Craioveanu Emil
CRAIOVEANU EMIL
membru U.A.P. filiala Ploieşti
• DATA NAŞTERII: 13 decembrie 1954 loc. Mizil jud. Prahova
• STUDII:
Licenţiat Universitatea Naţională de Arte “Nicolae Grigorescu” Bucureşti.
Absolvent al Academiei de Arte “Luceafărul – secţia pictură”, clasa profesor Teodor Moraru;
Liceul de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” Bucureşti;
• EXPOZIŢII PERSONALE:
1998 – Liceul Nichita Stănescu” Ploieşti;
2006 – 2007, 2012 – Galeria de Artă U.A.P. Ploieşti.
2009 – Galeria de Artă Galateea, Bucureşti 2 dec. – 10 ian..
• EXPOZIŢII COLECTIVE:
1986 – „ Salonul Artelor ” – Teatrul Naţional Bucureşti – 14-19 octombrie;
1988 – „ Salonul Artelor ” Casa Centrală a Armatei Bucureşti – 03-17 noiembrie ;
1995 – A realizat Catapeteasma bisericii “Sf. Dumitru” din sat Poeni(lângă Cernăuţi);
2002-2005 – Salonul Naţional studenţesc de artă religioasă “ICOANE” ( Casa de Cultură a studenţilor Bucureşti (Calea Plevnei 61));
2004 – 2013 – „ SALOANELE PRAHOVENE”- în cadrul U.A.P. Ploieşti ;
2004 – 2006 Bienala concurs de artă plastică ,, Gheorghe Petraşcu”-
2012 Târgovişte, ediţia a VII-a, a VIII-a.
2005 – Galeria de artă ,,Ştefan Luchian” 10-24 februarie Botoşani.
2005 – 2007 – 2012 SALOANELE MOLDOVEI ” – Bacău – Chişinău, ediţiile XV; XVI; XVII;
2005 – 2007 -2011 Bienala Naţională “Lascăr Viorel” – Piatra Neamţ , ediţia a VII-a, ediţia VIII;.
2006 -2012 Bienala Artelor ,,Ion Andreescu” – Buzău – ediţia a V-a
2006 – Concurs naţional ,,N.N.TONITZA” – Bârlad
2008 Salonul Internaţional de Pictură – Muzeul FLOREAN-Baia Mare
2009 Ipostaze medievale – Galeria Orizont – Bucuresti
2011 Expozitia natională „500 pentru România” Râmnicu Vâlcea
2011-2012 Salonul Mic Bucuresti editia a V-a
2013 Salonul Artelor TEMEIURI editia a IV-a Muzica elementelor primordiale
8 mai-31 mai Sala Brancusi,Palatul Parlamentului
2013 Grafica Romaneasca – Galeria Caminul Artei Bucuresti 15 oct-8 noiembrie
TABERE DE CREAŢIE:
2003 – Petroşani – în cadrul Casei de Cultură a studenţilor.
E-Mail: craioveanu_emil@yahoo.com
Cronica de artă plastică: EMIL CRAIOVEANU
Miercuri, 30 Ianuarie 2013
La cumpăna anilor 2012 – 2013. pe simezele Galeriei de Artă a Ploieştiului, strada Victoriei nr. 4, maestrul Emil Craioveanu expune, într-o manieră care îi este caracteristică şi îl distinge între artiştii plastici prahoveni, prin stil şi viziune, pictură şi grafică dominate de figurativ. Concepţia artei domniei sale ne-o relevă atât dualitatea stil – tehnică, pe suprafeţe ingenios şi logic alese, cât şi diversitatea redării viziunilor, diversitate ce ne-o defineşte în programul acestei expoziţii – deschisă publicului între 20 decembrie 2012 şi 10 ianuarie 2013 –, pe spaţiul unui foarte concis eseu intitulat „Linie, Pată, Punct”. Expresii ale gândirii artistului plastic căruia profesia de matematician i-o influenţează statornic, cu rezultate adesea surprinzătoare şi memorabile, lucrările expuse la Ploieşti resuscită interesul publicului faţă de creaţia plastică a filozofului în care maestrul Emil Craioveanu apare cu elocvenţa curajului bine temperat. Sigur că, microeseul plasat în pagina a 3-a a programului personalei lui, face dintr-o dată accesibilă înţelegerea fiecărei lucrări şi preluarea de către privitor a acelor senzaţii care, din substanţa lor imagistică, dezvoltă tot atâtea sentimente capabile să contureze ideile proprii acestuia.
