Un dublu portret de avangarda
In mod paradoxal, omul care s-a ocupat de cuvinte este mai prezent in spatiul imagisticii decat pictorul care a privit o viata lumea in linii si culori. N-am gasit pe internet nici o fotografie a lui Maxy dar am gasit una a lui Roll. Am preluat, ca suport pentru imaginile lucrarii din Muzeul de Arta Brasov, textele scrise despre cei doi gasite pe Wikipedia.
Stephan Roll (pseudonimul literar al lui Gheorghe Dinu sau Gheorghi Dinev) (n. 5 iunie 1903, Florina/Macedonia – d. 13 mai 1974, BucureÅti) a fost un poet Åi prozator român,de origine bulgara, reprezentant al literaturii româneÅti de avangardÄ.
Stephan Roll a intrat de timpuriu în miÅcarea de avangardÄ. ÎmpreunÄ cu Ilarie Voronca este redactorul Åi directorul unicului numÄr din revista 75 HP (1924), apoi face parte din colectivul redacÅ£ional de la Punct (1924-1925) Åi Integral (1928). DupÄ apariÅ£ia revistei unu (1928), devine unul din principalii ei colaboratori. Paralel desfÄÅoarÄ Åi o activitate publicisticÄ susÅ£inutÄ. Este mai cunoscut ca publicist sub numele sÄu real, Gheorghe Dinu, Åi ca poet sub pseudonimul Stephan Roll.
Poezia pe care o scrie, fÄrÄ sÄ dovedeascÄ o virtuozitate metaforicÄ egalÄ cu aceea a lui Ilarie Voronca, îi particularizeazÄ scrisul, care parcurge toate etapele avangardismului românesc, de la textul cu trimiteri spre zona dadaismului, prin faza constructivistÄ, pânÄ la cultivarea unui imagism exultant. Mai mult decât oricare alt membru al grupului de la Integral, St. Roll a arÄtat o disponibilitate specialÄ pentru joc, pentru jocul de-a literatura. Pe acest fundal, Stephan Roll îÅi contureazÄ un spaÅ£iu “naturist”, tratat în manierÄ ludicÄ Åi ironicÄ, scriind despre “poeÅ£ii sportsmeni Åi poezia agilÄ din universul electricitÄÅ£ii Åi al vitezei”. PrezenÅ£a parodiei cu adresare la poezia tradiÅ£ionalistÄ Åi romanticÄ împrumutÄ uneori accente urmuziene. Este cu atât mai interesantÄ activitatea complementarÄ de gazetar. ColaboreazÄ la Cuvântul liber, AdevÄrul, DimineaÅ£a etc. DupÄ 1930 se distanÅ£eazÄ tot mai mult Åi ireversibil de avangardism, pe mÄsurÄ ce se contura tot mai precis angajamentul sÄu social Åi politic de stânga. AceastÄ activitate a sfârÅit prin a o înlocui pe aceea de poet, depÄrtându-l de destinul de scriitor.
“PriveÅte: lumina e albÄ ca pieptul pÄsÄrilor de mare
în corpore pitpalacii
îÅi chiuie limbile
ecoul umple gurile vÄzduhului
Åi clopotele de aer
Eu sunt mai înalt decât tine
cu o vrabie” (Stephan Roll)
Max Hermann Maxy sau M.H.Maxy (n . 1895, BrÄila – d. 1971), a fost un pictor, scenograf Åi profesor universitar din România.
S-a nÄscut în 1895 la BrÄila, dar familia se mutÄ curând la BucureÅti, unde artistul îÅi face studiile. Între 1913-1916 urmeazÄ cursurile Åcolii de Arte Frumoase, avându-i ca profesori pe Frederic Storck Åi Camil Ressu.
Este combatant în Primul RÄzboi Mondial, iar în 1918, împreunÄ cu artiÅtii I. Ross Åi I. Steurer, organizeazÄ la IaÅi o expoziÅ£ie cu scene de pe front.
