ANGELA TOMASELLI PICTURĂ CU „FABULE” DESPRE CÂINI ŞI POLITICIENI, MUZICIENI ŞI ALŢI… CONCETĂŢENI @ ARTEXPERT GALLERY

ARTEXPERT GALLERY

Vă invită miercuri, 2 octombrie la ora 17

la vernisajul expoziţiei

ANGELA TOMASELLI

PICTURĂ CU „FABULE” DESPRE CÂINI ŞI POLITICIENI,

MUZICIENI ŞI ALŢI… CONCETĂŢENI

Expoziţia este deschisa în perioada 2-18 octombrie 2013

Poate artistul spune mai mult despre ceilalţi, decât despre el?  Da, poate, dacă, în acelaşi timp, formulează un comentariu şi face o mărturisire, scrutând în el, dar privindu-ne pe noi, ceilalţi!

Considerată ca o entitate specifică, pictura feminină românească îşi întemeiază calităţile pe o estetică a subiectivităţii, pe celebrarea artei ca eveniment emotiv declanşat din explorarea realităţii. Nu arareori însă, ea se aventurează pe teritorii considerate tradiţionale ale masculinităţii; vorbim de forţa expresivă auctorială, de un suflu epopeic, de o anume constanţă disciplinată a efortului constructiv. Fluxul emotiv al subiectivităţii, sensibilitatea prodiguă, discursul colocvial al poeziei intimiste adaugă tot atâtea ingrediente care fac din edificiul plasticii feminine un miracol al comunicării subiectivităţii candide sau enumeră pagini exaltate, fremătând de senzorialitate şi de poezie.

Cumulând laturile acestei alterităţi, Angela Tomaselli este o personalitate dintre cele mai distinse ale plasticii actuale care acoperă cu uşurinţă atât registrul grav, laborios al unei picturi discursive a cărei sonoritate atinge uneori notele acute ale discursului politic disimulat (ciclul “Fabule”), dar explorează cu eleganţă reverenţioasă şi micile taine ale plăcerii ludice agrementate cu note lirice inconfundabile. Memoria sensibilă, nu neapărat resort intelectualist, are cuprinderea extravagantă a notaţiei memorialistice, de călătorie (ciclurile “Arhitecturi”, “Mitologii subiective”), dar şi reverberaţia solemnă a conceptului de stil (“Muzicieni”).

Dacă excelează în ceva, atunci, pictura Angelei Tomaselli excelează prin unitatea ei formală, prin distinsa ei persuasiune cu care gamele sale (care provin nu din natură, ci de pe paletă) se amplifică cu modulaţii grafice care au o expresivitate acută picassiană, cu tonuri reverberate şi “pete de culoare” care denotă o rafinată parcurgere a stilului spre maturitate. Uneori, deformând, ca printr-un exerciţiu funambulesc, ajunge la ecouri fantastice, egalând în sonoritate şi distincţie pictura atât de “rotundă” ca expresie a picturalităţii proprie pânzelor lui Joan Miro – nu cu aceeaşi forţă de sinteză – dar, contrazicând ceea ce acesta susţinea cu nonşalanţă: “am asasinat pictura!“ Ea continuă să picteze folosind armele de seducţie ale feminităţii picturale. Este ciudat cum, din acest metisaj de calităţi (provine dintr-un tată italian şi o mamă româncă, dar cu sânge german) atinge sublimarea lirică proprie picturii moderne spaniole, atât de fundamental aşezată în edificiul picturii moderne europene. Virtual apollinică, dar şi potenţial hermesiană, face cu certitudine nota distinctă necesară care o individualizează în arta românească.

