taberei Naţionale din Lăzarea, judeţul Harghita.
1986, Expoziţie de pictură şi grafică, Galeria Trianon din Iaşi.
1987, Expoziţia “Iaşul Tinereţii Noastre”,Galleria Victoria din Iaşi.
1987, Expoziţia profesorilor de desen, Sala Casei Corpului Didactic din Iaşi.
1987, Expoziţia Atelierelor 35 din ţară, Galeria Tineretului din Râmnicu-Vâlcea.
1987, Expoziţia “Pro Natura”, Muzeul de Artă din Oradea.
1987, Expoziţia Atelierului 35 “Sinestezie”, Galeria Trianon” din Iaşi.
1987-88, Expoziţie omagială, Muzeul de Artă din Iaşi.
1988, Festivalul “Mioriţa”, Galerie de artă din Focşani.
1988, Expoziţia Tineretului cu participarea Atelierelor 35 din ţară,Galeriile U.A.P. din Baia Mare.
1988, Expoziţia “Lui Sorescu” din Bacău.
1989, Expoziţia Tineretului, Galeria de artă din Bacău.
1989, Expoziţia de Artă Contemporană 25 de artişti plastici, Galeria Casei Universitarilor “Paul Sima”
din Cluj-Napoca.
1990, Expoziţia “Contul Libertatea”, Galeria Nouă din Cluj-Napoca.
1990, Expoziţia Atelier 35 Bucureşti, Sala Teatrului Naţional din Bucureşti.
1990, Expoziţia “Voroneţiana”, Muzeul de Artă din Suceava.
1991, Expoziţia Galeriei centrale din Dej.
1992, Expoziţia profesorilor de desen, Galeria Bibliotecii Universitare “Lucian Blaga”din Cluj-Napoca.
1996, Expoziţia profesorilor de desen, Galeria “Romulus Ladea”din Cluj-Napoca.
1997, Expoziţia de grafică mică din incinta Filialei Intejudeţene U.A.P. din Cluj-Napoca.
1999, Expoziţia de pictură, sculptură şi grafică, Doina, Leonid şi Mariana Elaş, Galeria “Astra” din Blaj.
1999, Expoziţia de pictură, sculptură, grafică şi design a cadrelor didactice de la Liceul de Artă “Romulus
Ladea”din Cluj, Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.
1999, Expoziţia de pictură şi sculptură, Doina, Leonid şi Mariana Elaş, Galeria “Frezia” din Dej.
2000, Expoziţia de pictură, sculptură, tapiserie şi iconică, cu tema “Identităţi” 50 de ani de la înfiinţarea
Liceului de Artă “Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, Galeria “Constantin Brâncuşi”,
Sala Parlamentului României, Bucureşti (Salcâmi, ulei pe pânză, rămasă în colecţia Camerei
Deputaţilor).
2001, Expoziţia retrospectivă de Ex Librisuri a Bibliotecii Judeţene “C. Sturdza”, Bacău, Galeriile
Alfa ale Muzeului“ 120 de ani de la naşterea lui George Enescu”, ediţia a XV-a.
2003, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romulus Ladea”, Zalău.
2004, Expoziţia omagială ,,Zilele Ladea” a Liceului de Artă ,,Romulus Ladea”, Muzeul de Artă Cluj-Napoca.
2004, Concursul naţional de Ex-Libris ,,Ştefan cel Mare şi Sfânft- 500”, ediţia a XVII-a, Bacău.
2005, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romul Ladea” organizată la Primăria Municipiului Cluj-Napoca.
2006, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romul Ladea” organizată la Muzeul Etnografic, Cluj-Napoca.
2007, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romul Ladea” organizată la Muzeul Etnografic, Cluj-Napoca.
2009, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romulus Ladea”, Galeria de Artă a U.A.P. Filiala interjudeţeană
Cluj-Bistriţa, Cluj.
2010, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romulus Ladea”, Galeria ,,Fortuna”, Cluj-Napoca.
2011, Expoziţia Liceului de Artă ,,Romulus Ladea” Casa Radio-TV, Cluj-Napoca.
TEXTE CRITICE
Paul Sima-Cluj-Napoca ,,… Lucrările Marianei Elaş recomandă un spirit cultivat şi sensibil, capabil a conferi expresiei plastice echilibru gestului adânc meditat dublat de rezonanţa subtilă a unui cromatism nuanţat prin purificare.
Călătorind în Italia şi-a alcătuit un jurnal intim, de o surprinzătoare autenticitate în redarea unui climat spiritual specific”.
Marius Tătaru-Bucureşti ,,… Mariana Elaş s-a orientat către reevaluarea unor forme ale tradiţiei, în măsura în care le-a putut absorbi şi prelucra, pornind de la sugestiile foştilor ei dascăli de la Institutul de artă clujean.O concepţie picturală cel mai adesea solidă, tinzâd către sintetizarea formei, o disciplinare a afectelor, prin care transpare cu greu o anumită doză de melancolie reţinută caracterizează pictura ei şi în primul rând cele mai bune peisaje spre deosebire de grafica aceleiaşi, mai acuzat narativă şi tinzând uneori către o simbolistică uşor previzibilă ”.
