„Ierarhia Luminii” – Constantin Severin @ Elite Art Gallery
Elite Art Gallery vă invită vineri, 4 octombrie 2013, ora 18.00, pe simezele din strada Academiei nr 15, la vernisajul expoziţiei de pictură „Ierarhia Luminii”.
”Ierarhia Luminii” este o inedită expoziţie de pictură monocromă a artistului vizual şi scriitorului sucevean Constantin Severin, un eveniment rarisim în arta românească. Vor fi expuse 18 tablouri în ulei pe pânză şi o instalaţie (pictură bifrons), intitulată „Ianus”, lucrări care vor putea fi admirate pe simezele galeriei până în ziua de 16 octombrie a.c.
Expoziţia va fi prezentată de prof. univ. dr. Maria Ana Tupan, iar curator va fi criticul de artă şi scriitorul Corneliu Ostahie. Cu acest prilej va fi lansat şi primul album de artă al artistului, publicat recent de editura Tipo Moldova din Iaşi. Parteneri ai evenimentului sunt Biblioteca Bucovinei ”I. G. Sbiera” Suceava şi Consiliul Judeţean Suceava.
Constantin Severin este membru al Asociaţiei European Artists din Germania şi membru fondator al grupului 3rd Paradigm International Artists.
”Orizontalitatea luminii e multiplicitatea coloristică a spectrului. Dimpotrivă, ierarhia ei, ca gradaţii ale aceleiaşi culori, ne poartă între greul pământului şi transparenţa celestă. Monocromismul ne urcă în tării, ne eliberează de teluric. În loc să anuleze materia prin negaţia absolută a luminii, ca în seria de tablouri negru pe negru ale lui Rauschenberg, Constantin Severin pune realitatea între paranteze, îngăduind în lucrările sale doar arhetipurile subconştientului colectiv revelate în mituri şi artefacte. “A treia paradigmă” este sintagma cu valoare programatică din manifestul său, care a devenit şi numele unui grup de artişti din diverse ţări din care face parte artistul, şi care se depărtează astfel de originile expresionismului apărut ca o reacţie la teoriile despre haos, entropie şi nihilism în amurgul secolului al XIX-lea, afirmând, dimpotrivă, puterea ordonatoare a artei care învinge timpul, trecerea, în prezentul etern al structurilor simbolice.
“Text şi Timp”, acest titlu heideggerian al mai multor lucrări, nu înseamnă ilustrarea unor idei comunicate prin cuvinte (Barbara Kruger şi alţi artişti conceptualişti) ci derivarea reprezentărilor dintr-un spaţiu precodificat. Nu efectul metamorfic al privirii asupra peisajului interesează expresionismul abstract ci reducţia lumii materiale la rame perceptuale. Lucrările lui Constantin Severin sunt naraţiuni ale acestei operaţiuni eidetice, şi e fascinant să le urmărim în ingeniosul joc de valori care structurează şi ierarhizează spaţiul reprezentării.
În “Text şi Timp 94”, de exemplu, aceleaşi elemente sunt dispuse marginal şi central, importanţa formei fiind astfel evidenţiată de resemantizarea lor prin poziţionare. Timpul e şi curgere monotonă, repetiţii ale aceluiaşi fuior tors de Parce, ca în coloanele marginale, dar şi muzică a sferelor, viori-siluete feminine dispuse radial în geometria roţii – a olarului sau a Destinului – în chiar galbenul-ocru al soarelui genezei. Munca georgică intervine în natură. Umbrele galbenului închis, cafeniu, desenează unelte sau arme, iar liniile se regăsesc în elegantul costum al Doamnei lui Leonardo, o operă de artă în care natura este repusă în abis prin hermina din braţele ei. O valoare mediană a galbenului marchează un trup de femeie stilizat, un familiar fetiş al fertilităţii din mitologia românească, unificând întregul spaţiu prin motivul creaţiei. Timpul curgerii uniforme şi centralitatea naraţiunii sugerează cvadratura cercului care îl obseda pe artistul renascentist, un vis al corespondenţelor universale în omogena sferă a spiritului uman. În cuprinsul ei este învins soarele creaţiei materiale, după cum credea şi suprematistul Kazimir Malevici. Tuşele de culoare sunt elemente de limbaj ce operează cu diferenţe şi ierarhii, cosmicizând disiparea haotică a luminii-sinteză.” ( Maria Ana Tupan)
”Picturile sale monocrome în galben şi roşu sunt unice şi foarte căutate pe piaţa de artă.”(Revista italiană de artă, arhitectură şi design, It’s Liquid, Featured Artist, noiembrie 2012).