Artistii si atelierele lor – Articol Romania Libera
Articolul publicat azi in Romania Libera adreseaza un fenomen care ma preocupa si pe mine de mai multa vreme: au nevoie artistii de un atelier? Cine ar trebui sa li-l asigure? Si multe altele. Redau mai jos articolul cu pricina.
*** Petru Lucaci – Presedintele UAP ***
O uniune de creaÅ£ie sÄracÄ nu poate asigura spaÅ£iile de lucru pentru membrii sÄi
Ce se întâmplÄ cu atelierul unui artist dupÄ ce el moare?
de Manuela Golea (Romania Libera)
ArtiÅtii din BucureÅti rÄmân fÄrÄ ateliere. În fiecare an spaÅ£iile de creaÅ£ie se împuÅ£ineazÄ, iar bÄtÄlia pentru ele este de multe ori lipsitÄ de demnitate.
În urmÄ cu câteva luni s-a stins din viaÅ£Ä pictorul Ion SÄliÅteanu, la 81 de ani, fost preÅedinte de onoare al UAP Åi membru corespondent al Academiei Române. Maestrul a avut atelierul de creaÅ£ie situat în strada Ermil Pangratti, o adresÄ unde Uniunea ArtiÅtilor Plastici (UAP) este proprietar, având aici câteva zeci de ateliere. De altfel aceste de ateliere fac parte din rarele posesiuni ale uniunii.
DupÄ dispariÅ£ia lui Ion SÄliÅteanu s-a iscat o problemÄ: cine va avea dreptul sÄ-i preia atelierul? Acest aspect se judecÄ în urma unui concurs de cÄtre secÅ£ia de picturÄ, de care aparÅ£inea artistul. În aceastÄ situaÅ£ie a avut câÅtig de cauzÄ Sorin Ilfoveanu, 65 de ani, fost decan al FacultÄÅ£ii de Arte Plastice Åi fost rector al UniversitÄÅ£ii NaÅ£ionale de Arte din BucureÅti. Probabil cÄ nu ar fi avut niciodatÄ Åansa aceasta un artist mai tânÄr. „Domnul Ilfoveanu avea atelierul în PiaÅ£a Amzei, însÄ clÄdirea de acolo se aflÄ în litigiu. Din aceastÄ cauzÄ suntem nevoiÅ£i sÄ eliberÄm atelierele. Oricum, Åtiu cÄ pânÄ la sfârÅitul anului expirÄ contractele de închiriere pentru cele aproximativ 40 de ateliere din Amzei”, explicÄ pentru România liberÄ Petru Lucaci, preÅedintele UAP.
ÎnsÄ nici mÄcar aceastÄ rocadÄ nu se poate face uÅor, pentru cÄ atelierul maestrului SÄliÅteanu trebuie eliberat, iar familia nu are unde sÄ ducÄ zecile de lucrÄri, majoritatea foarte mari, care au rÄmas în urma pictorului. „Atelierul domnului SÄliÅteanu este plin ochi de lucrÄri Åi nu avem soluÅ£ii. ÎncercÄm sÄ eliberÄm spaÅ£iul”, mai spune Petru Lucaci.
Lucaci: „Am cerut sprijin pe peste tot”
DacÄ la începutul anilor ’90 în BucureÅti existau aproape 4.000 de ateliere, astÄzi UAP, filiala BucureÅti, se poate bucura cÄ mai are în posesie în jur de 250 de ateliere. Nimeni nu vede necesarÄ gÄsirea unei soluÅ£ii pentru tinerii artiÅti care au nevoie de spaÅ£ii de creaÅ£ie, dar care, în majoritatea lor, „fie închiriazÄ câte un apartament, fie lucreazÄ acasÄ, prin sufragerie”, dupÄ cum spune preÅedintele Uniunii.
Petru Lucaci vorbeÅte cu frustrare despre o situaÅ£ie fÄrÄ ieÅire. UAP Åi-a pierdut în urmÄ cu câÅ£iva ani sediul din strada Nicolae Iorga, revendicat Åi câÅtigat în instanÅ£Ä de moÅtenitori, staff-ul fiind nevoit sÄ se mute în capÄtul oraÅului, la sediul Combinatului Fondului Plastic, în spatele Casei Presei. Abia în acest an Åefii uniunii au reuÅit sÄ amenajeze un birou lângÄ atelierele din strada Pangratti pentru a veni în sprijinul artiÅtilor care nu reuÅeau sÄ se deplaseze pânÄ la combinat. „Nimeni nu e sensibil la problemele noastre. Am cerut spaÅ£ii dezafectate inclusiv de la armatÄ. Atelierul este locul de muncÄ al artistului. Ce fac cei care lucreazÄ obiect, precum sculptorii Åi sticlarii? Atelierul presupune Åi spaÅ£iu de depozitare, artiÅtii lucreazÄ pe stoc”, spune Lucaci.
