Cristea Marius
Marius Cristea
06.02.1975 Piteşti – Argeş – România
Adresă e-mail:
mcm_play@yahoo.com
www.mariuscristea.ro
Studii:
– Universitatea de Artă Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, secţia Pedagogia Artei,
clasa prof. univ. dr. Simona Runcan, 1997 – 2001
– Liceul de Artă “
Dinu Lipatti” Piteşti, clasa prof. Ion Pantilie, 1991 – 1994
– Studii în atelierul artistului plastic prof. Gheorghe Pantelie, 1995 – 1996
Afiliat la:
2002 – Uniunii Artiştilor Plastici din Piteşti – România – secţia pictură
Studii teoretice personale:
2013 – Lansarea conceptulului “ARGUMENT ATITUDINAL” la Galeria de Artă Metopa, Piteşti
2011 – Lansarea conceptulului „Iluzii cromatico-valorice” a avut loc în cadrul expoziţie itinerante de la Galeria de Artă Căminul Artei şi Galeria de Artă Metopa „Experiment pentru 4 studii” Bucureşti – Piteşti
2001 – Lansarea conceptulului „Fuziune + Fragmentare” Manifest al artelor elevate_profesioniste la Galeria Casa Cărţii, Piteşti
Expoziţii personale itinerante:
2013 – Galeria de Artă Metopa „Argument Atitudinal – eveniment de Poveste”, (pictură, desen-print), Piteşti şi comuna Laza din Vaslui
2011 – Galeria de Artă Căminul Artei şi Galeria de Artă Metopa „Experiment pentru 4 studii” (pictură, grafică, instalaţie, performance), Bucureşti – Piteşti
Expoziţii personale:
2010 – Galeria de Artă Metopa „…şi alte imagini din Grădinia Raiului”, (pictură), Piteşti
2009 – Galeria de Artă Metopa „Intruvii” (pictură), Piteşti
2009 – Filarmonica Piteşti „Scurtă cronică a Annei Margareta Bach” (performance – pictură), Piteşti
2002 – Festivalul Medieval de Artă (performance – pictură), Sighişoara
2001 – Galeria de Artă Metopa „Reacţia” (happening), Piteşti
2000 – Proiect personal „Vas Monumental” (obiect), Vădastra, Olt
1998 – Galeria Casa Cărţii „De ce dualitate?” (pictură, desen, instalaţie), Piteşti
1993 – Galeria de Artă „Forme spirituale” (pictură), Piteşti
Saloane de artă:
2016 – Salonul de Artă Mică ediţia XVII-a Brăila
2015 – Salonul de Artă Mică ediţia XVI-a Brăila
2015 – Salonul de Artă “ARS AESOTHERICA”, la Sala Brâncuşi, Palatul Parlamentului al României, Bucureşti
2014 – 2015 – Salonele ASTREI – Ediţia a II-a, Sibiu
2014 – Bienala artelor plastice “Gheorghe Petraşcu”, Ediţia a XII-a, Târgovişte
2014 – Bienala artelor plastice “Ion Andreescu”, Ediţia a IX-a, Buzău
2014 – Salonele Moldovei aeditia XXIV – Bacău – Chişinău
2014 – Salonul Artelor – „TEMEIURI – Pomul Vieţii”, la Sala Brâncuşi, Palatul Parlamentului al României, Bucureşti
2014 – Salonul de Artă Mică ediţia XV-a Brăila
2013 – Salonele Moldovei editia XXIII – Bacău – Chişinău
2013 – Salonul Artelor – „TEMEIURI – muzica elementelor primordiale” / la Sala Brâncuşi, Palatul Parlamentului
al României, Bucureşti
2012-2013 – Salonul Naţional de Artă Plastică “Atitudini Contemporane 6” / Giurgiu, Drobeta Turnu Severin,
Târgu Jiu, Constanţa, Curtea de Argeş, Călăraşi, Slobozia, Iaşi, Bucureşti, Sfântu Gheorghe, Balcic.
2012 – Bienala artelor plastice “Ion Andreescu”, Ediţia a VIII-a, Buzău
2012 – Faestivalul Internaţional “Artă şi tradiţie în Europa” – Iaşi
2011 – Salonul Naţional de Artă Contemporană Sofianu, Râmnicu Vâlcea
Colecţii particulare:
România, Finlanda, U.S.A, Mexic.
