Bors Otilia-Elena

Fata cu carte OtiliaOtilia-Elena BORŞ

Zburatorul

•    născută în Bucureşti – România la 4 iulie 1968
•    absolventă a Academiei de Artă din Bucureşti în 1994 (1988-1994), cu bursa de merit „Fraţii Basarabeni Sârghie”
•    membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, din 1996
•    Membră a International Biographical Centre – Cambridge, din 2000
•    Premiul „The Twentieth Century Award for Achievement “acordat de IBC, Cambridge în 2000
•    Premiul ll în cadrul primei ediţii a „Premiilor pentru Jurnalismul de educaţie“ – acordat de Comisia Naţională a României pentru UNESCO, mai-iunie 2004
•    Desenator artistic în cadrul I.S.I.A.P.-Bucureşti între anii 1986-1989
•    Designer grafic  la ziarul „Curierul Naţional“ din Bucureşti între anii 1991 – 1996
•    ilustrator şi graphic – designer la editurile „Teora”, „ALL Educaţional”, „Sygma”, O.I.D. şi „Vizual” între anii 1996 – 1998
•    Art Director al revistei pentru copii „ABRACADABRA”- publicaţie a Media Pro Group, între anii 1998 – 2000
•    ilustrator şi graphic – designer (design pentru web) la editurile „Streamline”,  „Humanitas”, „E.R.C. Press” şi  „CD Press” între anii 2001 – 2004
•    designer graphic şi illustrator la Editura Didactică şi Pedagogică, R.A.- Bucureşti din 2005 până în prezent

Victoria din Samothrace - linogravura
EXPOZIŢII ÎN ROMÂNIA

1989 – participare la Concursul Republican de Tineri Gravori, Petroşani (premiul lll pentru litografie)
1990 – Salonul Tineretului, sala 3/4 T.N., Bucureşti
1992 – “Student Fest”, Timişoara
1993 – “4 gravură”, galeria Podul, Bucureşti; Salonul Tineretului, sala 3/4 T.N., Bucureşti;
Expoziţie de grup la galeria Orizont, Bucureşti; Expoziţie de grup, “Straniu”, galeria
Podul, Bucureşti; Expoziţie de grup la “Casa Radio”, Bucureşti; Expoziţia concursului
“Tânărul gravor Dominus”, Bucureşti (premiul lll pentru litografie); Expoziţia concursului
de gravură şi acuarelă “C. Găvenea”, Tulcea
1994 – Expoziţie de grup, “Portret ll”, sala Galla din Bucureşti; Expoziţia “Gravori şi desenatori
contemporani”, Muzeul de Artă din Galaţi; Salonul Naţional de Gravură, sala 3/4 T.N.,
Bucureşti; Saloanele Moldovei, Bacău; Expoziţia concursului de gravură şi acuarelă “C.
Găvenea”, Tulcea; “Toleranţă – In(toleranţă), galeria Podul, Bucureşti; “Revoluţia”, sala
Dalles, Bucureşti

Timpul vietii

1996 – Salonul Municipal de Artă, sala 3/4, T.N., Bucureşti (premiul Primăriei Municipiului
Bucureşti)
1998 – Expoziţia de grup “Accente l”, galeria Apollo, Bucureşti (premiul Primăriei Municipiului Bucureşti)
1999 – Expoziţia de grup “Accente ll”, galeria Apollo, Bucureşti (premiul l)
2005 – Saloanele Moldovei, Bacău, A şasea Bienală de gravură, Ploieşti
2008 – Salonul anual de grafică publicitară, galeria Orizont, Bucureşti
2009 – Salonul anual de grafică publicitară, galeria Orizont, Bucureşti
2010 – Salonul naţional de grafică umoristică, galeria Orizont, Bucureşti
2011 – Salonul naţional de grafică aplicată, galeria Orizont, Bucureşti;
Expoziţia naţională de Grafică Românească 2011, galeria Căminul Artei, Bucureşti

Taranca in port popular
EXPOZIŢII INTERNAŢIONALE

1993 – Expoziţia de afişe de la Montivilliers – Franţa
1994 – A treia Bienală de grafică, Iugoslavia
1995 – Expoziţia de afişe de la Montivilliers – Franţa (premiul CRAM pentru cea mai bună
utilizare a unui obiect insolit); A 10-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Grafică,
Catania – Italia; ART’95, N Y –  USA; Expoziţia Internaţională de Gravură, Kanagawa –
Japonia; Concursul Fundaţiei Reuter pentru grafica de ziar, Anglia
1997 – Concursul Internaţional de Exlibris, Belgia; Trienala de grafică de la Cracovia – Polonia
2000 – Expoziţia concursului de Ex Libris, Pescara, Italia
2001 – Expoziţia de afişe de la Montivilliers – Franţa (premiul CRAM pentru cea mai bună utilizare a unui
obiect insolit)
2002 – Expoziţia concursului de caricatură Euro-Kartoenale, Belgia
2003 – Expoziţia celui de al 24-lea Festival Internaţional de Artă, Kyoto, Japonia
2004 – Expoziţia celui de al 25-lea Festival Internaţional de Artă, Kyoto, Japonia
2005 – Expoziţia celui de al 26-lea Festival Internaţional de Artă, Kyoto, Japonia; Al 5-lea
Simpozion Interbalcanic, Samothrache, Grecia
2006 – 2010 – participari la expoziţiile concursurilor de caricatura din Azerbaigean, Turcia,
Croaţia, Polonia, USA, România, Corea de Sud
2011 – Menţiune de onoare la concursul „Zuckerbook Cartoon Contest” organizat de Toonpool,
Germania; Premiul lll la concursul „Omul şi vinul ”, România; Premiu de excelenţă
pentru „Cel mai bun artist – 2011” în cadrul proiectului cultural „Great romanian
personalities”, România; participari la expoziţiile concursurilor de caricatura din Corea
de Sud, Turcia, România, Brazilia, Germania; 2013 – Expoziția de Grafică aplicată,
galeria “Orizont“ din Bucureşti
2012 – Expoziția de Portret caricatural, galeria “Orizont“ din Bucureşti
2013 – Expoziția de Grafică aplicată, galeria “Orizont“ din Bucureşti

