Muzeul Colectiilor de Arta – In sfarsit, redeschis!

Ma bucur sa marchez cu acest articol doua evenimente: pe cel din titlu, care reda oricarui vizitator al Bucurestiului acces la o pinacoteca care a stat prea mult impachetata, si un al doilea, cel al inaugurarii colaborarii Artindex cu un nou autor care va ramane deocamdata invaluit in mister si anonimat. Asadar, sub o semnatura invizibila, un reportaj si cateva bine tintite remarci plastice de la redeschiderea Muzeului Colectiilor de Arta. (Mihai Constantin)

DSCN8660Lucien Simon
Monaco,28 degrés à l’ombre… îşi începea Jean-Francois Maurice celebrul cântec. De fapt vom vorbi de Bucureşti unde ploua cu întreruperi, dar ceva din atmosfera nostalgică a cântecului menţionat tot persista uşor în aer, este vorba de redeschiderea oficială a  Muzeului Colecţiilor după  mai mulţi ani de restaurări. Un loc care trebuie vizitat mai degrabă în linişte decât la o inaugurare, datorita numărului şi concentrării masive de lucrări ale plasticii autohtone de cea mai bună factură.Samuel Mutzner
Muzeul  Colecţiilor de Artă, pe numele său complet este inaugurat în anul 1978 ca secţie a Muzeului Naţional de Artă al României. Pentru partea de găzduire a colecţiei rezolvarea a stat în Palatul Romanit, edificiu a cărui construcţie a început în anul 1812, reprezentând unul dintre reperele importante ale începuturilor arhitecturii moderne din Bucureşti. Clădirea a suferit varii intervenţii dealungul timpului, istoricul funcţionării muzeului fiind din 1986 până în 2002 corpurile B şi C, corpul A în perioada 2003-2009, iar la începutul anului 2009 muzeul a fost închis ca urmare a avansării lucrărilor de consolidare şi restaurare, actualmente circuitul expozţional  integrand toate cele trei corpuri cât şi un Lapidarium în subsolul clădirii. Există o notare interesantă în memorile politicianuli Ion Ghica referitoare la decoraţiunea interioară iniţială a palatului, : „…pereții odăilor toți cu mermer (stuc), imitând marmorele cele mai rare și mai frumoase, tavanurile de o bogăție rară și de bun gust. Odăile toate așternute iarna cu covoare scumpe de Usack si Agem, iar vara cu rogojini fine de Indii; macaturile şi perdelele de mătăsărie groasă de Damasc și Alep. Scaunele și canapelele, toate de lemn de mahon si abanos, incrustate cu sidefuri și cu figuri de bronz poleit, erau îmbracate cu piele de Cordova. In toate odăile, policandre atârnate de tavanuri cu ghirlandele între uși și ferestre, toate de cristal de Veneția.”  În actualul proiect de restaurare, s-a optat pentru un stil mai sobru, am spune,  comparativ cu descrierea lui Ghica care pune accent pe un interior flamboaiant, rafinat şi exotic. Totuşi acesta este în perfect acord cu stilul architectonic neoclasic al clădirii, şi mult mai adecvat unui parcurs muzeal, această tendinţa observându-se şi la recenta inaugurare (la fel de aşteptată!) a Muzeului Aman, după restaurare optându-se de asemenea pentru un interior mai sobru, mai epurat de piese de moblier, de obiectele cu memorie afectiva a locului, mai optim astfel unui circuit muzeal. Muzeul Colecţiilor de Artă repune în circuit public 15 din cele 44 de colecţii donate statului român începând cu anul 1927:  Colectia Elena, Maria si Dr. Iosif N. Dona, Colecţia av. Hurmuz Aznavorian, Colecţia familiilor Dumitru şi Maria Ştefănescu – colonel Gheorghe Preda, Colecţia Josefina şi Eugen Taru, Colecţia dr. Emanoil Romulus Anca şi Ortansa Dinulescu Anca, Colecţia prof. Garabet Avachian, Colecţia dr. Mircea Petrescu şi prof. Artemiza Petrescu, Colecţia dr. Sandu Lieblich, Colecţia Sică Alexandrescu, Colecţia Clara şi Anatol E. Baconsky, Colecţia Sorin Schächter, Colecţia Céline Emilian, Colecţia Marcu Beza – Hortensia şi Vasile G. Beza, Colecţia de artă comparată Alexandra şi Barbu Slătineanu, Colecţia fraţilor Béatrice şi Hrandt Avakian.DSCN8646
Din pacate atmosfera toatalitară de sublim estetic datorată majorităţii lucrărilor de cea mai bună factură, în marea lor majoritate capodopere ale plasticii româneşti ,a fost tulburată de mici incidenţe, organizatorice, sau dacă ar fi sa  ajungem la extreme de ignoranţă. În sala a doua expoziţională, integrată celebrei colecţii Anastase Simu, pe un perete dominat de opere ale lui Alexis Macedonski, găsim două lucrări pe care eticheta ne spune că sunt ale aceluiaşi autor, însă acestea poartă semnătura (Soare sau Solando) fiului pictorului, Soare Macedonski, artist deosebit de promiţător mort prematur la vârsta de 19 ani.Max Arnold Alphonse Mucha Colectia Elena si Anastase Simu -  Paul Petrea 2 Colectia Elena si Anastase Simu -  Paul Petrea 5
Ce ar mai trebui menţionat dat fiind că locuim cu toţii într-o singură urbe, care ne defineşte social conform principiului aristotelic întregul premerge partea, că de la inaugurare nu au lipsit nici personalităţile. Fizic l-am văzut pe fostul premier Adrian Năstase cât şi o multitudine de persoane cheie atât ale mediului academic, cu accent pe istorici de artă, cât şi din rândurile colecţionarilor sau din variile instituţii ale pieţei de artă. Din presă am aflat că tot la inaugurare a fost şi prilejul întîlnirii lui Victor Ponta cu Prinţul Charles. Cred că în context, mai adecvat ar fi de menţionat, la ieşirea din muzeu ca o ultimă mostră a valorii şi acelui tot care plasează în privitorul atent o binemeritată linişte şi mulţumire, aproape taborice prin sulblimul lor, o sculptură monumentală, un bloc de piatră sculptat cu binecunoscuta graţie şi calmul gust clasic al lui Idel Ianchelevici.Stefan Luchian Max Herman Maxy si Rudolf Schweitzer-Cumpana Colectia Celine Emilian - Celine Emilian 2 (1) Colecţia av. Hurmuz Aznavorian - Al Ciucurencu Colecţia Clara şi Anatol E. Baconsky - Gh Petrascu Colectia Celine Emilian - Celine Emilian Colecţia de artă comparată Alexandra şi Barbu Slătineanu - Vincent van Gogh Colecţia dr. Sandu Lieblich - Marcel Iancu DSCN8647 DSCN8645