Pe piaţa de artă, Angela Tomaselli apare ca o investiţie cu cert potenţial de creştere, fiind plasată, sub raportul vânzărilor, în grupul primelor 10 artiste contemporane din arta românească, în vecinătatea Minei Byck Wepper, Silviei Rhea Radu, Georgetei Năpăruş, Getei Brătescu sau Nataliei Dumitrescu. Sub acest raport, ea îşi depăşeşte generaţia, stăpânind cu autoritate primele semne ale clasicităţii. Inconfundabilă ca stil, ireductibilă ca sentiment, profundă, elaborată, cariera sa, acum la vârsta deplinei maturităţi, are o vizibilitate spectaculară, în care vechile promisiuni au devenit reale certitudini.

Vasile RADU

ANGELA TOMASELLI

Născută în 1943 la Brezoi, Vâlcea, dintr-un tată italian şi o mamă jumătate nemţoaică, jumătate româncă.

Absolventă a Institutului de Arte Platice „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, secţia artă monumentală (prof. G. Popescu, Simona Vasiliu Chintilă, Ştefan Szönyi, Costin Ioanid, Eugen Schileru, Adina Nan), promoţia 1961-1967. Debutează în 1969 la Expoziţia Republicană de la Bucureşti. Din 1967 în 1970 este muzeografă la Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Galaţi, iar din 1970 este profesoară la Liceul de Artă din Galaţi. Este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România din 1971 si a UAP Bucuresti din 1993.

Expoziţii personale în ţară: Galaţi (1970, 1975, 1989, 2000), Bucureşti (1974, 1977, 1988, 1993, 1996, 1998, 2000, 2002, 2004, 2006, 2007, 2009, 2011), Brăila (1975), Iaşi (1999), Râmnicu Vâlcea (2002, 2003, 2005), Dej (2002), Aiud, Bistriţa, Timişoara (2003), Fălticeni (2009), Sibiu (2009), Brezoi (2009), Bacău (2011), Cluj-Napoca (2004, 2013 – Galeria Artexpert).

Expoziţii personale în străinătate: Italia (Roma, 1983; Predazzo, 2001), Germania (Koblenz, 2002; Berlin, 2003); Belgia (Hane, 2004; Bruxelles), Franţa, Spania (Madrid), Suedia (Stockholm).

Saloane şi colonii: Franţa (Orleans, Tours – 1997, Indres, Loire, Tours, Quissac – 2001, Catalaine, Paris, Tours – 2002); Carnavalul de la Veneţia (2000); Tâgul Internaţional de Artă Vizuală (Bucureşti, 2000, 2001, 2002); Salonul Naţional de Artă (Bucureşti, 2001, 2006); Expoziţia Internaţională (Paris, 2003).

Expoziţii de artă contemporană românească: Moscova, Budapesta, Atena, Chişinău, Viena, Veneţia, Maastricht, Bruxelles, Washington, New York.

Premii şi distincţii: Premiul I pentru pictură (Bucureşti, 1976), Premiul UAP Moldova (Saloanele Moldovei, 1995), Premiul Muzeului de Artă (Saloanele Moldovei, Bacău, 1995), Marele premiu la Salonul de Sud (UAP Vâlcea, 1998), Diploma de Onoare cu Menţiunea specială a Juriului (Salon International d’Art, Quissac, Franţa, 2001), Cetăţean de onoare al oraşului Brezoi (2009).

Tabere de creaţie: Strehaia, Mehedinţi; Moineşti, Bacău; Blasova, Brăila (2000); Dealul Malului, Rm. Vâlcea; Tabăra internaţională de artă I.M. Klein, Blaj; Aiud; Tabăra Internaţională de pictură Lucian Grigorescu, Medgidia; Balcic, Bulgaria; Stagiu pe Valea Loarei, Franţa; Panaci, Vatra Dornei; Sighişoara; Negreşti-Oaş; Golubac, Serbia; Brădişor, Vâlcea (2005).

Călătorii de studiu: Cehoslovacia, Ungaria, Italia, Belgia, Franţa, Grecia, Turcia, Suedia, Germania, SUA.

Lucrări în colecţii publice din România şi Republica Moldova.

Lucrări în colecţii particulare din Australia, Coreea, Danemarca, Franţa, Germania, Italia, Mauritius, România, SUA.