O mai buna punere in context – Secesiunea vieneza
Textul e preluat din Wikipedia:
Secesiunea vienezÄ (în limba germanÄ: Wiener Secession) a fost o miÈcare artisticÄ apÄrutÄ în 1897 la Viena, dupÄ modelul “Secesiunii müncheneze” (Münchner Sezession, 1892) Èi scurt timp înainte de “Secesiunea berlinezÄ” (Berliner Sezession, 1898). MiÈcarea a reunit mai ales artiÈti plastici, pictori, graficieni Èi arhitecÈi, care s-au rupt de tradiÈia istoristÄ, dominantÄ în vremea respectivÄ în Europa Èi America de Nord, de unde numele de Secession.
Termenul de “secesiune”, o variantÄ germanÄ a curentului “Art Nouveau” apÄrut în Europa la sfârÈitul secolului al XIX-lea Èi începutul secolului XX, s-a aplicat în cercurile artistice tuturor eforturilor de desprindere (în latinÄ: secessio = separare, scindare) din vechile tipare, cÄutându-se cÄi de combatere a sÄrÄcirii Èi uniformizÄrii comportate de standardele producÈiei industriale.
Secesiunea debuteazÄ în Germania în 1892, deschizând seria dizidenÈilor faÈÄ de arta academistÄ promovatÄ de “AsociaÈia artisticÄ din München” (Münchener Künstlergenossenschaft). Din aceastÄ miÈcare fÄceau parte Franz von Stuck, Fritz von Uhde, Wilhelm Trübner, Arnold Böcklin È.a., care se reunesc în jurul revistei “Die Jugend” (“Tineretul”), de unde numele de “Jugendstil”, rÄspândit în ÈÄrile de limbÄ germanÄ, pânÄ la puternica afirmare a stilului expresionist în preajma primului rÄzboi mondial.
Secesiunea vienezÄ a luat fiinÈÄ la 3 aprilie 1897, în jurul lui Gustav Klimt (primul preÈedinte al Uniunii), Joseph Maria Olbrich Èi Josef Hoffmann, la care aderÄ Èi Koloman Moser, Josef Engelhart, Otto Wagner È.a. AsociaÈia îÈi construieÈte în 1898 un palat propriu dupÄ planurile lui J. M. Olbrich, care gÄzduia expoziÈii internaÈionale, editeazÄ revista “Ver Sacrum” (1898-1903), fondeazÄ “Atelierele vieneze” (Wiener Werkstätte) în 1903, ce devin un centru al design-ului european pe distanÈÄ a trei decenii. În expoziÈiile organizate, publicul vienez ia contact cu pictura francezÄ modernÄ, în special cu operele impresioniÈtilor.
Scopurile secesiunii vieneze erau:
reunirea forÈelor creatoare din întraga ÈarÄ
instaurarea de contacte cu artiÈtii strÄini
schimb internaÈional de idei
sÄ dea impuls artelor aplicate
opunerea unei noi expresii artistice veritabile faÈÄ de arta învechitÄ a saloanelor oficiale vieneze.
De o mare popularitate s-a bucurat a XIV-a ExpoziÈie a secesiunii din anul 1902, dedicatÄ lui Ludwig van Beethoven, organizatÄ de Josef Hoffmann. În centru se afla o statuie a compozitorului realizatÄ de Max Klinger, încojuratÄ de “Frizele Beethoven”, operÄ a lui Gustav Klimt.
Cu timpul unitatea de vederi a membrilor grupului secesionist a început sÄ se destrame. În 1902, unii artiÈti considerÄ cÄ revista “Ver Sacrum” este prea cosmopolitÄ, împiedicând identitatea artisticÄ vienezÄ, Èi înfiinÈeazÄ fundaÈia “Wiener Hagenbud”.
În 1905, nemulÈumit de tendinÈele unor artiÈti, Gustav Klimt formeazÄ o “secesiune în secesiune”, constituind o “Klimtgruppe”, la care aderÄ, printre alÈii, pictorul Koloman Moser Èi arhitectul Josef Hoffman, care construieÈte pentru acest grup “Galeria Kunstschau”.
ArtiÈtii din “Secesiune” au practicat, în general, un anume stil geometric, care a contribuit la cristalizarea direcÈiei raÈionalisto-funcÈionaliste (International Style). Klimt i-a influenÈat pe pictorii expresioniÈti Egon Schiele Èi Oskar Kokoschka.
De la Viena, miÈcarea secesionistÄ s-a rÄspândit Èi în alte provincii ale imperiului austro-ungar. În Transilvania, clÄdiri în stil secesionist pot fi întâlnite la Cluj (Palatele Berde Èi Elian), Turda (vezi: Case în stil Secession din Turda), TimiÈoara (Baia PublicÄ Neptun), Arad etc.