Mihaela Gafencu-Iaşi,,…Motivele abordate în pictura Marianei Elaş sunt două aspecte ale fluidului- mişcare: aparenta stază a naturii (figurată de peisajul în chip subversiv dramatic, unde teluricul, prin esenţă static, închipuie prin munte vârtejul direcţiei ascensionale şi prin apă mirajul neopririlor orizontale) şi gestul în derulare pur (sesizat în compoziţii ca cele cu Cai sau tineri sportivi). Totul e tratat cu deplină autoritate profesională…”.
Mircea Zaciu-Cluj-Napoca,,… Artist prodigios, cu realizări în arta monumentală (sgraffito),pictură de şevalet şi grafică, Mariana Elaş e un spirit avid şi neliniştit în căutările sale estetice,dar pe un fond de calmă clasicitate. Dincolo de soluţiile moderne, ghicim structurile originare, surprinse în straturile arheologice dau în metafora “ferestrei” şi în “ochiul” unei fântâni româneşti arhaice. Simbolurile frizează mereu lirismul reflexiv, în vreme ce expresia plastică tinde spre o rafinată abstractizare. Departe de a fi rece şi steril, acest abstractism coboarã în adânc, descoperind pânza freatică a poeziei formelor”.
Viorica Guy Marica- Cluj-Napoca,,… Voiaj artistic – De timpuriu Mariana Elaş se remarcă în grafică prin calităţi certe, dominate de o viguroasă cumpănire, ocolind efuziunile chiar şi în ipostazele în care sensibilitatea juvenilă este mai intens solicitată. Folosindu-se de conte’ cu o excelentă intuire a resurselor grafice pe care această tehnică sobră, dar variabilă le oferă, ea izbuteşte să fixeze fără vreun efort vizibil tonalitatea adecvată unei anumite topografii, unui anumit climat surprins în cadrul călătoriei sale europene.
Adaptarea la motiv este în aceleşi timp energică şi senzitivă, depăşind superficiile coloritului local, străduindu-se să pătrundă realitatea geografică şi istorică deopotrivă. Imaginea e absorbită prin toţi porii, priveliştea asimilată prin spontană conectare,
Notaţii succesive consemnează ambianţa rarefiată a metropolei pariziene, celebre geometrii arhitecturale şi punţi aruncate peste matca Senei, capriciile inedite ale străzii. Ca o corabie oscilantă, catedrala Notre-Dame pare să navigheze pe traseul secular al marii artere, pornită din inima anticei Luteţii. De la Place de la Concorde la Bastilia, la colţurile citadine cu un aspect cvasi provincial, explorările sunt însoţite de o admiraţie mutuală şi reţinută. Un alt cer şi un alt relief ne întâmpină pe tărâm
Un alt cer şi un alt relief ne întâmpină pe tărâm hispanic. Întinderi toride, înecate într-un colb universal ce estompează conturele peisajului traversat de un monumental pod toledan, îşi etapează grandoarea posacă. Drumul spre Barcelona ori capitala madrilenă respiră o egală ariditate, fie ea nudă ori fastuoasă, deopotrivă încinsă de albul unui soare necruţător.
Inspirate sunt mai ales peisajele veneţiene, iscodind unghiuri perspectivice a căror adâncime labi- rintică, pe canale laterale şi înguste, conduce privirea spre o mai puţin cunoscută, Cetate a lagunelor. Interpretarea e variabilă, pendulând între umeda învăluire a văzduhului venet şi somtuozitate stinsă a stacojiurilor, cufundate în somnul vetust al unei nobile decadenţe. Înceţări difuze, poveri aburoase încărcând atmosfera însoţesc lumina sibilinică şi stinsă, ce şterge conturele vechilor palate riverane.
Alături de pregnanţa temperată a negrului, jocurile tonale ale sanguinei şi ale brunurilor de sepia se desfăşoară contra balansate de cortegiul subtil al griurilor, de la cele terne până la cele disparente, anihi-
late de subita intervenţie a unor alburi străvezii. Soliditatea arhitectonică vizând efecte monumentale e contaminată de transparenţele mişcătoare ale mediului aerian şi acvatic, reunite într-o expresivă îmbinare de contraste. Voiajul artistic al Marianei Elaş nu este simplă deplasare în timp şi spaţiu, ci periplu spiri-
tual pe meleagurile bătrânei Europe contemplată cu agerimea senzitivă a ochiului tânăr”.
Gheorghe Vida-Bucureşti ,,…Desenele şi gravurile Marianei Elaş sunt departe de fi simple studii şi schiţe, având sttutul de creaţie autonome cu accentuată tentă simbolică mizându-se în esenţă de capacitatea de fantazare a contemplatorului.
Artista porneşte în general de la elemente nespectaculoase în fine (fântâni, pietre, copaci), aduse în prim plan, focalizate şi intens prelucrate pentru a deveni încărcate de sens, pregnante vizual, antrenân-du-se datorită unor subtile alternanţe de deschis-închis, cu o notaţie multiplă printr-o tehnică remarcabilă a sugestiei creatoare de atmosferă tensionată, poetică, adâncime prevestitoare.”
