Tatting? Dantela cu suveica japoneza. La Sinaia.
TATTING
TATTING este o dantela lucrata manual numai din inele, picouri si noduri, cu ajutorul suveicii si este considerata cea mai reprezentativa expresie a artei textile, datorita delicatetei modelelor redate.
Aceasta tehnica de lucru este cunoscurta din cele mai vechi timpuri si fiecare popor are cate o denumire proprie limbii sale, fiind cunoscuta in Anglia ca tatting, in Franta ca frivolité si in Italia ca occhi.
Îndeletnicire practicta mai demult doar de domniţe şi regine, tehnica realizarii dantelei manuale cu suveica a fost adusa in Romania din Flandra si este cunoscuta ca dantela frivolité fiind considerata un meşteşug pe cât de rafinat, pe atât de migălos.
Denumirea de tatting se impune in 1843, ca urmare a folosirii lui in cartea The Ladies’ Handbook of MiIlinery, Dressmaking and Tatting, publicata la Londra, dar cea care a consacrat termenul a fost Mlle. Eleonore Riego de la Branchardiere (cunoscuta ca Mlle. Riego), din Anglia. Ea a pus bazele teoretice ale acestei tehnici, publicand peste o suta de carti despre dantelele lucrate cu croseta si cu suveica, intre anii 1846 si 1887. Mlle Riego poate fi considerata “parintele artei moderne de dantela cu suveica”.
SUVEICA
SUVEICA este o piesa de forma alungita, folosita pentru dirijarea firului la razboiul de tesut si la crosetat. Ea are diferite forme si dimensiuni si poate fi confectionata din lemn, fildes, otel, sidef, baga, portelan si in zilele noastre, din plastic. Aurita si minutios decorata, suveica a atras atentia colectionarilor pasionati de acest domeniu.
Aceasta arta continua sa aiba inca multi adepti si de aceea apar continuu tehnici din ce in ce mai elaborate de realizare a dantelei cu suveica. Exista organizatii internationale, cum ar fi International Old Lacers. Inc, care promoveaza popularizarea acestei indeletniciri, diversificand modelele precum si natura firelor folosite la lucru.
Dantelele lucrate cu suveica in tehnica tatting/frivolité, infrumuseteaza si totodata inobileaza obiectele de vestimentatie (gulere, mansete, corsaje), putand fi utilizate insa si ca accesorii pentru doamne (posete, margini de batiste), precum si ca podoabe de Craciun.
Una dintre pasiunile Reginei Elisabeta a Romaniei, in care a excelat la varsta maturitatii, a fost realizarea dantelei cu suveica si impreuna cu prietena sa care facea parte din inalta societate engleza, Katharin Hoare, au contribuit la popularizarea acestei practici publicand cartea The Art of Tatting, care aparea la Londra, in anul 1910, la editura Longmans,Green@Company .
“Tatting are farmecul crosetatului dantelei si tesutului combinate. Este vorba despre aceeasi suveica folosita la tesut, doar ca locul razboiului de tesut este luat de degetele noastre si suveica se supune gandurilor si imaginatiei de moment. “
“Câte griji şi necazuri, câtă adâncă angoasă şi tristeţe (e ţesută) în tăcutul lucru al femeii (…) Multe ar spune : Ce binecuvantare că dantela mea nu poate vorbi. Ce uimitor ar fi să-şi ridice vocea şi să dezvăluie gândurile (…) Cusătura ascunde ici o lacrimă, dincolo un oftat sau o vorbă reprimată, care rostită ar fi rănit…”.
Pentru a marca 110 ani de colaborare româno-japoneză
Muzeul Naţional Peleş
Ambasada Japoniei
Asociaţia de Colaborare pentru Artă şi Meşteşuguri Japonia – România
derulează proiectul
TATTING – ARTA DANTELEI CU SUVEICA – ediţia aII-a
şi organizează 5 Workshop-uri susţinute de maestrul YUSAI SHOKOIN (Japonia), în perioada 4 – 7 septembrie 2012, în Sinaia, Buşteni şi Braşov.