Lucrari in muzee:
Muzeul de Artă Contemporana Sofianu, Râmnicu Vâlcea
Galeria de Artă Rudolf Schweitzer Cumpăna, Piteşti
Muzeul Judeţean „Teohari Antonescu”, Giurgiu
Muzeul Dunării de Jos, Călăraşi
Muzeul de Artă „Ion Ionescu-Quintus”, Ploieşti
Muzeul de Artă – „Casa Simian”, Râmnicu Vâlcea
Muzeul Judeţean Olt, Slatina
Muzeul de Artă, Târgu-Jiu
Centrul de Cultură „George Apostu”, Bacău
Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea
Semnul vieţii în sistemul artistic al lui Marius Cristea
Marius Cristea este un artist al proiectelor, dacă admitem existenţa unei asemenea categorii stilistice. Modul de a lucra deopotrivă cu părţile şi cu întregul este principalul său atribut identitar. Latura materială se împleteşte în mod fericit cu cea conceptuală. Altfel spus, fiecare artefact, fie el pictură, desen sau obiect, câteodată toate acestea la un loc, are valoare estetică în sine, participând totodată la un adevăr mai cuprinzător decât cel al legilor de compoziţie internă, al căror rezultat este.
Cristea îşi concepe planurile expoziţiilor cu mult timp înainte de campaniile propriu-zise de lucru, sesiuni care sunt, de asemenea, bine aşezate în calendar. Este vorba despre timpul de graţie aflat în spatele proiectelor sale. Paşii morfologici sunt urmaţi fără căutarea scurtăturilor. Dimensiunea materială îşi joacă din plin atuurile. Suport, pigment, şasiu ori dimensiune fizică, toate aceste trec prin filtrul sine qua non al tipului de imagine cu care operează.
Un alt aspect major în creaţia artistului este intermedialitatea. Pictorul apelează în mod firesc la obiect ready made, la citat cultural, istoric sau social şi se adaptează spaţiilor avute la dispoziţie. Ca privitori, putem valida ceea ce vedem în câmpul lucrărilor, dar ne putem bucura şi de atmosfera creată ca rezultat al relaţionărilor spaţiale. Volumul şi vecinătăţile iau parte activ la jocul expoziţiilor semnate de Marius Cristea, fiecare dezvoltată în mod individual, toate situate însă pe o aceeaşi axă stilistică.
De apreciat că artistul eludează în mare măsură maniera, căutările sale vizând mai degrabă conceptul. Această abordare conduce spre extinderea, continuarea, transpunerea, colaborarea sau asocierea cu idei sau artişti veniţi din afară şi chiar invită la activarea opţiunilor menţionate. Orizontul vizual este astfel extins, fără ca vreuna dintre părţi să aibă de suferit. Dimpotrivă, discursul rămâne unul unitar, în ciuda diversităţii. Temele alese permit prin modul de dezvoltare al acestora derivarea, permutarea şi adnotarea. Apar astfel în mod natural posibilităţi multiple de lectură, care acoperă integral aria dintre morfologic şi conceptual.
Proiectul Semnul vieţii include motive abordate de artist pe parcursul unui deceniu de experimente, căutări, dar şi împliniri. Dincolo de exprimare pură prin culoare şi semn vizual, iconografia ocupă un loc important în economia seriei de lucrări. Figurativ, decorativ şi în acelaşi timp abstract, Marius Cristea marchează prin jaloanele iconologice stabilite un culoar între gnosticism şi agnosticism, al cărui vector direcţional este lecturabil în ambele sensuri. Simbolistica sa, consacrată sau inventată, ţine de sfera arhetipului şi a raţiunii. Fie că este vorba despre semnătură, ca afirmare a identităţii, de text, tratat ca sistem grafic purtător de sensuri, eventual ezoterice şi în acelaşi timp cu funcţie decorativă, sau de echilibrul instabil stabilit între anima şi animus, binom privit prin filtru vegetal floral, se poate spune că ceea ce a rezultat prin voinţă şi ordonare artistică este plin de viaţă, din punct de vedere artistic, dar şi al ideii.
Mihai Plămnădeală, crtitic de artă, curator