Mihaela Gafencu-Iaşi ,,Peisaje şi compoziţii -…La a patra expoziţie personală, clujeanca (ieşancă, de fapt, prin adopţiune) Mariana Elaş ne surprinde prin maturitatea sa cumpănită (tematica şi chiar modalitatea de exprimare), prin soliditatea culturii teore-tice acumulate şi bine sedimentate (aplicată în sistemul de a compune imaginea şi de a armoniza culoarea) şi, în contradicţie cu aceste prime caracteristici, prin neliniştea ce se străve de îndărătul cumpănirii înţe-
lepte, aparent împăcate cu sine. Dar Mariana Elaş nu este o “împăcată cu sine”. Dimpotrivă ea se va oferi total “luptei cu îngerul”, o dată ce i se va astâmpăra setea de certitudini obiective şi adevăruri verificate prin strădanie proprie. Ea cercetează căi, îşi asumă procedee, dezvoltă canalizând, izvoare de gând şi văz, ce încearcă, adică, în re-inventarea imaginii. În această ordine de idei, experimentul său e o reeditare pe cont propriu. El supune probei elementele fundamentale ale retoricii plastice clasice şi baroce mai curând cu înverşunare polemică decât cu reverenţă. Implicită, acceptată încă tacit, ca o autoprovocare, această po-lemică se va dezlănţui, probabil, în conflict dur, totuşi benefic şi atunci pragul “aşezat”al calmului părel-nic va fi sărit şi nimic nu va mai zăgăzui adevărurile puternice ale unei sensibilităţi preponderent lirice, autentic-afective, decis-originale.
Privirea pictoriţei se lasă mai puţin condusă raţional, e mai greu de influenţat prin livresc, este proas-
pătă, vie, avidă de real şi de vis, în egală măsută. Ea descoperă straniu şi tulburător picturalul pur, pictu-ralul de forţă şi sens vădind posibile vehemenţe şi profunzimi de trăire. De aici, tensiunea latentă din pei-saje. Intenţia era de a evoca, smerit şi creator, atmosfera locurilor colindate cu paşi cuceriţi de privire, de a restitui amintirii vraja spaţiului toledan sau dobrogean, parizian ori italian. Intenţia s-a realizat, dar s-a şi întors împotrivă-şi: Mariana Elaş nu atât că evocă aerul peregrinărilor peisagistice, cât luptă împotriva lui, în presimţirea a ceva mai consistent de rostit, poate ca transcriere a sinelui devenit trăire, natura fiind apropiată, devorată şi transgresată, poate ca distrugere a dat-ului natural şi recreare a s-a ca univers secund (abstractizare, ideogramă).Deocamdată această magmă pare ţinută sub control: forma e limpede deşi promite reverberaţii de subtilă muzicalitate (în compoziţii, mai ales în Lumi paralele), iar culoarea avan-sează prudentă, spre rafinamente preţioase, prin ninic idilice, totuşi cu adevărat poematice. Tectonica pas-tei, bogată,ne cheamă în adânc, spre lăuntruri rare,somptuoase, complicate,schimbând, pe rând, opacitatea senzuală pe diafane aerări spiritualizate şi transparenţele inocente, pe solidităţi robuste, grave, pasionate.
Motivele abordate în pictura Marianei Elaş sunt două aspecte ale fluidului-Mişcare: aparenta stază a naturii (figurată de peisajul în chip subversiv dramatic, unde teluricul prin esenţă static, închipuie, prin munte, vârtejul direcţiei ascensionale şi prin apă, mirajul neopririlor orizontale) şi gestul în derulare, pur (sesizat în compoziţii ca cele cu Cai sau tineri sportivi). Totul e tratat cu deplină autoritate profesionistă, dar dincolo de autoritate, pândeşte tentaţia de a încerca şi altceva, de a duce jocul până la capăt; jocul cu sine al artistilui care se inventează pe măsură ce îşi inventează lume”.
Ramona Terdig-Oradea…,,Stârnit,spiritul timpului face fremătătoare tăcerea transparentă a Orizonturilor. Nemărginite, suspendate într-un timp imobil ca locuri-limită, deopotrivă pământ şi cer, aici şi dincolo, vizibile şi nevăzute,orizonturile Marianei Elaş sunt prezenţele inefabile care stăpânesc imaginea şi conduc către adâncul ei.
Imaginile sunt populate de nenumărate lumi transparente,congruente,de o muzicalitate contrapuncti-
că, ale căror orizonturi întrepătrunse dau naştere acelor stranii spaţii plastice ce-i sunt proprii Marianei Elaş. Misterul lor îşi ia forţa din articularea planurilor ce alunecă neaşteptat şi imperceptibil, prinse între
timpii unei subiectivităţi luminoase.
Linia şi culoarea plăsmuesc texturi de o bogăţie în acelaşi timp delicată şi somtuoasă, ce însufleţesc prin nuanţele lor rigoarea şi siguranţa unei gândiri plastice extrem de exigente faţă de sine.
Spaţiul plastic e oprit să evolueze către efectele spectaculare de iluzionism optic, ci e astfel dirijat încât să evolueze în intervalul miraculos şi riscant dintre real şi imaginar. Acolo, praguri neaşteptate se deschid către lumi onirice, zăbovind ambiguu între feerie şi coşmar. În cuprinsul lor, fiinţele unui bestiar neliniştit,dar şi creaturi angelice, răsar dintr-o proiecţie subiectivă vizionară alimentată de tulburătoare premoniţii.
Concepţia plastică de ansamblu are discreţia eleganţei autentice, a cărei bogăţie interioară se lasă dezvăluită doar de rafinamentele ductului grafic, de nuanţarea subtilă a tonurilor şi câmpurilor cromatice, de suprapunerile în transparenţă pe care doar o sensibilitate plastică de excepţie le poate imagina şi transfigura în operă.
