Articol VIP: “Mira Mirabilis” un alt fel de a combate plictisul cotidian
de Adina Stefan, revista VIP, link AICI
Pe timpul verii nicio reclama de sezon nu face trimitere la satisfactiile consumului de arta vizuala, aflat la indemana publicului, in galeriile bucurestene. Si totusi, una dintre cele mai alese oferte de relaxare, pentru un public satul de banalitate si potopit de caldura, il reprezinta, garantat, o expozitie care se respecta de arta plastica. Este si cazul celei intitulate “Mira Mirabilis”, prima expozitie deschisa sub auspiciile site-ului Artindex. Conceputa si realizata cu o dedicare de indragostit, expozitia, care poate fi vizitata pana la data de 6 septembrie, la Galeria Artelor de la Cercul Militar National, isi datoareaza cele 17 zile de prezenta pe simeze, atat lui Mihai Constantin, managerul Artindex, cat si prietenilor sai, cei patru artisti expozanti, Jean Albu, Elena Andrei, Simona Predescu si Dinu Radulescu, nume reprezentative ale artei contemporane romanesti.
Incursiune in labirintul miracolelor
Cei patru artisti expozanti au toti un numitor comun, anume, cel al introspectiei lumilor profunde, cercetate in cateva dimensiuni esentiale ale existentei, precum sensul vietii, sau abisul trairilor psihice sau al celor spirituale.
Parcursul imaginar la care invita “Mira Mirabilis” incepe cu Jean Albu. Pictorul se lanseaza, cu ironie si curaj, intr-o vanare a vietii, care ii apare fie ca o forta coplesitoare, de bestie, precum in tabloul “Taurul vietii”, fie sub forma unor secvente don quijotesti, sau, deloc intamplator, ca statu quo al ambientului atelierului de creatie. Pictura lui Jean Albu debordeaza de fantezie si mangaie prin bogatia cromatica calda si nuantata cu mestesugit rafinament.
Alaturi de picturile tumultuoase ale lui Jean Albu, cele trei lucrari de grafica in carbune si pastel ale sculptorului Dinu Radulescu creeaza o contrapondere, prin esentializare si eleganta. De altfel, Dinu Radulescu, unul dintre cei mai importanti discipoli ai maestrului sau, sculptorul Ion Lucian Murnu, artist interbelic prea putin cunoscut din pacate publicului larg, prezinta o singura lucrare de sculptura, intitulata Adam si Eva. Nota dominanta a acestei creatii solitare este cea de noblete, impresie sugerata prin siluetele fine, frumos modelate pe dimensiuni alungite si care, desi sunt doar torsuri, degaja o expresivitate portretistica totala.
Serialul pictural, halucinat, al arhanghelilor
Grupul statuar al lui Dinu Radulescu, prin singulariatatea lui, se constituie intr-un fel de centru al cercului de tablouri, sugerand infasurarea labirintului miracolelor lumii, ca intr-un nucleu, in mitul lui Adam si Eva, din care, apoi, se va desfasura, pentru a parcurge seria celor 13 arhangheli imaginari ai tinerei Elena Andrei. La doar 28 de ani, cu o silueta fragila si cu ochi mari, meniti sa vada si dincolo de lume, pictorita a muncit timp de patru ani pentru a da chip arhanghelilor sai. Interesata de miracolul fiintei umane, artista declara ca s-a simtit dintotdeauna atrasa de lumea ingerilor si, pentru a aduce o marturie a acestor fascinatii care o stapanesc, a purces la realizarea celor 13 portrete de entitati divine, in care, in ciuda diversitatii si a complexitatii reprezentarilor, a reusit sa-si ipostazieze proprii ochi. Tablourile sunt impresionante, de neuitat, foarte documentate, printr-o multime de detalii, iar dimensiunile considerabile, accentueaza grandoarea subiectului abordat. Desenul precis si cromatica baroca trimit spre arta decorativa, dar seriozitatea profunda a compozitiei, in parte si per total, face din aceste picturi hieratice o serie de fresce care ar merita sa ramana expuse mereu impreuna.
Un zambet cat un ropot de aplauze
Despre un alt univers miraculous, cel al trairii interioare, in propria constiinta, vorbesc picturile Simonei Predescu. Comice sau sarcastice, suprarealiste sau naive, amintind de pictori medievali, sau de Rousseau Vamesul, picturile Simonei Predescu sunt savuroase, atat prin continutul epic aluziv pe care il transmit cu precizie, cat si prin desavarsita executie tehnica, prezenta in cel mai mic detaliu. Spirituala si perfectionista, artista este permanent inspirata. Ea vede dincolo de fruntea oamenilor, le citeste cele mai intime ganduri, le surprinde cele mai ascunse sentimente si traduce aceste intelesuri in veritabile parabole ilustrate, adesea cu un scop moralizator, dar de multe ori si gratuite, de dragul jocului pur. Totusi, cei care se recunosc in ipostaze precum cele surprinse de artista, cu siguranta au un soc, pentru ca este harul acestei pictorite de a educa in mod artistic. “Omul de aur”, “Maestrul si Margareta sa”, “Regele sunt Eu”, “Pot sa zbor” sunt doar cateva titluri care deschid povesti cu talc, pentru care tacerea zambetului valoreaza cat un ropot de aplauze.