CHIRNOAGA – O mostenire infernala





Am vizitat expozitia despre care va las sa aflati mai multe dintr-un articol aparut in ziarul Adevarul. Imi justific titlul doar prin amara observatie ca Marcel Chirnoaga pare sa fi fost foarte neglijent cu opera sa. Placile de gravura si drepturile de reproducere fac de la moartea sa obiect de litigiu intre mai multe dintre cele cinci foste sotii ale sale si intre fiicele pe care le-a avut. Aici, una dintre sotii, Magda Isacescu, a scos la lumina ceea ce avea in colectia personala. Este mult a spune ca avem de-a face cu o adevarat retrospectiva Chirnoaga dar efortul este totusi salutar.

 

Infernul, varianta Chirnoaga

de Doinel Tronaru (Adevarul, 11 august 2011)

Iubitorii de artă pot vizita, până pe 16 august, o expoziÅ£ie omagială dedicată graficianului Marcel Chirnoagă (1930-2008), găzduită de Galeria Simeza, a Uniunii Artiştilor Plastici din România (UAP). Sunt expuse 21 de lucrări din seria „Infernul“, realizate în 1980, care ilustrează prima parte a operei „Divina Comedie“, de Dante Alighieri.


ExpoziÅ£ia mai cuprinde gravuri concepute înainte de anii ’90, precum şi alte desene care conturează opera regretatului artist, demonstrând, o dată în plus, că Marcel Chirnoagă a rămas, până în ultimele zile de existenţă, acelaşi „grafician rafinat, povestitor de basme pentru cei mari şi mici, oscilând între puritatea unui gest artistic cu valenÅ£e exorciste şi macabrul oniric“.


„Am dorit ca expoziÅ£ia să nu aibă un caracter de parastas. I-am dedicat-o, pentru că el ar fi împlinit, pe 17 august, 81 de ani“, declară artistul plastic Magda Isăcescu, fosta soÅ£ie a artistului. Aceasta a menÅ£ionat că lucrările expuse aparÅ£in colecÅ£iei sale de aproximativ 40 de gravuri realizate de maestru.


Marcel Chirnoagă (n. 17 august 1930, Buşteni, judeÅ£ul Prahova – m. 23 aprilie 2008) a absolvit Facultatea de matematică şi fizică din Bucureşti, 1952, urmând simultan şi studii liberale de artă. A fost membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România din 1953.


Artistul a realizat, de-a lungul vieÅ£ii, peste 3.000 de lucrări, excelând în desene, gravuri, picturi şi sculpturi, fiind în acelaşi timp şi autorul importantului ciclu de gravuri „Apocalipsa“. Desenele lui, de factură fantastică, au ilustrat opere literare cum sunt „Infernul” lui Dante sau „Don Quijote” de Cervantes.


Apocalipsa după Chirnoagă


Foarte bine cotate pe piaÅ£a operelor de artă şi foarte căutate de colecÅ£ionari, lucrările maestrului Marcel Chirnoagă, un monstru sacru al gravurii româneşti, s-au impus printr-o amplă expoziÅ£ie personală, vernisată în Sala Dalles, mult înainte de 1989.


Aceasta a fost expoziÅ£ia în care ciclul „Apocalipsa” „devoala cu o forţă inimaginabilă şi cu un curaj rar întâlnit în acea vreme”, potrivit criticii, „minciuna şi propaganda comunistă”. CompoziÅ£iile de atunci, „executate în tuşe energice şi de o expresivitate plastică furibundă”, s-au bucurat de aprecierea unanimă a criticilor de artă şi a tuturor graficienilor.


Perioada ce a urmat acelei expoziÅ£ii a fost una dintre cele mai fecunde, de sub teascurile preselor din atelierul său, situat în PiaÅ£a Amzei, în imediata apropiere a apartamentului în care locuia, la acea vreme, poetul Nichita Stănescu, ieşind mii de lucrări.


Din păcate, marele artist n-a mai apucat să-şi vadă opera pe simezele unei noi expoziÅ£ii, pe care iubitorii artei sale o vor vedea, poate, cu ocazia unei retrospective pe care Uniunea Artiştilor Plastici o va alcătui în semn de omagiu pentru cel ce-a fost Marcel Chirnoagă.