Moscu Alexandru
Anul Nasterii: 1896
Anul Decesului: 1968 |
|
Alexandru Moscu
(Nasc.1896, Bârlad – Dec.1979, București)
În arta românească, dominată mai multe secole de canoanele artei bizantine, genul nudului a pătruns doar târziu în preocupările artistice ale creatorilor, printre care Nicolae Grigorescu este considerat artistul deschizător de drumuri, acestuia aparţinându-i mai multe opere ale genului. În celebra lucrare „Nud pe malul mării” (1877-1885, Col. Elena Dona), Grigorescu tratează nudul feminin, integrându-l fundalului tipic impresionist. Acest fenomen se constată mai evident în momentul apariţiei pe simezele expoziţiilor a nudurilor realizate de Theodor Aman, Gheorghe Tăttărescu, Ioan Andreescu, Sava Henţia şi Nicolae Vermont, devenind un gen al picturii la artiştii care i-au urmat: Theodor Pallady, Nicolae Tonitza, Camil Ressu, Gheorghe Petraşcu, Ipolit Strâmbulescu.Alexandru Moscu – pictor format atât în mediul german, cu Herman Graeber şi la Academia de Artă, cât şi la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti, continuând mai apoi cu o perioadă de studii la Praga – nu s-a putut sustrage fenomenului-elogiu adus graţiei şi frumuseţii feminine. Un exemplu clar al picturilor cu nud este compoziţia „Intimitate”, inspirată de tema clasică a femeii la oglindă. În cazul de faţă, o femeie al cărei corp nud este de o frumuseţe ideală, apare întinsă între aşternuturi, cu spatele către privitor, uşor torsionat către dreapta. Cu mâna dreaptă ţine o oglindă, simbol al dialogului şi invitaţie spre introspecţie. Cu binecunoscuta-i măiestrie, Moscu reia tema nudului feminin la oglindă (Rubens, Tiţian, Velasquez, Renoir, Manet, Picasso), reinterpretând-o.
Dacă în cazul artiştilor occidentali, tema oglindei care reflectă partea nevăzută a corpului femeii a constituit un pretext pentru redarea, pe o suprafaţă bidimensională, a două unghiuri de vedere diferite (rivalizând astfel cu sculptura), Moscu se opreşte la o viziune picturală mai spirituală, în care nuditatea femeii poate fi observabilă doar în ceea ce artistul decide că se poate observa, accentuând senzualitatea doar prin intermediul liniilor sinuoase ale corpului, prin volume calme şi armonioase şi suprafeţele inefabile ale pielii. (M.N.)
DEAC, Mircea, „Nudul în pictura românească”, Ed. Monitorul Oficial, Bucureşti, 2010
OCTAVIAN, Tudor, DEAC, Mircea, “300 de pictori români“, Ed. NOI Media Print, 2007
Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/alexandru-moscu-intimitate.html