”Fețele Evei” – expozitie @ Galeria de Artă GRIMBERG + interviu cu Dimitrie Grigoraș
Casa de Licitație și Galeria de Artă GRIMBERG vă invită să vizionați expoziția ”Fețele Evei”, un eveniment inedit dedicat lunii martie, luna eleganței și a feminității.
Expoziția celebrează prin imagini, pictură și sculptură, frumusețea feminină văzută și redată de mari maeștri ai picturii românești: Theodor Aman, Nicolae Tonitza, Corneliu Baba, Iosif Iser, Camil Ressu, Theodor Pallady, Ștefan Dimitrescu, Samuel Mutzner, Gheorghe Leonida, Ion Jalea, Boris Caragea și alții.
16 februarie – 14 martie 2015 la sediul Galeriei GRIMBERG din strada Postelnicului nr. 12, etaj 1, sector 1, București.
Detalii pe. www.grimberg.ro;
tel. 0723 264 273
Marți 3 martie – începând cu ora 18: 30
Vă invităm la cocktail!
Celebrăm arta și frumusețea alături de invitata noastră specială, criticul de artă Mihaela Varga a cărei expunere – ”Fețele Evei în pictura universală” va captiva auditoriul.
În dificila încercare de a defini care sunt ipostazele feminității în imaginarul artistic ne-am oprit în atelierul maestrului Dimitrie Grigoraș.
De ce pictăm femeile ?
…. în viziunea maestrului Dimitrie Grigoraș
Maestrul Dimitrie Grigoraș s-a născut la Bacău, iar la cei 81 de ani frapează nu doar prin înțepeciune, ci și prin umor, spontaneitate, prin onestiate și fervoare care vin dintr-o pasiune adâncă pentru artă, dintr-o trudă de zi cu zi cu frumosul. Nu o să inșir lunga listă de expoziții personale sau de grup din țară sau străinătate, premiile și distincțiile deloc puține, căci mi se pare mult mai important întâlnirea cu omul Dimitrie Grigoraș, a cărui eșență este arta însăși.
Astfel, în atelierul din Pangrati, l-am întâlnit pe maestrul Dimitrie Grigoraș, l-am oprit din dialogul său cu muzele pentru a vorbi, în cuvinte, despre culorile femeilor din pânzele sale.
Reporter: Ce înseamnă/ce loc ocupă femeia în pictura maestrului Dimitrie Grigoraș?Dimitrie Grigoraș: În pictura mea, în majoritatea lucrărilor pe care le-am făcut sunt femei, în mai toate tablourile am și o femeie, două… ca să nu mai vorbim de compozițiile doar cu personaje feminine.
R. Un fel de muză personală care apare în toate .
D. G. Da, o muză care m-a urmărit….
R. Care sunt ipostazele în care pictați femeia?
D. G. …Hmmmm, nu am o preferință, imi plac și nudurile, îmi plac și îmbrăcate… depinde cum, eu unul vreau să le îmbrac frumos, pentru că pentru mine femeia reprezintă frumosul.
R. În bătalia, să- i ziceam, clasică dintre frumusețea exterioară și cea interioară, ce vă atrage cel mai mult la un model feminin?
D. G. Păi…. din păcate, în pictură ca artă vizuală atrage mai mult exteriorul, adică construcția anatomică, expresivitatea corpului, frumusețea, lumina, culoarea acestuia, toate astea laolaltă , sigur că întotdeauna am dorit și am încercat să dau și o aparență psihică a frumuseții interioare a modelului.
R. Există în pictura dumneavoastră un tip feminin, modele care vă sunt familiare?
D.G. Da, sigur că da. Am avut model soția, cunoștințe, prieteni, oameni din jur, în general, pesoane pe care le știam, dar am lucrat și cu modele profesioniste, însă acest lucru depinde de context.
R. Ce imagine plastică feminină v-a marcat? Există o operă care v-a inspirat?
D.G. Da, desigur. Venus din Milo.
R. De ce Venus din Milo?
D.G. O consider o operă perfectă a geniului grec. Este imbatabilă.
R. Arta Greciei antice reprezintă modelul de frumusețe supremă pentru dumneavoastră ?
D.G. Da, este perioada perfecțiunii, după părea mea.
R. Femeia lui Botticelli, femeia lui Degas, femeia lui Renoir, femeia lui Chagall? Spre care model v-ați duce?
D.G. Femeia lui Botticelli.
R. De ce?
D.G. Pentru că… (o pauză lungă în care maestrul oftând pleacă înapoi spre o întâlnire imaginară cu o altă Venus, în încercarea de a-mi explica prin cuvinte imaginea frumuseții care nu poate fi cuvântată)…. mi-e greu să spun pentru ce. Pentru că e mai aproape de viziunea mea, de ceea ce am visat eu să fac în plastică.
R. Să înțeleg că vă duceți în mod firesc către idealul clasic de frumusețe?
D.G. Da, în general am optat pentru idealul clasic, dar asta nu înseamnă că sunt împotriva artei moderne și a viziunilor mai puțin convenționale.
R. Cu ce figură artistică feminină ați dori să stați la o cafea?!
D.G. (surprins!!!) Să stau la o cafea!??
R. Da, la o cafea, să povestiți despre artă, despre vremuri și frumusețe.
… răspunsul a venit imediat, la fel de surprinzător pentru mine care mă așteptam să întâlnesc o nouă muză antică, pe când maestrul Grigoraș s-a gândit să mă invite în Parnasul liric contemporan.
D.G. Păi… cu Angela Gheorghiu.
R. Vă mulțumesc maestre.
Fata cu șal alb – Dimitrie Grigoraș
https://gallery.mailchimp.com/d6b089f67e1cf0c18cdca7039/images/67e71e11-bf8c-4eea-9c00-4681a2538288.jpg
https://gallery.mailchimp.com/d6b089f67e1cf0c18cdca7039/images/7731fc40-38cd-4502-8020-3bc3a1c6e540.jpg
Casa de Licitație & Galeria de Artă GRIMBERG
Str. Postelnicului nr. 12, etaj 1, sector 1
București
Tel. +4031 432 92 68, +40 723 264 273
Fax. +40 31 432 92 67
www.grimberg.ro