Oricât de proteică, de tulburatoare, ori exuberantă ar fi lumea plastică a Marianei Elaş, întotdeauna sentimentul dominant este acela al transfigurării imaginii prin forţa unei ordini şi armonii lăuntrice pe care o generează iubirea faţă de spectacolul tăinuit, dar luminos, al lumii”.
Aurel Leon-Iaşi ,,…Mariana Elaş reuşeşte în linogravură o modelare convingătoare a reliefurilor, amintind ca tehnică şcoala de la Iaşi a lui Ion Sava-Th.Kiriacoff. E o grafică de mari disponibilităţi, mai ales că … urmăreşte o graţie expresionistă a penumbrei ce sugerează jocul luminii, obţinând efecte de forţă plastică”.
Ana Luduşa-Cluj-Napoca,,… Curajul de a nu fi la modă – Expoziţia de pictură a Marianei Elaş surprinde prin liniştea peisajelor elaborate în recenta călătorie în Franţa, Elveţia, Italia, Grecia.
La vernisajul expoziţiei s-a spus că pentru un pictor o călătorie în aceste ţări devine un pelerinaj. Pentru Mariana Elaş chiar dacă a fost aşa, ea ne ascunde suferinţa cu delicateţe şi ne convinge că locurile prin care a trecut sunt binecuvântate de Dumnezeu. Fie că vedem o catedrală grecească, un peisaj parizian ori un port mediteranian. Această expoziţie aşează lucrurile în firescul, în liniştea şi frumuseţea lor eternă. Pictoriţa depăşeşte angoasa existenţială atât de presantă şi prezentă la sfârşitul nostru de secol, având curajul să nu fie la modă şi puterea să esenţializeze ceea ce tămădueşte şi îmbogăţeşte fiinţa umană. Ceea ce creează Mariana Elaş în aceste tablouri se numeşte nevoia de a te aşeza firesc în lume. Dar acest lucru se poate întâmpla doar după ce ai dobândit înţelepciunea de a sublima suferinţa în împăcare, neliniştea în pace, ne-voia în generozitate.
Iată o filosofie ce se cere înţeleasă şi însuşită.Căci Mariana Elaş nu se revoltă că nu are bani să meargă la Tokio unde va expune, că nu merge încă odată la Paris ori în alte locuri unde prezenţa ei dovedeşte că de mult s-a “internaţionalizat”, ci pictează, desenează, predă tinerilor din măiestria acestei arte cu senină-tatea celor aleşi. Dar ca să ajungi la această seninătate trebuie să fii un om norocos, să nu fi lovit în ce ai mai bun, să nu fi fost ameninţat permanent în propria ta identitate.
Picturile Marianei Elaş le pot înţelege şi mă pot bucura de ele cu atât mai mult cu cât pot înţelege atît mai bine diferenţa dintre un om norocos şi unul lovit de destin. De aceea ele mă tămăduiesc prin certitudinea pe care mi-o dau că în lume rămâne până la urmă o catedrală,un port, o stradă, un OM. Iar OMUL trebuie să găsească mereu puterea de a se aşeza firesc în LUME”.
Radu Negru-Iaşi,,…cu o peniţă sigură, apăsată în anatomii vegetale…”, ,,Jocul paralel” al Marianei Elaş, este evident, nu atât în balet, cât între grafică şi pictură, cu un foarte bun efect volumetric”.
Steliana-Delia Beiu-Iaşi ,,… Mirajul mişcării – …Peisajul autohton , cel mai intim simţit ca spaţiu de trecere, oferă o subtilă sinteză spaţio-temporală. Oraşele cetate cu zone de tranziţie pe registre de o rară fineţe şi bogăţie cromatică se îngemănează firesc cu ,,Peisajul de iarnă” sau ,,Peisaj din deltă”. Acestea din urmă vădesc o deosebită ştiinţă a albastrului, albastru clar luminiscent exuberant, potenţat savant de un singur punct oranj în ,,Peisaj din deltă”, sau delicat închis în sine ca în “Peisaj de iarnă”: un lied cu acelaşi nume.
…Portretul expus ne-a încântat. Este piesa definitorie pentru sinteza linie-culoare ca modelatoare. Credem că dacă din toată ,,producţia” lui ’85 a Marianei Elaş am fi văzu doar portretul de bătrână, un alb
punctat de tuşe discrete, chip marcat de înţelepciunea unei generaţii, figură de o demnitate ce-şi interzice prin frumuseţea-i intrinsecă până şi analiza ,,la panou”, am fi socotit-o pe autoare un virtual ,,nume” în plastica noastră”.
Liviu Suhar-Iaşi,, …este în egală măsură preocupată de realizarea unor proiecte de artă monumentală; de abordarea cu talent a picturii de şevalet, cât şi a graficii. În toate aceste genuri se manifestă cu un talent plin de sensibilitate, fiind permanent preocupată de găsire a unor soluţii plastice, care să-i definească personalitatea.
Preocupările sale vizează ca o constantă, figura umană integrată peisajului şi activităţii umane contemporane, cît şi frumuseţile peisajului românesc. Ca grafician …realizează compoziţii în care face de monstraţia talentului şi lirismului său, stăpânind tehnicile şi mijloacele de expresie specifice”.
Negoiţă Lăptoiu–Cluj-Napoca…, afirmă o vocaţie picturală de excepţie. Un simţ cromatic deosebit, o acurateţă şi siguranţă a cu accente personale. Nu se observă nici o ezitare, exprimării recomandă deja definirea unei viziuni ci dimpotrivă o frenezie a transpunerii care simplifică şi ordonează imspirat datele oferite de natură.