„Într-o LUME a abundenţei de imagini, ne întrebăm – spune artistul în acest eseu – cum a apărut PRIMA IMAGINE şi cum a fost fixată ? Pe treapta evoluţiei imaginile au apărut relativ târziu ca VIZIUNI şi nu copiind REALITATEA (Peisaj, Dealuri, Copac I, II şi III, Marină) sau pe o axă mai extinsă a timpului, reinterpretarea unei lucrări de acum 40 de ani, făcută în practica de liceu într-o fabrică unde, din depozitul de deşeuri metalice am ales acele elemente ce m-au condus la o reprezentare umană stilizată ce am transformat-o acum – şi exemplifică maestrul Craioveanu – în ZEU I, apoi în ZEU E, în încercarea de a găsi un „frate”, având ca sens plastic VERTICALA”. Tableta, după o etalare explicită a multora dintre lucrările expuse, conchide indiscutabil: „LINIE – concret, imaginar, gest, simbol. PATA – translatarea în viaţă a planurilor existenţei. PUNCT – accent, nuanţă, schimbare, un alt început”. Criptic în aparenţă, artistul plastic Emil Craioveanu face, ca şi cum ar demonstra în faţa clasei, pe tablă, cu creta, elogiul celor TREI elemente din care îşi construieşte ARTA în tablouri dintre cele mai provocatoare. Un limbaj tipic logicii artistului plastic, ni-l restituie nu atât inscripţionarea fiecărei lucrări, cât percepţia retinei şi, atenţie, sonora vibraţie a ei, în ciudate arpegii din Johann Sebastian Bach (1685-1750) sau Anton Brukhner (1824-1896).. Motiv complex alcătuit, spre exemplu, în „Autoportret”, unde, în capela din Leipzig, în postura organistului care, în timp ce cântă Oratoriul de Crăciun, alter-ego-ul său execută, în catedrala din Viena, Missa Solemnis. „Coloana” din stânga chipului artistului, prin roş-albastrul ei arborescent, schiţează această dublură cu „Îngerul” din dreapta tabloului, aflat la porţile Veşniciei, înarmat cu suliţă şi scut. Observând cu atenţie lucrarea, acesta este ajutat de o pletoră de Sfinţi – armie a Cerului, a lui Dumnezeu, de veghe la pacea Nevăzutului. Să ascultăm, pentru că merită – şi asta ne uşurează „accesul” în cele mai multe din lucrările expuse –, ceea ce maestrul Emil Craioveanu spune mai departe, în subtilul său microeseu. „Obiecte din spaţiul de lucru (staueta cal, steag, propria-mi lucrare din tablă de alamă) încărcându-le cu o semnificaţie (a privitorului poate fi diferită), au constituit punctul de plecare în „Cal-Călăreţ”, în „Martir I”. La „Pasăre II” am ajuns plecând de la o schiţă primită de la fratele meu, Vasile (artist plastic), reinterpretând-o ca un remember, ca o meditaţie la un suflet care a plecat. Un element folosit în mai multe lucrări este COLOANA de la Căscioarele (Neolitic, 5000 î.e.n.) care m-a atras prin simplitatea, modernitatea ei, combinarea elementelor decorative indicându-ne un model evolutiv al individului, al societăţii, un model ADN având ca sens VERTICALITATEA, menirea. O selecţie de 5 lucrări, transformate într-o poveste: AXA I – INFORMAŢIA vine de Sus, pe verticala… „Precum în Cer aşa şi pre Pământ”; ZEU I – Ne creăm ZEI IDENTITARI (Spaţiu-Memorie); ZEU E – Artistul se hrăneşte prin canalul INCONŞTIENTULUI COLECTIV, legând Informaţia de Memorie; PEISAJ – Spaţiu-Substanţă; COLOANA P – Lumea şi-a pierdut evoluţia lineară: ÎNCOTRO ?” Artistul plastic Emil Craioveanu ne invită la reflecţie şi acţiune mentală. Cu gravitate şi răspundere. Ca filozoful interesat de semnificaţiile pământene ale deloc banalelor Linii, Pete şi Puncte !