Razvan Ionescu la Galeriile Dana din Iasi
Expoziția de pictură a artistului plastic bucureștean RĂZVAN AURELIU IONESCU reunește pe simezele ambelor galerii de artă Dana din Iaşi (str. Lăpușneanu și str. Prof. Cujbă) 100 de lucrări sub titlul generic CALE ce cuprind, printre altele, etapele: INSCRIPȚII CODICE, SIGILII, CARTOGRAFII AFECTIVE și ORAȘE REGĂSITE-ORAȘE SUPRAPUSE.
Vernisajul va avea loc luni,9 iulie, orele 18.00 la sediul de pe str. Prof. Cujbă, expoziţia urmând a fi prezentată de criticul de artă Valentin CIUCĂ.
Pictura lui Răzvan Ionescu este riguroasă şi caldă în acelaşi timp. Rigorismul ei se deduce din insistenţa şi fineţea cu care artistul elaborează şi distribuie în suprafaţa pânzei detaliile, înţelese ca elemente definitorii ale compoziţiei, ca şi din maniera virtuoză cu care construieşte şi sintetizează imaginea. Din acest motiv, compoziţiile sale creează iluzia unei alcătuiri abstracte, formele se dizolvă parcă în masa de culoare, de unde şi pregnanţa efectului decorativ care impresionează ochiul celor mai puţin deprinşi cu acest gen de pictură. Căldura este inspirată de tonurile catifelate şi opacizate, ca de muluri ancestrale sau de brocarturi veştejite de vreme. Un aer de nobleţe ostenită degajă pânzele lui Răzvan Ionescu, peste care parcă a trecut aripa oxidantă a timpului. Un efect pe care artistul l-a studiat cu obstinaţie şi pe care în distileria paletei sale l-a şi izbutit într-un soi de pictură a memoriei sensibile şi evocatoare. Roşurile, brunurile, ocrurile, smaragdurile, galbenurile palide, negrul afânat sau contondent (în grafisme), ţesătura diafană a câmpurilor de semne hieratice, vermicelii trezând sonuri şi imagini ale unor înscrisuri şi limbi demult apuse; apoi caroiajele şi petele de culoare ce întrerup trasee de cărţi imaginare ale unor tărâmuri, ce amintesc timpurile peregrinărilor apostolice sau cruciate ori ale conchistadorilor de mai târziu, toate acestea compun un univers al fascinaţiei vizuale în care se amestecă forme, irizări şi parfumuri din spaţiile medium-asiatice-persane, semitice-meditaraneene-bizantine, venete, genoveze, hispanice, hanseatice… O lume pe care artistul o percepe cât se poate de concret, aidoma unei cuprinderi în survol fabulos deasupra continentelor, dar şi a inconfundabilului lor patrimoniu de vestigii („Mărturii”) arheologice, artistice, arhitecturale şi cărturăreşti. Un creuzet plastic în care artistul topeşte, în forme coerente şi inspirate, de o mare densitate semnificativă, repere de o materialitate indubitabilă (deşi, nu aidoma întru totul celor din realitate) învăluite într-o misterioasă şi fermecătoare aură de spiritualitate. Sunt anevoie de descris astfel de performanţe plastice, dar ele există şi valideză efortul creativ al artistului în competiţie acerbă cu propriile limite de cuprindere a armoniei şi complexului de înţelesuri ale acestei lumi. Răzvan Ionescu ne-a pregătit cu migală şi pasiune, în cea mai închegată şi mai frumoasă expoziţie a sa, o asemenea hartă a misterului, încă nu îndeajuns dezvăluit, al universului în care trăim.
Corneliu Antim