Bela Zoltan
Anul Nasterii: 1977 | |
Bela Zoltan
Bela zoltan: “Moon Struck”
Critica Artistica
Arta erotică, marcată sau nu de fetish, a avut o prezență constantă în societate, fiind folosită fie pentru inspirația nupțială a tinerilor căsătoriți din societatea Renascentistă, fie ca obiecte de meditație asupra unor teme ca iubirea sacră ori profană, ori ca obiecte ce oferă păcere. Imaginea sexualității feminine apare astăzi aproape universal în sfera vizuală, ca stimul al dorinței, migrând în zonele divertismentului și publicității. De aici revin periodic în artă, epurate însă de pornografie.
Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/zoltan-bela-moon-struck.html
Bela zoltan: “In the future”
Critica artistica
Atunci când nu-şi propune teme cu nucleu dur, precum Transition Icons sau lucrările din seria Revoluţiei Române, pictura lui Zoltán Béla se încarcă de amănunte semnificative, chiar revelatorii. Astfel, în cele două picturi In the future şi The future is nearer artistul amputează câte o componentă vitală a vietăților reprezentate, pe care o înlocuiește apoi, în ambele cazuri, cu bucăți de metal și proteze: în cele din urmă, “organismecanismele” astfel constituite reprezintă două cârje conceptuale pentru un tip de pictură de factură hiperrealistă. Efectul lor este acela de zoom în afectiv, în cadrul calm al unei după-amieze dintr-un luminiş de pădure, cu proprietăţi vizuale tulburător-terapeutice.
(C. N.)
Bibliografie:
ZORZINI, Adina, Zoltán Béla: o biografie, în Revista Omagiu – remix culture magazine, nr. 14, paginile 194-195, noiembrie 2009
NĂSUI, Cosmin, Despre o fată, în catalogul expoziţiei Self reflecting 30, galeria POINT contemporary, octombrie-decembrie 2009
DEHO, Valerio, Transition Icons, în revista Flash Art Italia, mai-iunie 2009
NĂSUI, Cosmin, Artiştii estici au acceptat modelul vestic fără să ştie că el este în declin, în Revista Observator Cultural, nr. 473, mai 2009
Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/zoltan-bela-in-the-future.html
Activitate expoziţională în străinătate:
2010 „The Berlin Wall”, Galeria Promenade, Vlore, Albania
2009 „Transition Icons”, Galeria Carini & Donatini, Italia (expoziţie personală)
2009 Târgul de artă contemporană „Arte”, Verona, Italia
2008 Târgul de artă contemporană „Arte”, Verona, Italia
2008 Galeria Carini & Donatini, Italia
2007 „Car Wreck”, Sadaba, Spania (expoziţie personală)
2000 Târgul de artă contemporană „For Art’s sake”, Stowe, SUA
Activitate expoziţională în ţară
2010 „Bienala Tinerilor Artişti”, Bucureşti (expoziţie personală)
2010 „A certain time, a certain place, a certain moment”, Little Yellow Studio, Bucureşti (expoziţie personală)
2009 „Self Reflecting 30”, Galeria Point Contemporary, Bucureşti (expoziţie personală)
2007 „Duo”, La Scena, Bucureşti (expoziţie personală)
2007 „Close Up”, TC Art Gallery, Bucureşti (expoziţie personală)
2006 „Blow Up”, Grand Café Galleron, Bucureşti (expoziţie personală)
2005 Val House Gallery, Bucureşti
2004 Baku Art Gallery, Bucureşti2003 Music-Shop Art, W.T.C., Bucureşti
2002 W.T.C., Bucureşti
2002 Casa Teleki, Baia Mare
2001 Art lounge, Bucureşti
2001 „Dialog Interetnic”, Cluj-Napoca
Critica Artistica
Pictura lui Zoltán Béla se încadrează în coordonatele stilistice ale Şcolii de la Cluj, prin recursul la figurativ şi optica realistă. Stăpânind o tehnică picturală care îşi află predecesori în ultimele cel puţin cinci secole de artă, Zoltán Béla crează imagini cu caracter ambiguu pentru privitorul deprins cu tehnicile actuale de înregistrare şi reproducere a imaginii.
Cu o cultură vizuală bazată în cea mai mare parte pe fotografie, acesta va ezita un moment în a recunoaşte o pictură realistă ce ilustrează un peisaj familiar, de un print pe pânză a unei fotografii cu acelaşi subiect. Cel care a manevrat un aparat foto, fie el şi digital, va putea spune că imaginea a fost surprinsă cu un timp scurt de expunere şi va fi uimit să constate că aceasta nu a fost obţinută printr-un procedeu mecanic de imprimare pe un suport a realităţii, ci a fost concepută şi executată într-un mod mult mai laborios.
Citatele şi interpretările din arta trecutului sunt încă de actualitate în arta contemporană, care reia teme predilecte ale unor stiluri istorice şi le exploatează folosind tehnici proprii altora. Zoltán Béla îngheaţă mişcarea „Valului” pentru a reda „Efemerul”, într-un stop-cadru din lung metrajul realităţii, folosind dispozitivul unei tehnici veridice şi dezideratul impresionist de suprindere a tranzitoriului. Timpul este materia primă cu care lucrează şi care pare că acţionează diferit asupra celor trei elemente – pământul îi păstrează vremelnic urmele, apei îi modifică perpetuu structura, pe când aerul îl conţine.
Sursa: http://www.artmark.ro/catalog/index.php/zoltan-bela-efemer.html