Sirato Francisc
Anul Nasterii: 1877
Anul Decesului: 1953 |
|
Foto: Artindex/Mihai Constantin
Francisc Șirato
(n. 15 august 1877, Craiova – d. 4 august 1953, București)
A fost un pictor, desenator și grafician român, una din personalitățile de seamă ale artei românești din prima jumătate a secolului al XX-lea. A făcut parte din “Grupul celor patru”, alături de Nicolae Tonitza, Ștefan Dimitrescu și Oscar Han.
Francisc Șirato s-a născut la 15 august 1877, la Craiova, într-o familie de mici meseriași, originară din Banat. Pasiunea pentru desen îi îndreaptă pașii spre Institutul Grafic din Craiova, unde învață tehnica litografiei. Așa se face că cea dintâi lucrare a lui Șirato va fi de domeniul graficii, afișul pentru romanul Cum iubim de Traian Demetrescu. Șirato hotărăște totuși să se dedice picturii și, în 1898, pleacă în Germania la Düsseldorf. Neavând suficiente resurse materiale, nu reusește să urmeze cursurile Academiei de Artă de acolo. Pentru a avea cu ce trăi, este nevoit să lucreze într-un atelier de gravură. În 1899 se întoarce în țară, iar în anul următor se înscrie la “Școala Națională de Arte Frumoase” din București. Își câștigă existența lucrând afișe în diverse tipografii și, mai ales, desenând și litografiind icoane în culori. Expune pentru prima dată la “Salonul Oficial”
Din Muzeul de Arta Ploiesti:
In 1907, pictura sa nu este remarcată, dar desenele sale nu pot trece neobservate. Ele apar cu regularitate în paginile revistei “Furnica”, unele din ele inspirate din răscoalele țărănești din 1907. Înainte de primul război mondial, între 1908 și 1914, expune în cadrul “Tinerimii Artistice”, numărându-se printre primii membri ai acestei asociații. În picturile din acea vreme, Șirato este preocupat de probleme de compoziție și caută să obțină, prin intensitatea pastei și prin alăturări contrastante de culori, o anumită lumină capabilă să imprime mișcare unei scene. Experimentează și diviziunea de tonuri caracteristică neoimpresionismului, dar este nemulțumit cu reducerea picturii la efectele optice. În căutarea mijloacelor celor mai potrivite pentru exprimarea conținutului pe care vrea să-l redea în artă, Șirato găsește unele impulse în pictura lui Cézanne, cu arhitectura ei echilibrată, precum și în folclorul românesc.
În timpul războiului, Șirato realizează câteva cicluri de desene în care înfățișează dramele provocate de război, lucrări pe care le prezintă la expoziția personală din 1921. Cu această expoziție se încheie o primă perioadă din activitatea artistului, deosebit de valoroasă în grafică, și se consacră tot mai mult picturii. În 1920, aderă la gruparea “Arta Română”, în cadrul căreia expune până în 1924. În anul următor, înființează, împreună cu pictorii Nicolae Tonitza și Ștefan Dimitrescu și cu sculptorul Oscar Han “Grupul celor patru”. Grupul nu și-a alcătuit un anumit program, pe cei patru i-a unit o concepție comună despre artă precum și o strânsă prietenie
În căutare de noi mijloace de limbaj, cu scopul de a reda mai pregnant conținutul, artistul va fi și mai mult preocupat de problema construirii imaginii prin lumină. Primele soluții importante le va aduce în compoziția “Întoarcerea de la târg” (lucrare dispărută), prezentată la “Salonul Oficial” din 1926. Delimitarea formelor se face prin contraste de culoare și lumină rezultând din alăturarea a două culori de valori diferite.
Bustul lui Francisc Şirato la mormântul său din Cimitirul Evanghelic Luteran din Bucureşti
Din Muzeul Zambaccian:
În 1917, devine custode la Muzeul Național de Artă populară, iar mai târziu, în anul 1932, Șirato este numit profesor la “Academia de Belle-Arte” din București, remarcându-se ca un bun pedagog. În 1946, pictorului, căruia cu mulți ani în urmă i se acordaseră premii la manifestări artistice internaționale (Barcelona, Bruxelles, Paris, New York), i se decerne “Premiul Național pentru Pictură”. În 1947, expoziția sa personală se bucură de un mare succes. Aceasta a fost însă și ultima sa expoziție. Francisc Șirato a avut și o bogată activitate publicistică, a scris numeroase articole și cronici de artă în revista “Sburătorul” a lui Eugen Lovinescu și în “Cugetul românesc”. A redactat (1938) o monografie consacrată lui Nicolae Grigorescu.
La 4 august 1953, Francisc Șirato se stinge din viață. În 1956, i se organizează postum în parcul Herăstrău din București o amplă retrospectivă. Principalele muzee din țară prezintă în expozițiile lor permanente cele mai valoroase lucrări ale artistului.
Citate:
“Șirato vibrează adânc în fața realității, fiindcă ochiul său subtil nu se oprește numai la aparențele fizice ale oamenilor și ale lucrurilor, ci trece dincolo de ele, pătrunzând în profunzimile lor spirituale…” (Nicolae Tonitza)
“Francisc Șirato e artistul care, cu pensula și culoarea, gândește. Și gândul lui continuă departe în tabloul zugrăvit, dincolo de el, și nu se mai isprăvește. El va umbla mereu când altora se va fi sfârșit încă de mult” (Tudor Arghezi)
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Francisc_%C8%98irato