Workshop-ul se adresează deopotrivă tinerilor şi vârstnicilor care doresc să descifreze şi să-şi însuşească arta realizării unor elemente de dantelărie manuală folosind suveica cu aţă sau mătase.
La prima ediţie a atelierului, organizată în septembrie 2011, au participat 150 persoane, din Sinaia, Buşteni şi Comarnic, elevi şi adulţi, care au apreciat iniţiativa muzeului şi a Ambasadei Japoniei, de a oferi o alternativă a petrecerii timpului liber practicând o indeletnicire atât de dragă Reginei Elisabeta.
TATTING este o dantelă lucrată manual numai din inele, picouri şi noduri, cu ajutorul suveicii şi este considerată cea mai reprezentativă expresie a artei textile, datorită delicateţei modelelor redate.
Îndeletnicire practictă mai demult doar de domniţe şi regine, tehnica realizarii dantelei manuale cu suveica a fost adusă în Romania din Flandra şi este cunoscută ca dantela frivolité fiind considerată un meşteşug pe cât de rafinat, pe atât de migălos.
SUVEICA este o piesă de formă alungită, folosită pentru dirijarea firului la războiul de ţesut şi la croşetat. Ea are diferite forme şi dimensiuni şi poate fi confecţionată din lemn, fildeş, oţel, sidef, baga, porţelan şi în zilele noastre, din plastic. Aurită şi minuţios decorată, suveica a atras atenţia colecţionarilor pasionaţi de acest domeniu.
Una dintre pasiunile Reginei Elisabeta a României, în care a excelat la vârsta maturităţii, a fost realizarea dantelei cu suveica şi împreunăcu prietena sa, care făcea parte din înalta societate engleză, Katharin Hoare, au contribuit la popularizarea acestei practici publicând cartea The Art of Tatting, care apărea la Londra, în anul 1910, la editura Longmans,Green@Company .
Coperta cărţii reproduce cea mai importantă lucrare a Reginei Carmen Sylva, care i-a asigurat recunoaşterea internaţională a talentului său în acest domeniu, “Scutecul de botez al principelui Carol” (viitorul rege Carol al II-lea, născut în 1893), care a obţinut Medalia de aur la Expoziţia Universală de la Paris din anul 1900.
PROGRAMUL WORKSHOP-URILOR
TATTING – ARTA DANTELEI CU SUVEICA – ediţia aII-a:
Marţi 4 septembrie 2012
11,00 – 13,00 –atelier de tatting – Castelul Peleş
16,00 – 18,00 – atelier de tatting – Centrul Cultural Aurel Stroe Buşteni
Miercuri 5 septembrie 2012
11,00- 13,00 – atelier de tatting– Centrul de plasament Sinaia
16,00 – 18,00 – atelier de tatting – Centrul Cultural Carmen Sylva Sinaia
Joi 6 septembrie 2012
11,00- 13,00 – atelier de tatting– Muzeul Casa Mureşenilor Braşov
13,30 – 15,00 – vizitarea oraşului Braşov
Vineri 7 septembrie 2012 – Castelul Peleş
10,00 – 12,00 – vizitarea Castelului Peleş
13,00 – Concluzii
Nr. maxim de participanti – 20 persoane (elevi si adulti)/atelier
Participarea este gratuită, pe baza înscrierii nominale, la adresa Muzeului National Peles: contact@peles.ro si la sediile partenerilor proiectului;
Materialele necesare desfasurarii activitatii vor fi puse la dispoziţie de dl. Yusai Shokoin;
Ultima zi de inscriere: luni, 3 septembrie 2012.
Contact MNP:
Tel: 0244 210 918/129-sectia Relatii publice
Fax: 0244 212 416
e-mail: contact@peles.ro
Persoane de contact: Daniela Voitescu, Alexandru Duta, Gabriela Dascalu