Departe de pitorescul facil, impresiile sale italiene, cunosc o epurare a naraţiei până la stadiul în care motivul evocat devine argument al unei civilizaţii, de-o splendoare unică, a cărei contem-plare implică o stare de vrajă şi înnobilare. Relieful şi aspectele arhitectonice, atât de specifice, ale peisajului italian, nu ne sunt înfăţişate sub ipostaza instantaneului efemer, ci sunt încremenite în largul unui spaţiu sensibilizat, expresie metaforică a dăinuirii lor în timp. Ele mărturisesc frumuseţea gestului uman, care a sporit prin creaţie, miracolul naturii”.
I.C.Corujan-Iaşi…,demonstrează o oarecare virtuozitate a desenului, modelele impunându-se prin mobilitatea şi echilibrul lor compoziţional”.
Doina Petrache-Lemny-,,…Din confruntarea a două şcoli de pictură cu tradiţie ca cea de la Cluj-Napoca, şi Iaşi, un artist tânăr ca Mariana Elaş, dar cu multiple posibilităţi creatoare, nu are decât de învăţat. Formată la Cluj-Napoca, sub îndrumarea unor maeştri care i-au imprimat obişnuinţa unor compoziţii echilibrate, structurate armonios prin imprimarea unui ritm de esenţă muzicală, a unui desen clar şi sugestiv, care reţine culoarea în cadrele conturelor, artista lucrează cu nerv în atmosfera Iaşului artistic, ce îi oferă în compensaţie ritmul calm şi nostalgic al spaţiului subcarpatic, lumina difuză a ,,Peisajului ieşean”.
Acceptând tacit cele două medii, … este în permanentă căutare a unor subiecte care să se grefeze pe structura s-a sufletească, urmând parcă recomandarea lui Pallady:,,Să ştii să alegi ceea ce-ţi îngăduie să creezi opera de artă”. Diversitatea tematicii abordate o dezvăluie ca o abilă creatoare de forme uşor stilizate, în realizarea cărora se remarcă acurateţea desenului. Acesta constituie, de altfel, unul din capitolele de rezistenţă ale artei sale; ea realizează şi lucrări de grafică în care linia îşi urmează drumul către un sâmbure semnificant.,,Notele de călătorie”sunt povestirile unor emoţii trăite, a unei recunoaşteri în spaţii noi, o întoarcaere către sine. Pete întinse de culoare sunt oprite de contururi ce fixează forma impresionantă.
Ea înfruntă curajos spaţiile mari, pe care le acoperă cu straturi succesive de culoare, obţinând efecte preţioase, transparenţe, lumini. Toate acestea dovedesc refuzul retragerii în cadre închise, setea de spaţiu, de aer, putinţa îmblânzirii tentaţiilor unei picturi ,,comode”…
Mariana Elaş se remarcă prin realizarea unor transparenţe de culoare în compoziţii ca ,,Maternitate”,,Tineri”,,Gând de pace”, oferind privirii largi spaţii de peregrinare în peisaje:,,Peisaj ieşan”, ,,Canal veneţian”,,Arrezzo”,etc. Simţind nevoia unei purificări a formelor, încercând ,,reducerea supra feţelor la simple linii”, artista realizează şi lucrări de grafică, în care rezolvă fericit probleme de com poziţie, ca în ,,Dincolo de nodul gordian”, de exemplu.
,,…Pânza albă a fost întotdeauna pentru mine sensul pur al ideii, ca orice sentiment gingaş înaintea pânzei preparate proaspăt sau păstrate anume; m-am apropiat cu linişte, profunzime şi detaşare, pentru că dincolo de ea, adică după primul semn înfăptuit, tabloul era suma de urme frământate ale ideilor cu forme”.
Iulia C. Suciu-Iaşi…,,Grafica … pare mai barocă şi mai legată de spiritul generaţiei decât de tradiţiile familiei; vom con- stata şi la ea pasiunea pentru călătoria cu şevaletul (Notre Dame”,,Toledo”) atât de caracteristică lui Leonid Elaş, vom descoperi şi un anume gust pentru alegorie (,,Metamorfoze”, ,,”Univers liric”, ,,Pere-nitate”)(…). Dar Mariana Elaş dă glas şi unor angoase izvorâte din zbuciumul acestui secol. (…) La precizia trăsăturilor şi liniile reţinute n-o împiedică să transmită varietatea de impresii în peisaje. De la bun început te uimeşte generalizarea intuitivă a percepţiei sale, a măiestriei de a reda esenţa celor văzute şi retrăite în limba graficii”.
Victor Ciato-Cluj-Napoca ,,… Un ochi lucid, o mare sensibilitate şi simţ al realităţii, aceste calităţi le sugerează lucrările Marianei Elaş”.
Vasile Nicolae (R.M.) ,,…Grafica …apare ca o fericită împlinire a acestei familii de artişti reprezentate, cum am arătat, de cei doi piloni ai artelor plastice – pictura şi sculptura. Chiar dacă arta profesată … pare mai barocă şi mai legată de spiritul generaţiei decât de tradiţiile familiei, …domnia sa ne prezintă nişte personaje ce sunt stăpânite de nelinişti şi presimţiri vagi (,,Masa de şah”)”.
