Paduraru Neculai
Anul Nasterii: 1946
Neculai Păduraru
(n. 19 iunie 1946 la Sagna, Neamț )
Este un sculptor, desenator și pictor român, profesor universitar al Catedrei de Sculptură a Universității Naționale de Arte București.
Studii
1971-1975 Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, Clasa Prof. Boris Caragea, asistent Paul Vasilescu.
Profesor universitar al Universității Naționale de Arte București
Doctor în Arte Vizuale al Universității Naționale de Arte București
Expoziții personale
1974- Galeria Apollo, București
1981- Galleria delle Ore, Milano
1981- Academia di Romania di Roma
1982- Academeia Matania, Napoli
1988- Sala Dalles, București
2007- Galeriile Academiei Romane
2009- Eminescu, Idei și semene, Galeria Dana, Iași
2010- Zidul și alte lumi colorate, Galeria Dana, Iași
Expoziții internaționale – selecție
1973 Simpozionul Internațional de sculptură de la Roma
1975 Concursul de desen Juan Miro, Barcelona,
1976 Concursul Internațional de portret Paul Louis Waller, Franța
1978 Bienala Internațională de Sculptură mică Budapesta[2]
1979 Bienala Internațională de sculptură Dantesca Ravenna, Italia
1979 Bienala Internațională de sculptură la Padova, Italia[3]
1979 Bienala Internațională de Artă în Aer liber Skirono Museum, Grecia;
1981 Bienala Internațională de Sculptură de la Padova, Italia
1981 Bienala Internațională de Artă în Aer liber Skirono Museum, Grecia
1988 Bienala Internațională de Artă Asia Europa, Ancara, Turcia[4]
1992 Expozița Mondială de la Sevillia, Spania
1992 Expoziția Internațională de la Miami, S.U.A.
1995 Bienala Internațională de Artă de la Veneția, Italia
Premii și ordine – selecție
1974; 1976;1984; 1996 Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru Sculptură;
1975 Premiul Revistei Amfiteatru[6]
1975-1977 Deține Bursa Dimitrie Paciurea
1978 Premiul Bienalei Internaționale de sculptură mică Budapesta
1981 Marele Premiu Omagial Trionfo, Italia;
1981 Premiul Omagial Picasso, Roma, Italia;
1981 Premiul Accademiei di Romania , Roma Italia
1988 Premiul Bienalei Internaționale de Artă Asia Europa, Ankara, Turcia
1991 Premiul Academiei Române Ion Andreescu, București
1995 Marele Premiu al Uniunii Artiștilor Plastici din România
1995 Premiul pentru Sculptură al Primariei Municipiului București
1995 Premiul pentru realizarea unei sculpturi în districtul Minato Ku Tokyo
2000 Medalia Comemorativă- 150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu
2001 Premiul Salonului Național de Artă
2004 Ordinul Meritul Cultural în Grad de Ofițer al Artelor, Oferit de Presedinția României
2006 Tiltul de Cetățean de Onoare al Comunei Sagna
Opera
(…)Ciclul „Tehno-Mitologii”- Stradănia mea de a introduce povestea în text vine din dorința de a proiecta: traseele mele existențiale și traseele mele vizuale. Prin goarne, trimit lumii gândurile mele îngemănate- între real și imaginar chemând îngerii, ca să-mi aducă vestea cea mare. Zidul (1971), este răspunsul meu împotriva îngrădirii libertății mele- idee regăsită în lucrările din ciclul Tehno-mitologii. Țevile indoite, în jurul Muzelor mele, sunt un fel de garda de corp- sunt un fel de dansatoare -dintr-un balet modern, sunt ca mătasea, transparentă care acoperă corpul, amintindu-mi de hățișul crengilor din pădurea satului natal, prin care admiram corpul căprioarelor. Așa cum, pădurea luxuriantă, își protejează vietățile sale, tot asa, țevile ocrotesc formele mele imaginare. Țevile sunt ca firele pe care le țese nimfa, construindu-și coconul- pentru a se transforma într-un minunat fluture. De fapt, artistul parcurge drumul nimfei, încercând, prin arta sa, să devină o nouă ființă, cu vise și cu aripi, zburând în lumi imaginate. Eu îmbrac lumea mitologică cu haina tehnologiei moderne, în care se află drama și bucuria celui care a plămădit această lume.În fantastica tehnologie a lumii contemporane, de care suntem legați, zi și noapte – în realitate și în vis- eu încerc să găsesc calea pentru a nu deveni un robot, lipsit de sensibilitate și emoție. Neculai Păduraru[9]
Personajele din sculptura sa constituie materializări ale ființei fizice și spirituale confruntate cu probleme fundamentale ale existenței sunt ipostaze ale tendinței de desprindere din inerția plafonatoare a experienței cotidiene, pentru a pătrunde într-un spațiu luminat de raționalitate. Rod al acestui efort, chipul unui voievod- Basarab întâi- este marcat de o asceză, în care devine limpede forța sa de ctitor de istorie și spiritualitate.
În alte compoziții, personajele, suferind aceeași erodare a luminii și a zbuciumului interior, sunt prezentate în atitudini imprevizibile, cu o neostenită acțiune asupra spațiului în care evoluează. Constantin Prut
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Neculai_P%C4%83duraru
Foto: Mihai Constantin
Cititi si
Neculai Paduraru-Iluzia ca mitologie a realului(1)
Neculai Paduraru-Iluzia ca mitologie a realului(2)
Neculai Paduraru-De la Sagna-Gradina cu vise, prima carte