Vasai Ion
ION VĂSÂI
Născut în 1953, oraşul Moineşti, judeţul Bacău, absolvent al Facultăţii de Istorie – Filozofie, secţia Desen, Universitatea Al. I. Cuza Iaşi, anul 1979, clasa profesor Vladimir Florea, Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România.
Expoziţii personale: 1985,1988, 1991, 2001, 2005, Galeriile Geneza Moineşti / 1993, Galeriile Arta Bacău / 1996, Galeriile Ad-Hoc Bacău / 1997, Centrul Internaţional de Artă George Apostu / 1997, Oficiul Naţional de Expoziţii, Sala Rondă, TNB, Bucureşti / 1998, Muzeul Municipiului Râmnicu – Sărat / 1999, Filart Bacău / 2001, Galeriile Arta Bacău / 2001, Galeriile Cupola Iaşi / 2002, BCR Moineşti / 2003, Galeriile Arta Bacău / 2004 Galeriile Cupola Iaşi / 2004, Galeriile Artis Bucureşti / 2004, Galeriile Gheorghe Petraşcu Tecuci / 2008, Galeriile AVA Moineşti / 2009, Galeriile Frunzetti Bacău şi Galeria Nouă / 2013, Galeriile Muzeului de Artă Bacău / 2014, Galeriile Hello Shoping Parc Bacău / 2016, Expoziţia Resurecţia Da-Da, Galeriile AVA Moineşti, /2018, Centrul Iunternational de Cultură „George Apostu” Bacău, expoziție de pictură, sculptură, grafică, obiect si lansare album Ion Văsâi
Participări la expoziţii externe: 1990, Tirana, Albania / 1993, Wiesbaden, Germania / 1996, Praga, Ambasada României şi Tabor, Muzeul Husit / 1998, Jindrichuv Hradec, Republica Cehă / 1999, Intersalon AJV , Ceske Budejovice / 1999, Iniţiativa Central şi Est Europeană, Centrul Cultural Italian Praga / 2000, Centrul Cultural Român Budapesta / 2003, Taidegalleria Ripustus Hämeenlinna, Finlanda / 2003, Ostrava, Cehia / 2004, Expoziţie de artă românească, Galeriile C. Brâncuşi Chişinău / 2008, 7 eme rencontre Arts Croises Limousin –Roumanie, Limoges, Gueret, Tulle.
Simpozioane de creaţie: 1983, Berzunţi / 1985, Moineşti / 1986, Geamăna / 1994 – 1995, Moineşti / 1996 – 1997, Tescani / 1999 – 2005 Moineşti, Slănic – Moldova / 2005, Kamenice nad Lipou, Republica Cehă / 2006, Universitatea Ion Creangă Chişinău / 2007, Poltava, Ukraina / 2010, Brăila / 2012, Kamenice nad Lipou, Cehia / 2012-2017, Simpozionul Artişti plastici la Moineşti.
Premii: 1990, Voroneţiana,, Suceava, Premiul III / 1991, Expoziţia concurs Saloanele Moldovei , Bacău, Premiul I / 2002, Premiul Municipiului Chişinău / 2003, Premiul U.A.P. din Ucraina / 2005, Distins cu Premiul U.A.P. din Republica Moldova pentru prosperarea artelor plastice / 2007, Distincţia Gheorghe Lazăr Clasa I, / 2009, Premiul filialei UAP Bacău pentru întreaga activitate artistică.
Lucrări în muzee: Muzeul de Artă Bacău / Ambasada României Praga / Colegiul de Ceramică, Opishnea, Ukraina / Rm.Vâlcea, Muzeul de Artă.
Lucrări în colecţii particulare: Franţa, Germania, Ungaria, Norvegia, Cehia, S.U.A., România.