Sfantul

EXPOZIŢII PERSONALE

1999 – Pictură şi grafică, galeria “Orizont“ din Bucureşti
2005 – Pictură, galeria “Simeza“ din Bucureşti
2007 – Pictură pe sticlă, galeria “Orizont“ din Bucureşti
Revolutionarul

“Lucrările Otiliei Borş dezvăluie preocupări pentru universul uman, fiind atrasă în mod deosebit de mişcarea interioară a gândurilor, a ideilor, a convingerilor (personaje închipuite), care determină multitudinea ipostazelor atitudinale şi în egală măsură de modul în care ar putea găsi echivalenţe plastice constantelor umane afective.
Ca atare, aria tematică a lucrărilor de grafică şi pictură (cantonate tot în registrul graficii) se rezumă la seria amplă a “Portretelor interioare”. Unde, pornind de la figurativ, artista ajunge , prin stilizări succesive, la compoziţii semi-abstracte, organizate în desfăşurări spaţiale viguroase, dinamice, tensionate, încredinţând desenului rolul titular în compunerea imaginii. Textura expresivă a liniilor (susţinute de culoare, folosită pentru redarea stării personajului), respinge decorativismul facil şi încremenirea în locuri comune.
Evitând “alinierea” la o modă sau un curent, Otilia Borş – rebelă în ceea ce priveşte acceptarea canoanelor şi a tehnicii clasice în totalitate, şi-a descoperit şi construit propiul univers de forme. Căutând cu obstinaţie latura tainică a fiinţei umane: “Oamenii – mi-a mărturisit – sunt nişte structuri extraordinare”.
Ea propune, aşadar, un alt fel de program de recuperare a datelor acestei lumi – complexe, fragile, sofisticate, cea umană – prin intermediul graficii, program care îi defineşte propria structură: de asumare, cu orice risc, a libertăţii de mişcare, de creaţie.”

Veronica Marinescu  (ziarul Curierul Naţional)- “Personala de grafică şi pictură Otilia Borş” – 1999

Muziciana

“Compoziţiile în format mic si mijlociu reflectă opţiunea modernistă a pictoriţei, în mod special atrasă de cuceririle majore şi perene ale impresionismului si, mai ales, ale expresionismului, în plan cromatic.
Titlurile lucrarilor ne sugerează preocuparea pentru simbolism (Frica, Îngerul, Sfântul, Adolescenta etc.), încărcătura simbolică conferă o inedită vibraţie tablourilor, mărind interesul vizitatorilor îndemnaţi la reflecţii, şi pentru actualitatea (realitatea) imediată (Politicianul, Gardianul, Fotomodelul, Ambasadoarea, Soldatul etc.). După cum se vede, prezenţa omului (tipuri, trăiri, rosturi) este atotputernică. Interesant de subliniat, ca o dominantă a picturii sale este faptul că, deşi omul, mai ales faţa, chipul, este mai mult sugerat, pictoriţa dovedindu-se neinteresată de detaliile semnificative (nas, ochi, frunte etc.).
“Portretele“ ei au tuşe energice, contururile marcate puternic, petele (suprafeţele) de culoare, când în contrapunct sau contrast subliniat, conferă compoziţiilor semnate Otilia Borş strălucire, decorativism, şi chiar monumentalism. Roşul, verdele, albastrul, maroniul, galbenul, în multiple şi luminoase tonuri şi nuanţe, se întâlnesc în alese şi sugestive corespondenţe, pictoriţa dovedindu-se o înzestrată coloristă si o bună cunoscătoare a fiinţei umane. “

Augustin Macarie  (ziarul Dimineaţa) – “Personala de pictură Otilia Borş” –2005

Luptatorul, pictura pe sticla

“Fineţea liniei adoptate de Otilia Borş, sau contrastul cromatic este utilizat ca mijloc de introducere a privirii în câmpul de acţiune al unui expresionism blând, figurile ei aducând cu cele ale cubismului sintetic (însă trecute prin filtrul unor deformări ondulatoare).  […]
Din picturile Otiliei Borş răzbate un soi de sculpturalitate a desenului. […]
Lucrarile au din plin fineţea unui minimalist ce caută să extindă dimensiunile viziunii sale. Am în vedere aici recurenţa detaliului semnificativ prin care pictoriţa reuşeşte să creeze personaje “recognoscibile“ oricând ca făcând parte dintr-o panoplie a figurilor “artei“.

B.A.S. (Ziarul Financiar /Ziarul de duminică) – “Personala de pictură Otilia Borş” –2005
Lumina Intinerita Inger 2 Inger 01 Gardianul Frica Femeie dezbracandu-se Dansatoarea Cuplu Cuplu 09 Cuplu 08 Cuplu 07 Cuplu 06 Cuplu 05 Cuplu 04 Cuplu 03 Cuplu 01 colaj cu litografii - Peisaj mediteranean Claudia Cina