Obsedanta Monumentalitate II – Imposibilitatea colectivului @ Club Electroputere Craiova

CLUB ELECTROPUTERE  CRAIOVA
centre for contemporary culture

Adam-Ulbert
Ádám Ulbert: A thixotropic experience (detail), 2012. mixed media, dimensions variable.
courtesy of Trapéz, Budapest. photo: Péter Puklus

for English please scroll down

Obsedanta Monumentalitate II
– Imposibilitatea colectivului –

Artiști: Mihuţ Boşcu Kafchin, Igor and Ivan Buharov, Csaba Kis Róka, Svätopluk Mikyta, Beatrix Szörényi, Ádám Ulbert

curator: Áron Fenyvesi

11.04 – 24.05 2014

Vernisaj vineri, 11 aprilie, ora 19.00

Club Electroputere Craiova
Calea București nr. 56

„Obsedanta monumentalitate” a fost o expoziţie de grup care a debutat la Berlin, în Galeria Plan B, în 2012. Încă de la prima ediție, a promis să devină un proiect curatorial de durată sau o serie, mai degrabă decât o saga de expoziții. Ajunge acum într-un stadiu nou de evoluție în cadrul Clubului Electroputere din Craiova. Prima expoziție a analizat relația dintre practicile artei conceptuale orientate înspre obiect și monumentalitate și a abordat diferite forme de documentarism, care au părut inițial a fi niște instrumente revoluționare, însă o dată cu trecerea anilor au devenit de-a dreptul prizoniere ale didacticismului expozițional de genul „White Cube”. Cea de-a doua ediție concentrează și sintetizează rezultatele primeia, dar se plasează și mai aproape de muchia cuțitului.

Seria aceasta de expoziții analizează mecanismele memoriei prin intermediul practicilor artistice ale expozanților și a felului în care abstracțiile lor cognitive, și implicit ale noastre, se manifestă în spațiu. Prima expoziție a pus sub semnul întrebării existența unei memorii colective bazată pe consens, cea de-a doua neagă deja o astfel de posibilitate și afirmă mai degrabă imposibilitatea unui consens total și colectiv, care să poată fi mediat prin instrumente ale artei contemporane. În cadrul acestei expoziții, toate lucrările sunt interpretate ca simboluri ale isteriei istoriei.
Expoziția „Obsedanta monumetalitate” găzduită de Clubul Electroputere prezintă lucrări ale unor artiști în plină afirmare, originari din Europa centrală și răsăriteană, care sunt cât mai puțin statici și ecstatici posibil. Fundalul non-referențial sau pe de-a-ntregul alchimic al lucrărilor prezentate, care pot fi înțelese ca niște monumente efemere personale, private, uneori chiar psihedelice, încearcă să aibă un impact senzual asupra privitorilor. În acest fel, ele devin o altfel de prezență fantomatică ce reactualizează funcția monumentului într-o eră în care nu mai avem o cunoaștere limpede și bine definită a adevărului și a moralei în societate, iar eventualitatea unor noi utopii emergente este exilată în singurătatea privatului.

Acest proiect este realizat cu sprijinul Fundației ERSTE
Parteneri: Teatrul de copii și tineret Colibri, illy

Haunting Monumentality II
-The impossibility of the collective-

Artists: Mihuţ Boşcu Kafchin, Igor and Ivan Buharov, Csaba Kis Róka, Svätopluk Mikyta, Beatrix Szörényi, Ádám Ulbert

curator: Áron Fenyvesi

11.04 – 24.05 2014

Opening Friday, April 11, 7 pm

Club Electroputere Craiova
56 Calea București

Haunting Monumentality was a group exhibition which premiered in Galeria Plan B, Berlin in 2012. Since its first edition it emerged to become a long-term curatorial research project, or at least a circle, rather than a saga of exhibitions, now coming to its second stage of evolution in Club Electroputere, Craiova. The first exhibition examined the relation of contemporary object-based conceptual art practices and monumentality and tackled different forms of documentarism which first seemed to be revolutionary tools, but as years passed by, they simply became prisoners of the didacticism of white cubes. The second edition summarises and synthesizes the outcomes of the first, but walks even more towards the edge of the razor.

The exhibition-series analyze the function of memory through the art practices of the exhibitors and how their, our cognitive abstraction becomes manifest in space. The first edition questioned the existence of a collective memory based on consensus, the second already negates such a possibility and rather declares the impossibility of any collective and total consensus which can be mediated through instruments of contemporary art. Within the frame of this exhibition all the pieces are interpreted as symbols of the hysteria of history. The Club Electroputere edition of Haunting Monumentality features works of emerging artists from the Central-Eastern-European region, which are as less static as and as ecstatic as possible. The non-referential or maximum alchemical background of the presented artworks, which can all be understood as personal, private, sometimes even psychedelic ephemeral monuments, tries to have a sensual approach on their viewers. Thus they become a new type of ghostly presence, which reenact the function of the monument in an age when we don’t have much clear and definable knowledge left about truth and moral as a society, and the potential of new utopias on the rise is exiled to the desert of the private.

This project has been realized with the support of ERSTE Foundation
Partners: “Colibri” Children and Youth Theatre, illy