Mircea Ţoca- ClujNapoca ,,…O mai bogată şi salutară prezenţă înscrie în contextul manifestării generaţia de tineri pictori clujeni prin creaţiile de ţinută semnate… , Mariana Elaş într-o poetică şi esenţializată evocare a Primăverii”.
Mihai Ispir- ,,… Mariana Elaş readuce în atenţie într-un mod desigur mai distanţat (nu şi distant) aceeaşi tradiţie; lirismul şi concizia viziunii peisagistice sunt evidente, totul părând a fi temeinic pregătit pentru ca timbrul individual să poată prevala”.
MARIANA A. ELAŞ
THE FINE ARTS UNION FROM ROMANIA
BUCHAREST
PAINTING SECTION
Cronological Biography
1957, The 13, July is born in Cluj-Napoca, Romania, Mariana Elaş.
1964-1976, Studies at the College Nr.15 in her birth-city.
1972, Receives the Second Prise of the country at the Painting Competition and takes
part together with the awarded pupils from the Painting and Literarure
Competition at the creation-Camp of Păuşa-Cozia.
1974-1975, Takes part at the Romanian language Olympiad obtaining the secound place
and in the following year the third place.
1976-1980, Follows the courses of the Art-Institute “Ioan Andreescu” of Cluj-Napoca, at
prof. Paul Sima and Victor Ciato.
1980, Teacher at the Art-College “Octav Băncilă” of Iaşi, giving courses of drawing,
painting and textile art.
1985, Enters in the Atelier 35 of Iaşi and participates with the artists of Iaşi to the
Exhibitions of Painting and Graphics.
1986, Participation to the collective Exhibition of the Atelier 35 of Iaşi in order to be
received in this Fine Arts Union, becoming full member.
1987 She marries Mihai Ispir.
1987 Is transferred to the General School 80, continuing to teach drawing and painting.
1990 She obtains the quality of full member of the Fine Arts Union of Bucharest and
participates to exhibitions in the Country and abroad.
1990 She returns in Cluj-Napoca as a teacher of drawing and painting of the Art
College “Romulus Ladea”, continuing to participate at the Exhibitions
of Bucharest.
1998-2003 Is lector at the University College “Spiru Haret” from Blaj.
Artistic activity
Personal exhibition at Cluj-Napoca (1977, 1980, 1993, 1994, 1995, 2008-2010), Iaşi (1985), Geneva,Geneva, Switzerland (1995,2001), Bremen, Germany
(1995), Geneva, Switzerland,(1995,2001).
International participations
1986 Belgium, Antwerpen,”The exhibition Bridge between East and West in Europe”.
1987 Holland, Dordrecht, “International Exhibition <<Artists in East Europe>>”.
1987 Holland, Breda,“Contemporary Romanian Art”exhibition organized with the0ccasion of the
artistic days of the city of Breda.
1987 Hungary, Budapest,”International Exhibition <<Art of Today>>”.
1989 Repiblic Moldova,Chişinău,”Painting, Sculpture and Graphical Exhibition Leonid, Doina
and Mariana Elaş.
1989 Japan, Yomiuri,”The 11 th Yomiury International Cartoon Contest”.
1990 Swetzerland, Geneva,”Exhibition of the Theater”.
1990 Japan, Kanagawa,”The 16 th International Independante Exhibition of Prints”.
1991 France, Paris,”Exhibition Prints and Paintings maked by Romanian Contemporary Artists”.
1991 Hungary, Gyor,” 1 st International Biennial Exhibition of Graphic ,(5.10-30.11’91)”.
1991 U.S.A., California,”1 st International Miniprint Exhibition,Napa Art Center”.
1991 Poland, Majdanek,” 3 th International Triennial of Art <<Against War>>”.
1992 Japan,Kanagawa,”The 17 th International Independante Exhibition of Prints”.
1992 U.S.A., California,”2 th Annual International Miniprint Exhibition “,organised by Napa Art
Center, Juniper Gallery.
1993 Germany, Sttutgard,”Exhibition of the South-West Bank LB”.
1993 France, Puylaurens,”Itinerant Exhibition of Contemporary Romanian Painting and Traditional
Art”.
1993 Holland, Maastricht,”The first International Print Biennial Maastricht 1993 The Nederlands”.
1993 Holland, Uden,”Exhibition of the Gallery Arto Imago”.
1994 Canada, Toronto,”Ninth Annual International Exhibition of Miniature Art”,organised by Del
Bello Gallery.
1995 Swetzerland, Geneva,”Painting and Graphical Exhibition”.
1995 Germany, Bremen,”Painting Exhibition”.
1995 Canada, Toronto,”The 10 th International Exhibition of Miniature Art”.
1995 Japan, Tokio,”Graphical triennial and first jubilliar annual, 50 years from the founding of
the Art Institute”.
1995 Japan, Yomiuri,”The 18 th International Cartoon Contest”.
1995 Japan, Kanagawa,”The 17 th International Independante Exhibition of Prints “.
1996 Canada, Toronto, Ontario,”The 11 th Annual International Exhibition of Miniature Art”.
1996 Spain, Palma de Mallorca,”International painting exhibitions of the Barcelo Foundation, Casa
del Marqer”.