PreÅedintele UAP ar vrea sÄ conducÄ o uniune puternicÄ Åi sÄ se poatÄ mândri cu atelierele Åi galeriile deÅ£inute, care ar putea intra într-un circuit cultural al BucureÅtiului, ca în alte capitale ale lumii. Singurele ateliere în proprietate sunt cele din Pangratii Åi din strada Eforie, restul sunt sau au fost ale PrimÄriei Capitalei. „Pe cele din strada Doamnei le-am pierdut pentru cÄ era un spaÅ£iu al Patriarhiei Române pe care l-a cerut înapoi. Le-am pierdut Åi pe cele din curtea UniversitÄÅ£ii de Arte care erau ale Åcolii, dar Åi pe cele din strada Iulia HaÅdeu, spaÅ£ii ale Ministerului Culturii pe care le-a luat înapoi pentru nevoile lor. Multe alte clÄdiri sau spaÅ£ii s-au pierdut fiind revendicate de moÅtenitori. Am discutat Åi am depus petiÅ£ii pe peste tot. Am cerut sprijin de la PrimÄrie, de la Ministerul ApÄrÄrii, de la Ministerul Culturii, am pus problema în discuÅ£ie pe peste tot, inclusiv la premierul Boc Åi la Comisiile de CulturÄ din Parlament. Mai grav este cÄ primarul Oprescu ne trimite din când în când notificÄri sÄ eliberÄm spaÅ£iile primÄriei”, descrie situaÅ£ia Petru Lucaci.
Modelul francez
„Nimeni nu ne-a rÄspuns. ArtiÅtii fac parte din singura categorie socialÄ care îÅi plÄteÅte locul de muncÄ, iar producÅ£ia de artÄ este costisitoare. Statul nu are o politicÄ de achiziÅ£ie. Galeriile de artÄ sunt ale primÄriei, nici mÄcar un contract de comodat nu vor sÄ încheiem. Astfel cÄ fiecare artist care expune trebuie sÄ plÄteascÄ Åi sala pe lângÄ costurile aferente. Nimeni nu se gândeÅte la noi, la nici un nivel”, continuÄ preÅedintele UAP.
Tot el a explicat cum este modelul francez: „DacÄ merg ca artist la Paris primesc un atelier. Sau dacÄ se ridicÄ un bloc de 10 etaje constructorul este obligat ca ultimul etaj sÄ aibÄ destinaÅ£ie culturalÄ. 1% din orice fel de investiÅ£ii se vireazÄ în obiective culturale. SpaÅ£iile acestea intrÄ în circuit cultural Åi astfel reuÅesc sÄ susÅ£inÄ cultura contemporanÄ. La noi nici tabere de creaÅ£ie nu se mai pot observa deÅi majoritatea de pânÄ acum au devenit parcuri naÅ£ionale. La Medgidia, Muzeul de ArtÄ, singurul obiectv turistic existent, s-a închis. Opera artiÅtilor contemporani este înghesuitÄ pe unde se poate Åi nu intrÄ în circuit”.
Unde merg, când merg, lucrÄrile lui BiÅ£an Åi ale lui Nicodim
AchiziÅ£ii nu se fac, pentru cÄ nu sunt bani. Nu sunt strategii pe termen lung pentru promovarea artei contemporane, spre deosebire de FranÅ£a care are Fonduri naÅ£ionale Åi regionale dedicate artei contemporane.
Mihai Oroveanu, directorul Muzeului NaÅ£ional de ArtÄ ContemporanÄ (MNAC), încÄ se aflÄ în cÄutarea de depozite pentru patrimoniul pe care-l pÄstra în sediul Teatrului NaÅ£ional din BucureÅti, nevoit sÄ-l elibereze dupÄ ce au început lucrÄrile de renovare. „Este trist ce se întâmplÄ. Am primit un loc în strada MoÅilor, un fost depozit de carte care necesitÄ reparaÅ£ii, igienizare. Dar cred cÄ pereÅ£ii Äia n-au mai fost zugrÄviÅ£i de 40, chiar 50 de ani. AratÄ ca dracu’ Åi nu sunt bani”, ne-a declarat Mihai Oroveanu. MNAC avea în program niÅte depozite chiar în curtea Parlamentului României, însÄ s-au dus pe apa sâmbetei.