Participări la expoziţii de grup în ţară: 1979, Expoziţia absolvenţilor Galeria Victoria Iaşi / 1981-2016 participă la toate expoziţiile anuale de pictură ale filialei U.A.P. Bacău / 1983, Expoziţia taberei de creaţie Berzunţi / 1984, Expoziţia pictorilor băcăuani, Focşani / 1985, Expoziţia taberei de pictură Moineşti, Galeriile de Artă Geneza / 1986, Expoziţia Atelier 35 Bacău / Bienala de pictură-sculptură Bucureşti, Expoziţia filialei U.A.P. Bacău, Oneşti / 1987, Expoziţia interjudeţeană de pictură, Suceava / 1988, Expoziţia interjudeţeană de pictură Atelier 35 Baia-Mare, Bacău / Bienala de pictură-sculptură Bucureşti, Salonul de primăvară al artiştilor băcăuani / Expoziţia retrospectivă de pictură Zilele culturii Călinescu, Oneşti / 1989, Expoziţia interjudeţeană de pictură Atelier 35 Bacău / 1990, Expoziţia naţională a tineretului, Bucureşti / Expoziţia Experiment moineştean, Galeriile de Artă Geneza Moineşti / Expoziţia concurs Voroneţiana, Suceava / 1991–2006 participă la toate ediţiile expoziţiei concurs Saloanele Moldovei Bacău-Chişinău / 1991, Expoziţia filialei U.A.P Bacău la Galeriile Căminul Artei Bucureşti / Expoziţia Avangarda moineşteană Galeriile de Artă Geneza Moineşti / 1992, Expoziţia filialei U.A.P. Bacău-Piatra-Neamţ / Expoziţia Semne creştine, Galeriile Arta Bacău / 1993, Expoziţia Experiment moineştean, Galeriile Geneza Moineşti / 1995, Expoziţia 15 artişti băcăuani, Galeriile Victoria Iaşi / 1996, Bienala de pictură Ion Andreescu, Buzău / 1997, Expoziţia concurs Lascăr Vorel, Piatra-Neamţ / 1998, Bienala de pictură Ion Andreescu, Buzău / Expoziţia filialei Bacău la Muzeul Literaturii Bucureşti / 1999, De-compoziţia Galeriile Alfa Bacău / Expoziţia Jertfă şi Răscumpărare , Galeriile Alfa Bacău, / 1999, Avangarda moineşteană Galeriile de Artă Geneza Moineşti / 2000, Expoziţia Arte 2000, Galeriile de Artă Geneza Moineşti / 2001, Expoziţia experiment Moineşti 3 zile Galeriile Arta Bacău, Expoziţia De-localizarea Galeriile Alfa Bacău, Expoziţia Salonul de primăvară, Galeriile Geneza Moineşti / Galeriile Apollo Bucureşti / 2002, Expoziţia Peisajul moineştean, Galeriile de Artă Geneza Moineşti / 2003, Expoziţia Experiment moineştean, Galeriile de Artă Geneza Moineşti / 2004, Expoziţia filialei U.A.P. Bacău la Galeriile U.A.P. Bistriţa – Năsăud, Galeriile U.A.P. Târgu-Mureş / 2005 , Bienala de Artă Lascăr Vorel Piatra-Neamţ / 2006, Expoziţia Arhetip la Galeriile de Artă Contemporană, Complexul muzeal Iulian Antonescu, Bacău / Expoziţia Peisajul moineştean în arta plastică contemporană, Galeriile U.A.P. Geneza Moineşti / Expoziţia Simpozion 2006, Galeriile Constantin Brâncuşi, Chişinău / 2007, Expoziţia Zoomorfe, Galeriile de Artă Contemporană a complexului muzeal Iulian Antonescu Bacău / Expoziţia Semne creştine, Galeriile de Artă U.A.P. Ion Frunzetti Bacău / Expoziţia aniversaţilor, Galeria Nouă U.A.P. Bacău / Sibiu, Expoziţie de grup româno-finlandeză, Finroart / 2008, Galeriile de Artă Geneza / 2008 -2010, Bienala Ion Andreescu Buzău / 2012-2017, Expoziţiile simpozionului de creaţie Artişti plastici la Moineşti,/Tristan Tzara si cultura DADA,2018,/ Periplu DADA , aprilie 2019.
“…Acesta este Văsâi cel de astăzi, în expoziţia de la Artis. Un eveniment remarcabil care impune conştiinţei publice un artist de o mare forţă expresivă şi de o spontaneitate a gestului pictural puţin comună. În compoziţiile sale palpită firescul comunicării lipsite de orice emfază şi artificiu mimetic. Este un maestru al colajului şi al adecvării compoziţionale a diverselor materiale şi tehnici – de la vestigii etnografice la bucăţi de plastic, de la cârpe şi resturi botanice la cartoane, nisipuri, talaşuri şi obiecte ready-made ieşite din uz – toate încorporate în construcţii plastice de mici sau mari dimensiuni ce surprind prin prospeţimea viziunii şi a armoniei ambientale pe care o inspiră. Moderne în expresie, lucrările lui Văsâi impresionează prin debordanta sinceritate a rostirii, prin eleganţa gestului şi spectaculozitatea inteligenţei ludice. Aluziile culturale la curente, stiluri, tendinţe şi figuri emblematice ale artei, ce se întrezăresc dincolo de impecabila lecţie de pictură conţinută de câteva dintre piesele expuse, dau profunzime operei unei personalităţi de prim rang a picturii noastre contemporane.”