1996 Swetzerland, Geneva,”Group Exhibition (Romania,France,Canada)”.
1997 Poland, Cracow, “Directory of Print `97” from International print triennial.
1997 Romania, Cluj-Napoca, “The First Internatonal Biennial of Miniprint”.
1997 Kanagawa, Yokohama, Japan, “The 19 th International Independante Exhibition of Prints”.
1997 Canada, Toronto, Ontario, “The 12 th Annual International Exhibition of Miniature Art”, Del
Bello Gallery.
1998 Japan, Tokio, “The Triennial International Exhibition of Miniorint, Tama Art University.
1998 Malaysia, Kuala Lumpur, International Exhibition of Central Art Academy.
1999 Romania, Cluj-Napoca, The International Festival of Graphic Arts, Museum of Art.
1999 Egypt, Giza, 3rd Egyptian international print Triennale, Organized by The National Centre of
Fine Arts, Palace of Arts El Gezeira, Opera House, Fine Arts Gallaries.
2000 Italy, Pisa, 2nd Mini-Graphic & Painting World-Wide Show.
2000 South Korea, Seul, “The 1st Cheju International Print Art Festival” organised by Dean of College
of Art, Subgkyunkwan University.
2000 Macedonia, Bitola, 3 International Triennial of Graphic Art Birola, Ministry of Culture, Institute,
Museum and Gallery.
2000 Romania, Cluj-Napoca, International Ex Libris Contest, “Homage to The Poet Mihai Eminescu”,
Ethnographical Museum of Transylvania.
2001 Lithuania, Siauliai, The International competition of EX LIBRIS, Siauliu P. Visinskio Bibliote-
kai-50.
2001 Italy, Pisa, “ITART 2001: 3RD MINI GRAPHIC & PAINTING WORLD WIDE SHOW”,
organised by, Accademia D’Arte Di Pisa, Dir. Art. Prof. Bruno Pollaci, Centro Esposizioni
Pisa Arte.
2001 Swetzerland, Geneva, Exhibitin of painting and graphic, Mariana and Leonid Elaş.
2002 Italy, Pisa, “IT ATR 2002: 4th MININGRAPHOC & PAINTING WORLD WIDE SHOW”,
organised by, Accademia D’Arte Di Pisa, Dir. Art. Prof. Bruno Pollaci, Centro Esposizioni
Pisa Arte.
2003 Arab Republic of Egipt, Cairo and Alexandria, 4th Egiptian International Print Triennale,
organized by Ministry of Culture-Sector of Fine Arts
2004 India, Bharat Bhavan, ,,6th Bharat Bhavan International Biennial of Print – Art 2004”,
Roopankar – The Museum of Fine Arts.
2004 Ukrayna, Donetsk, International Charitable Exhibition Modern Art, ,,Creathology”,
Museum of Art.
2006 Arab Republic of Egipt, Giza, 5th Egyptian Print Triennale, Ministry of Culture- Sector
of Fine Arts.
1980 She makes sgraffiti: at the Polygraphic Enterprise “Ardealul” of Cluj-Napoca, With the Theme
at the Poligraphic enterprise “Ardealul” of Cluj-Napoca, with the Theme “History of the
Printing”(20/20m);
1983 in the Districtual Hospital of Bistriţa the sgraffito “Life” (16/18).
Prize awards
1990 Secound award of the Country for the drawing “The happy prince” after the story of Oscar
Wilde.
1991 Honorary medaille for the participation in Poland, Majdanek at “International Triennial
“Against war”.
1994 Honorary Mention at the exhibition “Annual Exhibition of Miniature Art”,Toronto,Canada.
2000 Special Mentioned at the exhibition “ 2nd mini-graphic & painting world wide show Pisa 2000”
2001 Prize Laureate at exhibition “The International Competition of EX LIBRIS Siauliu P.Visinskio
Bibliotekai-50, from Siauliai, Lithuania.
2001 Diplom of Organization’s Distinguioshed, Exhibition “Itart 2001” 3rd mini graphic & painting,
Pisa, Italy, 7 Iuly, 2001, Accademia d’Arte di Pisa, The Artistic Director Prof. Bruno Pollacci.
Books writing and illustrated
Books
1991, 1993 “The house with Pomegranate” and “The selfish giant” after Oscar Wilde.
1999 Course of Drawing, Leonid and Mariana Elaş, Artist Comprint, Cluj-Napoca.
2000, 2008, Course of Tehnology, Mariana Elaş and Leonid Elaş, Artist Comprint, Cluj-Napoca
Edit. The House of Didactic Corps, Cluj-Napoca.
2000 CD-ROM Course of Drawing
2000 The study of Artistical Drawing, (L.Elaş şi M.Elaş), ISBN, Edit C.C.D. Cluj.
2000 CD-ROM Course of Artistical Tehnology
2003 Methodological Writing Book 1, Interdisciplinations correlated at the drawing lesson between the
personage positive and negative
2004 Methodological Writig Book 2, The triangle the circle and the square, the work in the
interdisciplinary team, correlation at drawing lesson.
2008 The artistical Tehnology, (L.Elaş şi M.Elaş), ISBN, Edit C.C.D. Cluj.
2008 Visual Experimental Didactic, Mariana A. Elaş, ISBN, Edit. The House of Didactic Corps,
Cluj-Napoca.
2008 DVD, Visual Experimental Didactic
Documentary trips in the country and abroad: Hungary, Austria ,Italy (1977), Germany,France,
Spain (1979), Switzerland (1979,1991), R.Moldova (1992),Greece (1994).
Republican Exhibitions
1981 Youths’ Biennale, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1981 Youths’ Biennale, Atr Gallery, Cluj-Napoca.
