Giacomo Balla – de la Dubiu la Futurism
Banuiesc ca fiecarui om i se intampla macar o data in viata sa-si interesecteze privirea cu un necunoscut si sa simta un magnetism inexplicabil care-l tulbura pentru tot restul zilei. Am trait aceasta senzatie insa privind tabloul lui Giacomo Balla – “Dubiul”, in expozitia de la Galeria de Arta Moderna din Roma.
Dubiul (1907 – 1908), ulei pe carton, 67×50
Aflat intr-o sala dedicata acestui important artist al anilor 1900 din Italia, portretul sotiei artistului, Elisa Marcucci, te tinteste locului pur si simplu, urmarindu-te de parca ar fi real. Jocurile de lumini si umbre create de Balla, precum si tonurile de maro te invaluie intr-o atmosfera de mister derivata din simbolism si fac ca opera sa depaseasca prin rafinament cu mult pe cele din epoca.
“Dubiul” impreuna cu “Portretul lui Ernesto Nathan” (primarul Romei in 1910) apartin unei perioade care precede momentul de maxima notorietate ale lui Giacomo Balla – Futurismul.
Nascut la Torino in anul 1871, studiaza si debuteaza aici dupa care se transfera definitiv la Roma unde traieste pana la sfaristul vietii (1958). Primul contact cu Parisul il marcheaza prin efectele luminilor nocturne, incepand sa studieze descompunerea luminii, studiu concretizat intr-o serie de tablouri monocrome.
Artistul in atelierul sau
Falimentul
La inceputul anului 1910 susbscrie Manifestului Futurist iar arta lui Balla incepe sa se contureze prin ideea de miscare si prin interpretarea moderna a vitezei, emblematice pentru curentul Futurist.
Detalii repetate, disociatii cromatice, traiectorii care traseaza miscarea corpurilor in spatiu, forme triunghiulare si armonii de culoare asociaza pictura sa abstractionismului. Intre anii 1920 – 1930 participa la majoritatea expozitiilor importante de la Paris, Roma, Venezia, New York.
Mercur trece in fata Soarelui
Pesimism si optimism
Viteza automobilelor si lumini
Numere indragostite
Iata si Manifestul Futurismului (20 februarie 1909 – Filippo Tommaso Marinetti) pe care, desi este in limba italiana, il postez in ideea de a va reintoarce sa priviti apoi tablourile lui Balla. Veti avea cu siguranta senzatia de miscare si de viteza ametitoare.
N.B. am aflat pe final de la doamna Ruxandra Garofeanu ca Marinetti a fost in Romania la invitatia avangardei literare romanesti, in anul 1930.