Pastina Horea
Anul Nasterii: 1946 | |
(n. 13 septembrie 1946, Alba Iulia)
Este un pictor și desenator român, profesor universitar, co-fondator al grupului Prolog împreună cu Paul Gherasim, Constantin Flondor, Cristian Paraschiv și Mihai Sârbulescu.
Studii:
Absolvent al Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu“ în 1973, secția pictură, clasa profesor Alexandru Ciucurencu.
Din 1974 participă la expoziții ale tineretului, municipale și republicane.
În 1977 devine membru al UAP România, secția pictură.
Co-fondator al grupului Prolog, 1985.
Din 1990 predă la Academia de Arte din București – în prezent Conferențiar Doctor la catedra de Pictură
Expoziții personale:
1977 – Galeria Sirius, Sibiu; Dispensarul Diham, București;
1978 – Galeria Galateea, București;
1981 – Galeria Orizont, București;
1983 – Librăria Cartea Românească, București;
1986 – Sala Dalles, București;
1987 – Botoșani;
1992 – Galeria ¾, București; Bistrița Năsăud; Ipotești, Iași;
1995 – Galeria Catacomba, București;
1996 – Galeria ¾, București;
1997 – Inspectoratul pentru Cultură Bistrița-Năsăud;
1999 – Casa Radio, București;
2001 – Palatul Mogoșoaia; Palatul Brukenthal, Sibiu;
2002 – Galeria de Artă „Conta 18“, București; Galeria de Artă Sabina & Jean Negulescu;
2003 – Galleria 28 / Anastasia, Timișoara; Galeria de Artă Sabina & Jean Negulescu.
2006 – Centrul Cultural Palatele Brancovenesti – Mogoșoaia
2008 – Galeria „Anticariat Curtea Veche”, București
2010 – „Desene” Galeria RECYCLENEST, București;Expoziții ale grupului Prolog:
1985, 1986, 1987, 1989, 1990 – Galeria Căminul Artei, București;
1990 – Galeria ¾, București (în cadrul expoziției Filocalia);
1992, 1996, 1997 – Galeria Catacomba, București;
1994 – Arte Fiera, Bologna, Italia; Institutul Român de Cercetare și Cultură Umanistică, Veneția, Italia; Muzeul de Artă, Timișoara (în cadrul expoziției „Orient-Occident“);
1995 – Limassol, Cipru;
1996, 1999 – Galeria 28, Timișoara;
1999 – Galeria Sala Parlamentului București (în cadrul expoziției „Sacrul în Artă”);
2000 – Galeria „Ludovic“, București.
2003 – Primul Simpozion de Arta Contemporana , Mairie de Bethonvilliers
2010 “Prolog – 25 de ani” , Galeria Anticariat Curtea Veche, București
2010 – Galeria Zikkurat, Teatrului Național și Palatului Artelor din Budapesta
Expoziții de grup (selecție):
1977 – Sofia, Bulgaria;
1979 – Budapesta, Ungaria;
1982 – Atena, Grecia;
1984 – Ierusalim, Israel; Kosice, Cehoslovacia (Bienala Internațională de pictură);
1986 – Londra, Anglia;
1991 – Galeria Turm, Horn, Austria;
1992 – Galeria La Corde, Paris, Franța; Muzeul Țăranului Român, București (în cadrul Conferinței Laicatului);
1993 – „Colecția Fundației Anastasia“, Galeria Catacomba, București;
1994 – „Tema“ (Expoziție de Artă Comparată), Muzeul de Artă, București; „Pentru Eminescu“, Galeria Catacomba, București; „Fresca“ (acțiune), Muzeul Kiscelly, Budapesta, Ungaria; Agial Art Gallery, Beirut, Liban;
1995 – Maastricht, Olanda; Festivalul Internațional de Pictură, Cagnes sur Mer, Franța;
1996 – Institutul Român de Cercetare și Cultură Umanistică, Veneția, Italia; „Douăzeci de ani de pictură la Tescani“, Centrul de Cultură Rosetti-Tescanu – George Enescu, Tescani;
1998 – „Transfigurări“, Palatul Artelor, Budapesta, Ungaria;
1999 – „Un Bizanț latin“, Sala Bramante, Roma.
2009 – „Artă și Sacralitate”, Galeriile de Artă Focșani;Participări internaționale:
1977- Sofia; 1979 – Budapesta; 1982 – Atena; 1984 – Ierusalim; 1984 – Kosice – Bienala internațională de pictură
Tabere internaționale:
1981 – Smolian, Bulgaria;
2002 – Odessa, Ucraina.
Burse:
1981 – Horn, Austria
Premii:
1995 – Premiul criticii;
1997 – Premiul Cella Delavrancea.
2004 – Meritul cultural in grad de ofiter,
2007 – Premiul „Ion Andreescu” al Academiei Române
Cărți publicate:
Ascult si privesc, Editura Reântregirea, 2010
Opera:
Pictura lui Horea Paștina este profund religioasă prin trăire. Mărturie este și faptul că în timp materialitatea lui cromatică s-a apropiat tot mai mult de ceea ce am putea numi lumina albă a spiritului. Grădinile lui par a fi imaginea pe care încercăm să o avem despre “grădinile raiului”, stăpânite de liniștea și lumina netulburată a veșniciei. Ceea ce el ne propune este o imagine a Edenului, descoperit în lumea noastră pamânteană.
Pictura lui Horea Paștina a cultivat întotdeauna principiul auster al meditației, opus voluptății pe care natura ne-o așază în față. El citește dincolo de explozia de vitalitate, de puterea acaparatoare a viului, adăugând acestei lumi misterul cunoașterii. Ceva impalpabil, dar perceptibil, stratifică lumea vizibilă. Exista în arta lui Horea Paștina o temeinicie a lucrului, a observației, dar mai cu seamă descoperim rigoarea cu care supune analizei natura, obiectele din preajmă. El ne demonstrează că nu motivul este important în pictură, ci proiecția asupra lui, bogăția interioară cu care îl descoperim.
Maria Magdalena Crișan, Palatul Brâncovenesc 2006
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Horea_Pa%C8%99tina
Cititi si:
Horea Pastina la sala Dalles(1/4)
Horea Pastina la sala Dalles(2/4)