1983 Republican graphical saloon, Dalles Gallery, Bucharest.
1983 Plastic-Art exhibition “Romania’s Song” Bucharest.
1984 National Festival Exhibition “Romania’s Song” Bucharest.
1985 Biennial Saloon of graphics, Dalles Gallery, Bucharest.
1986 Republican saloon of graphics, Dalles Gallery, Bucharest.
1988 Biennial of painting, Dalles Gallery, Bucharest.
1988 Biennial saloon of painting, Dalles Gallery, Bucharest.
1988 Biennial saloon of drawing, Arad.
1987 Biennial of youth, Galaţi.
1988 Biennial of youth, Baia-Mare.
1989 Biennial of painting, Art Museum, Bucharest.
1989 Saloon of graphics, Dalles Gallery, Bucharest.
1990 Exhibition of the youth, National Theater, Bucharest.
1991 National saloon of painting, National Theater, Bucharest.
1996 Annual painting exhibition, National Theater, Bucharest.
1999 Annual exhibition with subject “The Time”, Museum of Romanian Literature.
Districtual Exhibitions
1979 Districtual graphical exhibition, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1979 Districtual painting and sculpture exhibition, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1980 Exhibition of graphics, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1980 Exhibition of painting and sculpture, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1980 Exhibition of Plastic Art, Victoria Gallery, Iaşi
1981 Exhibition of homage of Plastic Art, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1981 Districtual exhibition of painting, sculpture and graphics, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1982 Exhibition of Plastic Art “Fight for Peace”, Victoria Gallery, Iaşi.
1982 Exhibition “Homage to Peace” Art Gallery, Cluj-Napoca.
1982 Districtual exhibition of painting and sculpture, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1982 Exhibition “20 years from the cooperativisation of the agriculture”, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1983 Districtual exhibition of painting and sculpture, Art Galery, Cluj-Napoca.
1984 Homage exhibition of plasic art dedicated to the 60-th aniversary of the creation of the national
unitary romanian state, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1984 Districtual exhibition of plastic art “Homage”, Art Gallery Lăpuşneanu, Iaşi.
1986 Annual exhibitoin of Iaşi, Cupola Gallery, Iaşi.
1987 Homage Exhibition, Art Museum, Cluj-Napoca.
1999 Exhibition Doina, Leonid and Mariana Elaş, Gallery “Astra” from Blaj.
1999 Exhibition Doina, Leonid and Mariana Elaş, Gallery “Frezia” from Dej.
Interdistrictual Exhibitions
1981 Interdistrictual exhibition of plastic art: Alba-Iulia, Baia-Mare, Satu-Mare, Sălaj,
Bistriţa-Năsăud, Art Gallery, Cluj-Napoca.
1983 Interdistrictual exhibition of plastic art: Alba, Bistriţa-Năsăud, Baia-Mare, Satu-Mare, Art
Museum, Cluj-Napoca.
1985 Interdistrictual exhibition of plastic art: Suceava, Bacău, Art Galleries.
1985 Interdistrictual exhibition of plastic arts: Alba, Bistriţa-Năsăud, Baia-Mare, Satu-Mare, Sălaj,
Art Museum Cluj-Napoca.
1987 Interdistrictual exhibition: Alba, Bistriţa-Năsăud, Baia-Mare, Satu-Mare, Sălaj, Art Museum
Cluj-Napoca.
1989 Interdistrictual exhibition, Art Museum Cluj-Napoca.
1992 Interdistrictual exhibition, Piaţa Unirii Gallery, Cluj-Napoca.
1999 Dej, Exhibition of painting and sculpture Leonid, Doina and Mariana Elaş, Frezia Gallery.
Another Exhibitions of group
2000 Bucharest, Exhibition of painting, sculpture, icons and tapestry, The Romanian House of
Parlament, Constantin Brâncuşi Gallery.
2001 Exhibition of painting, graphique and sculpture, U.A.P.Gallery, Cluj-Napoca, organized by the
Academy of Fine Art, And School of Art.
2001 The XV Edition of exhibition of Ex Libris “120 Year From George Enesco’ s born”, The Alfa
Gallery of Muzeum of Fine Art, Bacău.
2004 Romania, Bacău, ,,The XVII National Edition of Exhibition ,,Ex-Libris Stepfan the great and
sanctity – 500”, The Intrenational Centre Galleries of Arts and Culture ,,George Apostu”.
2006 Cluj-Napoca, The exhibition of the teachers from School of Art, Ethnographic Museum.
2008 Cluj-Napoca, The Exhibition of the School of Art, Romanian Radio Television.
2008 Cluj-Napoca, The Exhibition of the School of Art, Biblioteque “Octavian Goga”.
2008-10, Cluj-Napoca, The Personal Exhibition of The House of Didactic Corps.
2010 Cluj –Napoca, “Fortuna Galery”, The teacher’s exhibition of School of Art.
I have looked for suggestion of a deeply abstract possible univers where the contents of the phenomenal world in his moovingprocess carries the signification of a unic virtual projection as an “itself existence” which reveals of parallel worlds firstly its athmosphere and light and later gives a sense to the colour of the motifs and hues of things, discovering as own interval rhytmus which obeys to the natural laws of the balance between harmony and decantation of the forms transformed in stains, the surfaces being reduced to a simple line and the roundnesses united by lots of points. (1985)
Mariana Elaş