Prima expoziÅ£ie personalÄ, în care expune multe din pânzele cu scene de rÄzboi, i se verniseazÄ în 1920 la BucureÅti, iar în 1921 participÄ la expoziÅ£ia SocietÄÅ£ii Arta RomânÄ.
Între 1922-1923 studiazÄ, la Berlin, cu Arthur Segal, Åi el originar din România, Åi devine membru al celebrei Novembergruppe. Expune, alÄturi de Paul Klee Åi Louis Marcoussis la galeriile „Der Sturm”.
În 1924 participÄ la ExpoziÅ£ia InternaÅ£ionalÄ a grupului „Contimporanul”, alÄturi de BrâncuÅi, Klee, H. Arp, A. Segal, M. Iancu, Victor Brauner, C. MihÄilescu, M. PÄtraÅcu Åi înfiinÅ£eazÄ, în acelaÅi an, Academia de ArtÄ ModernÄ Åi DecorativÄ, pe care o concepe în spiritul Bauhaus, susÅ£inând ideea unitÄÅ£ii de stil dintre toate formele artei. Academia devine, în 1928, Studioul de ArtÄ DecorativÄ, promovând stilul Art Deco.
Maxy este fondatorul revistei de avangardÄ „Integral”, la care vor contribui Brunea-Fox, Ion CÄlugÄru, Ilarie Voronca, B. Fondane Åi Mattis Teutsch. Revista va apare sub îngrijirea sa pânÄ în 1928.
În 1926, aflat la Paris, Maxy lucreazÄ scenografia Åi costumele la „Omul, bestia Åi virtutea” de Pirandello Åi la „Saul” de Gide. InfluenÅ£a scenografiei ruse a anilor ‘20 Åi mai ales a lui Bakst sunt evidente.
Revenit în România, artistul participÄ, în 1929, la expoziÅ£ia grupului „Arta NouÄ” Åi este distins cu medalia de aur la ExpoziÅ£ia InternaÅ£ionalÄ de la Barcelona unde a expus obiecte de artÄ decorativÄ. Între 1930-1938 Maxy este prezent la toate expoziÅ£iile „Contimporanului”, la expoziÅ£ia de la Roma a „Grupului de artÄ modernÄ” Åi la manifestÄrile grupÄrii artistice „Criterion”.
Maxy începe sÄ lucreze, în 1939, scenografie pentru teatrul evreiesc bucureÅtean „BaraÅeum”. Din 1941, odatÄ cu aplicarea legislaÅ£iei antievreieÅti, devine director al acestui teatru, pe care-l conduce împreunÄ cu regizorul Alexandru FinÅ£i Åi actriÅ£a Beate Fredanov. În aceeaÅi perioadÄ este profesor la Åcoala de ArtÄ pentru Evrei, instituÅ£ie particularÄ frecventatÄ de elevi Åi studenÅ£i excluÅi, pe motive rasiale, din Åcolile de stat. DupÄ rÄzboi organizeazÄ expoziÅ£ia „MuncÄ Åi artÄ” la care, alÄturi de artiÅti consacraÅ£i, expun Åi o parte din elevii sÄi.
M. H. Maxy este numit, în 1949, Director al Muzeului de ArtÄ al României Åi profesor universitar la Institutul de ArtÄ PlasticÄ „Nicolae Grigorescu” din BucureÅti, unde va preda pânÄ în 1951. Se stinge din viaÅ£Ä în 1971, la BucureÅti.
CreaÅ£ia de tinereÅ£e a lui Maxy stÄ sub semnul constructivismului, dar lucrÄrile expuse la expoziÅ£ia „Arta NouÄ” anunÅ£Ä deja o orientare spre un modernism moderat. RemarcabilÄ este Åi grafica sa, mai ales ilustraÅ£iile la volumele lui SaÅa PanÄ Åi Ilarie Voronca, ca Åi galeria de portrete ale tovarÄÅilor de generaÅ£ie, publicate în „Integral”, „Contimporanul”, „Unu”, „75 HP” Åi revista evreiascÄ de culturÄ „Puntea de FildeÅ”.