Poitevin Scheletti Alexandru
Anul Nasterii: 1879
Anul Decesului: 1959 |
|
Alexandru Poitevin-Scheletti
(1879 – 1956, Bucureşti)
Născut la Iași, Alexandru Poitevin-Skeletti se trage dintr-o familie de francezi, numele amintind de zona Poitevin, o regiune central-vestică a Franței, ce a născut și un important dialect, ce poartă același nume. Datele biografice despre pictorul nostru nu abundă, însă traseul lucrărilor sale ne indică faptul că în primul deceniu al secolului 20 se afla în Franța, stabilit în Paris. În ceea ce privește pictura, numele său este amintit în rândul numeroșilor români ce trec pragul academiilor de artă de pe malurile Senei, Poitevin fiind prezent la cursurile Academiei Julian. Chiar dacă activitatea artistului este dependentă de meleagurile franceze până prin 1910, Skeletti este prezent pe simezele bucureștene, debutând la Tinerimea Artistică încă din 1908, reușind să smulgă câteva aprecieri pozitive din partea lui Alexandru Bogdan-Pitești. Pictează destul de mult în manieră impresionistă, fiind adept al stilului călător, atât de popular în acea perioadă. Destinațiile de succes, probabil și sub influența Academiei pariziene, se vor îndrepta către nordul țării, în Bretania și Normandia. Astfel, în 1905 – 1906 Poitevin-Skeletti picta țărmurile Mării Nordului de pe malurile din Dieppe sau din Lé Treport.În lucrarea prezentată se observă lesne punctele de interes ce îl preocupau pe pictorul nostru în acea perioadă. Pasionat de studiul luminii, fapt evidențiat atât de pictura în aer liber, dar mai ales de rezolvarea plastică, Skeletti se folosește de tehnici impresioniste în a contura un tablou omogen. Primul element care impresionează este oferit de măiestria pensulației și de capacitatea de ondulare cromatică. Compoziția, chiar dacă nu ocupă o suprafață prea însemnată, reușește să atingă un număr extins de particularități ale căror sumă se concretizează într-o rezolvare coerentă. Efectul de ceață, pensulația aproape punctiformă în realizarea masei de oameni sau alternarea cromatică în cazul acoperișurilor formează un complex pictural suficient de puternic pentru ca lucrarea să suscite o plăcere senzorială aparte, demnă de registrul impresionist ales de artistul nostru.
Bibliografie:
PĂULEANU, Doina, “Singularitate și reconstrucție imaginară”, Ed. ARCADE, București, 2010
ENESCU, Theodor, “Scrieri despre artă”, Ed.Meridiane, București, 2003“La slujba”, ulei pe panza, 45.5x72cm, semnat stanga jos cu brun, datat 1911
Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/licitatia-de-primavara-27-2011/alexandru-poitevin-scheletti-pia-a-de-pe-te-din-treport.html