Fortu Nastasa
NĂSTASĂ FORŢU
Data şi locul naşterii: 21 mai 1950, la Rânzesti, Fâlciu, judeţul Vaslui
Studii : Universitatea ”Al. I. Cuza ” Iaşi, Facultatea de Arte Plastice (Universitatea de Arte ”George Enescu” Iaşi )
Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România
Premii : “American Medal of Honor”, din partea American Biographical Institute pentru intreaga sa activitate artistica; Institutul International “Board of Research” din SUA l-a nominalizat pentru Personalitatea Anului 2004.
“Arta pe care o face dl. Forţu este în primul rând o expresie a libertăţii în general, ştiind că meseria artistului este libertatea, dar această formă în cazul său este prin excelenţă o manifestare a stării de libertate. Paul Klee spunea în 1924 la Viena, într-o conferinţă, că lumea în care trăim nu este singura lume, ci există o multitudine de lumi posibile.
Năstasă Forţu ne invită la o călătorie într-o astfel de lume posibilă, care nu poate fi decât imaginară, plonjând într-o lume, într-un spaţiu care aparţine imaginarului, aparţine facultăţilor noastre familiare de înşurubare într-o realitate mai complexă decât ne lasă să vedem simpla privire a realităţii. Cred că N. Forţu reprezintă o zonă originală a imagisticii contemporane tocmai prin libertatea pe care şi-o asumă. Spun şi-o asumă pentru că este un pariu greu de susţinut, de-a fiinţa, de-a funcţiona în parametrii aceştia care nu stau la îndemâna cotidianului. În general existenţa noastră cotidiană este supusă unei uzuri permanente, unui exerciţiu de rutină şi tot soiul de urgenţe cotidiene ne fac să avem o relaţie restrânsă, limitativă faţă de artă. N. Forţu depăşeşte ecranul acesta al realităţii imediate şi plonjează în spaţiul imaginarului.
Forţu pune în scenă o sumă de reprezentări care aparţin unui repertoriu decorativ şi simbolic vast, bazat pe mitologiile lumii şi bazat poate mai cu seamă pe o mitologie personală, pe un sistem propriu de valori şi reprezentări. Cred că a opera cu astfel de lucruri, de valori, este o şansă. Demersul lui Forţu mi se pare meritoriu dacă consider că în concesiile imaginii în sec. XX, care au condus spre aceste destrucţii, aceste decompoziţii figurative, prin recul, ne provoacă o rechemare a valorilor durabile, a valorilor pe care le putem controla cu sistemul nostru de cunoaştere. Sigur că nu trebuie să vedem în aceste explozii imagistice descrieri ale unui sistem mitologic, pentru că ele numai întâmplător comunică cu sisteme mitologice, sisteme vizuale constituite, pentru că dincolo de toate acestea şi, mai important decât toate acestea, este ceea ce artistul crede şi este pentru mine un fenomen extrem de interesant. În tristeţile, în singurătăţile, în bucuriile, în izolările, în exaltările, în entuziasmele şi în disperările de la Bîrlad sau Vaslui, un artist ca Forţu reuşeşte să construiască şi să stăpânească o astfel de imagine. Ştiam despre evoluţiile sale şi eram curios să urmăresc. Am sentimentul că asist la afirmarea unui artist cu adevărat semnificativ pentru evoluţiile imaginii, limbajului vizual în Moldova şi evoluţiile limbajului vizual în România.
Mă bucur şi îi sunt recunoscător pentru că mi-a oferit ocazia să fiu martorul acestei evoluţii. Ne putem aştepta la supreme deliberări ale bagajului său imagistic, la
materializări ale dotării sale, ale înzestrării sale fabulative. Cred că în N. Forţu putem să aplaudăm concretizări ale revanşei târzii pe care pictura din Moldova o aduce pe scena artistică naţională. “
Constantin Prut