„Era vorba despre niÅte depozite subterane, cu accesul prin curte. A cÄzut tot proiectul pentru cÄ s-a constatat cÄ avem nevoie de parc pentru Biserica Neamului. Am ajuns sÄ refuzÄm expoziÅ£ii. E patetic. Arta nu e o prioritate în acest moment de crizÄ. În ceea ce priveÅte arta vie, statul nu a mai intervenit de ani de zile, nu mai face achiziÅ£ii. Se închid muzeele cu colecÅ£ii, cum este colecÅ£ia Jalea de la ConstanÅ£a, sau donaÅ£ia Medrea împrÄÅtiatÄ prin sÄlile Senatului. În schimb facem mii de biserici, semeÅ£e de peste 70 metri înÄlÅ£ime, în loc sÄ le restaurÄm pe cele existente”, mai spune directorul MNAC.
Sunt interesante si comentariile la acest articol. Vi le arat aici pe cale postate pana la scrierea acestui articol. Daca vreti sa cititi articolul pe pagina RL, aici aveti link-ul.
adevar pe jumatate 23:06 | 24 August
safta
multe dintre cele afirmate in articol sunt adevaruri ce nu pot fi contestate. In romania de mai bine de 20 de ani nimeni nu pare interesat de soarta plasticienilor. In capitala situatia este de-a dreptul dramatica in privinta spatiilor destinate creatiei.Aici orice spatiu central este vanat pentru satisfacerea intereselor mai mult sau mai putin obscure. Dincolo de atitudinea uneori ostila a autoritatilor se mai afla ceva si anume un prost management al celor care au condus aceasta breasla dupa 89. Combinatul fondului plastic era o adevarata fabrica in 90 si cu ce se realiza acolo s-ar fi putut face si export (sticlarie vitralii feronerie sau turnatorie metal). Nu a fost sa fie. Indiferenta si interese meschine (de vazut conducerile uap din anii 90) au distrus ceea ce ar fi putut fi o sursa importanta de venit pentru artistii plastici. Daca ar fi existat destula pricepere fondurile existente in 90 nu ar fi fost folosite in bataie de joc de catre chiar sefii uap de la acea vreme ci s-ar fi cumparat niste spatii terenuri care sa fie in proprietatea celor care fac creatie. Interventia domnului lucaci este tardiva desi probabil bine intentionata in conditiile in care ultima preocupare a societatii romanesti este soarta artei.
De ce ar face exceptie Primaria? 08:30 | 25 August
Mitica
De ce Sorin Oprescu si Primaria Generala ar face exceptie?Toate institutiile,inclusiv BOR(care nu e saraca) si-au cerut spatiile inapoi!Totusi,Primaria Generala nu e institutie caritabila!Si apoi,anumiti artisti plastici cer cateva mii de euro pe un tablou!Asa ca,nu tine vaicareala asta!
Putina organizare! 10:20 | 25 August
Titi
Putina organizare nu strica la UAP!Ar trebui sa fie organizati precum avocatii:sa ceara spatiu de la autoritati,sa-si construiasca propriile ateliere.Nu sunt toti saraci,asa cum vor sa ne faca sa credem!BOR le-a luat spatiile,Ministerul Culturii a procedat la fel!Toti vor de la Sorin Oprescu si de la Primaria Generala!
Adaug si comentariile a doi tineri artisti plastici, postate pe contul meu de Facebook:
Alex Balan: “Nimeni nu intelege cate eforturi face un artist pentru a nu muri de foame! Multi dintre noi acceptam lucrari de mizerie pentru a putea supravietui, multi dintre noi ne pierdem in supravietuire pentru ca nu ni se da nici o sansa la viata, la cuvant, la lucru! Avem colegi buni , cunoscuti , care lucreaza in bucatarii sau subsoluri insalubre, avem colegi foarte buni care nu au cu ce sa isi cumpere materiale de lucru, avem multi colegi care au cu ce dar nu au nimic in ei! Nimeni nu intelege , desi ne mandrim cu arta facuta de romani, ca un artist comunica prin ceea ce face si traieste doar atunci cand face arta si un factor important in acest proces este un spatiu in care sa lucreze, un spatiu decent in care sa expuna, si o sansa la VIATA! Noua ni se refuza sansa de a exista! Noi suntem aia care din toate timpurile ne-am luptat sa existam, desi toata istoria omenirii se bazeaza pe arta! Nu stiu care sunt sansele ca cei care se bucura de un tablou sau de o sculptura sa se intrebe daca cel care a facut-o TRAIESTE, intr-un fel in care sa i se permita sa lucreze in continuare!”
Petre Emanuel Ghergu: “Cred cÄ stiu cum este sÄ suferi – în toate sensurile – pentru a face artÄ. SÄ ti se închidÄ usile, sÄ ti se spunÄ cÄ nu esti bun – chiar dacÄ dovedesti contrariul – si totusi sÄ te încÄpÄtânezi sÄ crezi cÄ o viatÄ fÄrÄ artÄ e pur si simplu un cosmar. Arta este ca aerul si apa pentru toti cei care stiu sÄ-i asculte muzica!”