Habitat cu semne* @ Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia

afisHabitat cu semne*

Primăria Municipiului București și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia vă invită la vernisajul expoziției Habitat cu semne.* Expoziția organizată în memoria ceramistei Eugenia Pop reuneşte serii de lucrări emblematice din anii ’80 până în anii 2000.

vernisaj 4 aprilie 2015 . ora 15

Expoziția poate fi vizitată în perioada 4 aprilie – 4 mai 2015

Improvizații de demult – doi multumult – Călin Torsan (fluiere) și Juan Carlos Negretti (percuție) – în acord cu lucrările Eugeniei Pop.

Mitologii universale și personale sunt reprezentate în compozițiile rondbos și în basoreliefurile din porțelan sau teracotă. Eugenia Pop ilustra Cosmogonii, configura Arhetipuri, contura personaje – Om-pom, sau aborda diverse teme simbolice asemeni Muzicii vieții în spirală, Hranei, Călătoriei. Lucrările ei se revendică unui eclectism cultural înțesat cu povești – broasca magică, bufo bufo, din arealul Evului Mediu european; șarpele de lumină, ouroboros, din mitologia indoeuropeană și aztecă; legendarul balaur mioritic, Solomat; Areopagul din mitologia greacă sau minoicul labirint.
Fiecare personaj ilustrat de Eugenia Pop se dezvoltă dintr-o formă primară supusă diferitelor metamorfozări în parcursul spiritual. Pornind de la teza conform căreia lumea spirituală suprasensibilă nu poate fi cunoscută decât printr-o cercetare spiritual-științifică, compozițiile ceramistei înglobează diferite valențe antropozofice.
Un modelaj spontan al formei apropie lucrările Eugeniei Pop de ludicitatea desenului unor Paul Klee, Joan Miró sau Jean Dubuffet – artiștii copii, cum ea însăși îi denumea. Figurine expresiv-sincretice sunt accentuate pe alocuri cu linii cromatice îndrăznețe. Ritmuri geometrice, vegetale, animaliere, antropomorfe decorează suprafața materialului ceramic.
Expoziția retrospectivă de la Palatele Brâncovenești aduce în atenția publicului acele mari teme care au constituit o preocupare continuă pentru ceramista clujeană. Trecute prin filtrul filozofiei lui Rudolf Steiner, teme ca semnele vieţii, dealul, sămânţa, sfera, stela funerară, oglindirile, norii, melcul etc capătă diferite reprezentări vizuale.

Eugenia Pop (născută în 1945 la Cugir, trecută la cele veșnice în 2012) a absolvit în 1971 cursurile secției de ceramică, Institutul de Arte Vizuale Ion Andreescu, Cluj Napoca. A fost o prezență activă, participând la Saloanele de arte decorative precum și la numeroase expoziții ceramice internaționale de la Vallauris (Franța, 1982), Erfurt (Germania, 1982), Faenza (Italia, 1987), Perugia (Italia, 1988), Aveiro (Portugalia, 1991), Flagstaf (Arizona, USA, 1993), Mino (Japonia, 1995). A participat la simpozioane naționale și internaționale – la Studioul Internațional de Ceramică de la Kecskemet, Ungaria (2002). De-a lungul timpului a obținut diferite distincții: Premiul I la Bienala Internațională de Ceramică Artistică, Aveiro, Portugalia; Mențiune la Mino, Japonia; premiul pentru artă decorativă la Salonul Național de Artă și Medalia Meritul Cultural gradul II. Lucrările ei se află în colecții de stat și particulare din România, Franța, Germania, Portugalia, SUA și Japonia.
*   În simbolistica Eugeniei Pop, semnul ilustrează eternitatea.
*Pentru a fi în spiritul sintagmelor cu care Eugenia Pop își intitula lucrările, am considerat potrivit a relua un titlu care denumea performance-ul susținut în 1994, la Cluj-Napoca – Habitat cu semne.
Raluca Băloiu, curator

Habitat with signs

Universal and personal mythologies are represented in the rondbosse compositions, as well as in the porcelain and terracotta bas-reliefs. Eugenia Pop illustrated Cosmogonies, represented Archetypes, featured characters – Human Being-Tree, or she explored symbolic themes as The Life Music in the Spiral, Food, Journey. Her artworks belong to a cultural multitude embroidered with storie- the magic frog, bufo bufo, from the European Middle Ages period; the light snake, ouroboros from the Indo-European and Aztec mythology; Solomat,  the legendary Mioritic balaur or dragon, aeropagus in the Greek mythology or the Minoic labyrinth.
Each character Eugenia Pop portrayed is developed from a primary form in different metamorphoses along the spiritual path of life. Starting with the thesis that the supersensitive spiritual world can be perceived only through a spiritual-scientific research, the compositions of the ceramist are enriched by diverse Anthroposophic features.
A spontaneous moulding of the form reminds of the ludicity of Paul Klee, Joan Miró or Jean Dubuffet drawing – “children artists” as she named them herself. Expressive-Syncretic figurines are valued and reconsidered through the daring chromatic lines. The geometric, vegetal, animal and anthropomorphic rhythms decorate the ceramic surface.
The Retrospective Exhibition taking place at Brâncovenești Palaces displays these great themes in front of the audience, subjects which continuously preocupied the artist from Cluj. Through the filter of Rudolf Steiner philosophy, themes and motifs as the signs of life, the hill, the seed, the sphere, the funerary stele, the reflections, the clouds, the snail and so on gain diverse visual representations.

Eugenia Pop was born in 1945, Cugir and she graduated from Ion Andreescu Visual Arts Institute, the Department of Ceramics from Cluj-Napoca in 1971. She engaged in many artistic activities by the time she passed away, in 2012. Eugenia Pop was an active artist and starting with 1982 she participated in the  international exhibitions from Vallauris(France), Erfurt (Germany), Faenza (Italy, 1987), Perugia (Italy, 1988), Aveiro (Portugal, 1991), Flagstaf (Arizona, The USA, 1993), Mino (Japan, 1995).At the same time, she was involved in many national and international symposiums- the International Studio of Ceramics in Kecskemet, Hungary (2002). She earned many awards at the international and national art competitions: First Prize at the International Biennial of Artistic Ceramics Aveiro, Portugal; Honorable Mention at  Mino, Japon; The special Prize for decorative art at the National Art Salon and the Medal of Cultural Merit 2nd Degree. Her artworks complete state and private collections in Romania, France, Germany, Portugal, The USA and Japan.