Corneliu Antim – Comentariu la expoziţia de pictură Ion Văsâi de la Galeriile Artis Bucureşti, Ziarul de duminică 10 septembrie 2004
“… Mă uit la pânzele lui Ion Văsâi de la Cupola şi nu le pot vedea pictate decât de omul de pe afiş: privire – mai ales privirea – hipnotic voluntară. Când pictorul îmi strânge mâna, îmi este confirmată brusc preconcepţia. Suită excepţională. De o frumuseţe cu totul nouă aici, în sala asta, care nu duce lipsă slavă Domnului, de noutăţi. Trei mi se par a fi elementele ce concură la surpriza de acum: talentul nativ, evident, apoi delimitarea netă de “ceilalţi” şi, nu în ultimul rând, disponibilitatea eclatantă în manevrarea materiei. Lejeritatea, alegreţea gestului nu pot deruta, nu pot ascunde total eventuale stratageme doar de dragul persuasiunii: sub fastul regiei se simte substanţa nativă, căreia pictorul i-a îngăduit doar o singură direcţie: asumarea unui teritoriu discreţionar-inconfundabil, în care posibilele sugestii, sedimentate în anii de formare, să nu işte eventuale confuzii.”
Val Gheorghiu – articol în Ziarul de Iaşi, 7 iunie 2001
“…Asemenea oricărui artist postmodern, cultivă distrucţia formei, dar nu uită de relaţiile dintre suprafeţele de culoare. Reţele diverse, imprevizibile, subliniază nostalgia coeziunii, a unei schiţe măcar amintind preocuparea pentru geometria secretă a imaginii. Aceste concesii nu diminuează câtuşi de puţin spontaneitatea gestului, bucuria de a se juca aidoma unui mic maestru vrăjitor. Teoretic, îşi justifică demersul prin ridicarea la demnitatea celui ce nu se lasă orbit de flacăra focului purificator şi participă voluntar la ritualuri sacre.”
Valentin Ciucă – articol în Ziarul de Iaşi, 5 iunie 2001
“…De la citarea nemijlocită a creaţiei populare, artistul evoluează spre elaborări plastice în care situarea în aria certitudinilor patrimoniale urmează o cale mai subtilă, mai aproape de particularităţile limbajului pictural. Obiectul aparţinător universului popular continuă să apară în unele compoziţii, dar sarcina evocării acestui nivel cultural o preiau reprezentări pictate. Degajat de travaliul identificării şi asamblării concrete, pictorul capătă libertatea de a aduce în imagine aspecte pe care i le pot furniza depozitele culturale conţinute de legende sau de mărturii arheologice.”
Constantin Prut – prefaţă catalog Ion Văsâi, 1994
“…pictorul moineştean Ion Văsâi ne-a reţinut atenţia la Galeriile Teatrului Naţional printr-o expoziţie de un farmec aparte, de o certă singularitate. Atras de “arheologia” formelor şi a motivelor, dacă nu cumva şi de o “arheologie sentimentală,” autorul îşi întemeiază conflictul şi miza tensională pe acel impact al unei străvechi civilizaţii rurale, cu modernitatea expresiilor cromatice şi cu sensibilitatea contemporanilor lui. Colajul, obiectele desprinse din spaţiul acestei lumi arhaice, sugerând nemiloasa trecere a timpului peste “gospodăria ţărănească” şi peste civilizaţia proprie acesteia, îşi află o complementaritate surprinzătoare, viguroasă şi subtilă în acelaşi timp, prin culorile desfăşurate pe suprafeţe mari, fie printr-o tuşă nervoasă, fie irizate de un spectru cu manifeste valenţe metafizice. Suntem martorii unui poem al materiei înnobilată prin sufletul bolnav de amintiri al artistului şi prin memoria lui culturală, în care nervurile lemnului sau ale celorlalte materiale folosite, singurătatea plugului, ori dansul drăcesc al unor personaje carnavaleşti în jurul unui alt plug, recuperate visului, ca şi nervozitatea “geometriilor” dominate cromatic de oranj, negru, brun sau ocru, nu sunt altceva decât “feţele tăcerii” acestui spectacol plin de lirism, de emoţie şi nelinişte” Ion Parhon – Panoramic cultural – mai, 1997