Dina Alexandru

 

dina3 dina1 dina2 expo (4) DSCF0011 dina6CONTRASTE PLUTITOARE

O aspiratie transfigurata intr-o reprezentare artistica- o idee, un sentiment, care confera artei semnificatii metaforice, pentru ca numai in arta se pot prezenta lucrurile in desavarsirea lor, asa cum ni le prezinta tanarul artist ALEXANDRU DINA in actuala expozitie de pe simezele Galeriei “Arta” a Uniunii Artistilor Plastici din Craiova.
Liceul de Arta din Craiova a fost a doua casa a tanarului ALEXANDRU DINA, mama- cunoscuta profesoara de specialitate iar sora sa, Mirabela Dina- pianista de renume international, la fel, absolventa a Liceului de Arta din Craiova. ALEXANDRU DINA a urmat Academia de Arte si Design ARTEZ, Enschede din Olanda, unde a inceput sa expuna ca student, apoi la Amsterdam si numeroase galerii de arta din Romania, castigandu-si, la varsta lui, experienta si notorietate.
Expozitia “CONTRASTE PLUTITOARE” aduce un spirit nou  in viziunea si creatia plastica a artistului.Daca in celelalte expozitii printre temele preferate erau natura statica sau obiectul monumental, care cucerea intregul spatiu al tabloului, in prezenta expozitie laitmotivul este APA – iar locul de desfasurare al suprafetelor pictate reprezinta Venetia. Dar o “altfel” de Venetie decat ne-au obisnuit pictorii peisagisti.
Ideea de baza a expozitiei este PLUTIREA, incepand cu miscarea eleganta a pasarilor albe care plutesc pe apa. Desi s-a afirmat ca sensibil acuarelist, cu CONTRASTE de fluiditati si transparente, de data aceasta totul este foarte material, simti greutatea apei, descoperi redarea anatomica a pasarii care PLUTESTE, intr-o miscare circulara, inchisa in rotundul compozitional ale carui linii de forta dinamizeaza spatiul din jurul centrului de interes al tablourilor – APA. Ca in desenele lui Piet Mondrian, unde pamantul si copacii se transforma in unghiuri drepte de orizontale si verticale , pasarile lui ALEXANDRU DINA se metamorfozeaza in  obiecte plutitoare – barci, corabii, gondole, oglindindu-se in apa grea cu aceeasi eleganta a pasarilor PLUTITOARE.

dina4
Este prima faza a universului subiectiv, virtual, a genezei si incifrarii momentului creatiei artistice a acestei desfasurari tematice. Este etapa in care elementul concret, barca, leaga cele doua tarmuri, barca – elementul romantic din “Pluta Meduzei” a lui Theodore Gericault sau barca lui “Dante si Vergiliu in Infern” a lui Eugene Delacroix, devine expresia spatiala a timpului, conferind imaginii cinetism, miscare, deplasare, ramanand tot timpul centrul de interes al tablourilor cu aceasta tema. Prin gestul creativ,  imaginea ia  locul reperelor reale, chiar cu influente baroce, cochetele gondole transfigurandu-se intr-o cochilie a memoriei afective a artistului, o dedublare a starii de siguranta si certitudine in PLUTIREA barcii. CONTRASTUL cu cantecele  gondolierilor – chitaristii sugerati doar de imaginatia privitorului, creeaza o stare de armonie muzicala. Pentru ca, in alte tablouri,  acest “dans” al dialogului malurilor este preluat de poduri – celebrele si numeroasele punti PLUTITOARE peste canale, palatele din jur fiind doar elementul scenografic, de decor. De ce ne amintim de “Strigatul” pictorului norvegian Edvard Munch? Pentru ca podul este intre cer si apa, legand tarmurile, izoland si despartind strazile si oamenii? Vanetia din tablourile lui ALEXANDRU DINA nu este acel spatiu mirific, fermecator, comercial, al “Serbarilor galante”, al celebrelor carnavaluri. Este un spatiu PLUTITOR, este o lume a apelor in care se oglindesc cerul si casele, gondolele si podurile. Mai putin oamenii…Ca in metafizica lui Giorgio de Chirico, este o pictura a orasului, care se intinde, frenetic, cu monumentalitatea turnurilor, a cupolelor si a celebrelor campanile, la fel de vechi si grele ca si apa care le sustine si le dubleaza prin oglindire. Zidurile traiesc prin vechimea lor, prin “patina” timpului, a apei, a aerului. Pamantul este doar expresia plastica a memoriei figurative a artistului, este elementul pasiv, care confera stabilitate si siguranta. Dar apare un alt element simbol al expozitiei lui ALEXANDRU DINA – poarta- intrarea dincolo de zidurile vechi, umede – acolo unde este viata nevazuta, adevarata, “locuirea spirituala” in universul real. Poate ne gandim la Poarta spre Purgatoriu a lui Eugene  Delacroix? sau la Pioarta Infernului a lui Auguste Rodin? Intreaga expozitie este o raportare subiectiva la universul material,  existentialist. ALEXANDRU DINA creeaza o lume a simbolurilor si a mesajelor : barca – podul – poarta. Un spatiu virtual care aduce originalitate, emotie artistica, valoare. O tratare plastica in canoanele tehnicilor si procedeelor contemporane. Vibratia tusei se opreste la intalnirea cu lumina. Umbrele dau adancime. Eclerajul este uneori dramatic in perenitatea si senectutea simbolurilor eterne ale Venetiei :canale, gondole, poduri, palate si porti inchise intr-un CONTRAST PLUTITOR  de forme si culori.
ALEXANDRU DINA si-a creat propria realitate de forme si contururi ferme dar pline de rafinament si sensibilitate, propria maniera de exprimare artistica, dovedind o perfecta stapanire a mijloacelor de expresie plastica, a raportarii atitudinii artistului la reperele civile, istorice si geografice, integrand CONTRASTUL PLUTITOR in mentalitatea si dinamica afectiva, in universalitatea intelegerii actului de creatie. Este o expozitie personala care ilustreaza o experienta noua in activitatea artistica a pictorului ALEXANDRU DINA, recreind o noua realitate urbana intr-o adevarata arhitectura peisagera a spatiilor picturale, a simbolurilor si a semnificatiilor. Iar mesajul este cel dat in titlul expozitiei “CONTRASTE PLUTITOARE”, contrastul dintre Venetia galagioasa a balurilor, a carnavalurilor si tacerea resemnata a vechilor ziduri, legate prin barca, pod sau poarta. Parafrazandu-l pe Wassily Kandinsky, exprimam poate  “ceea ce este caracteristic acestei epoci” : CONTRASTUL PLUTITOR nesigur, instabil, mereu in schimbare.

MAGDA BUCE-RADUT
MAI 2013

dina5  expo (14) expo (11) expo (10) expo (8)