Pictura lui Ion Lucian MURNU
*** Ion Lucian Murnu – Autoportret ***
Acest articol, ilustrat cu pictura expusa la retrospectiva Ion Lucian Murnu de la Galeria Orizont, il las ca text in seama lui Mihai Plamadeala, care a publicat o valoroasa analiza a operei lui Murnu in Observatorul Cultural, in noiebrie 2010, la implinirea centenarului de la nasterea artistului. Articolul se incheie cu un facsimil al unui poem scris de Murnu insusi.
Asadar, cuvintele dlui Plamadeala:
“DuminicÄ si luni, 14-15 noiembrie 2010, au avut loc douÄ evenimente legate de centenarul „Ion Lucian Murnu“: unul la casa memorialÄ Murnu, celÄlalt la Galeria Anticariat Curtea Veche – expoziÈie de sculpturÄ, picturÄ Èi desen.
Ion Lucian Murnu (1910-1984) a urmat cursurile Ècolii de Arte Frumoase între 1930-1936, studiind desenul cu Ressu Èi sculptura cu Oscar Han. În tinereÈe, a fost influenÈat Èi de Mac Constantinescu. Artistul s-a format într-o atmosferÄ în care modernitatea însemna (încÄ) un profund respect pentru valorile artei antice. Între octombrie 1938 Èi iunie 1940, îÈi continuÄ studiile la Roma, etapÄ importantÄ în creaÈia sa ulterioarÄ. Dinspre antic, sculptorul Murnu a evoluat apoi pe o traiectorie Bourdelle. În anii ’60, este în total contratimp cu arta româneascÄ oficialÄ a vremii, dar Èi cu formele plastice ale artei abstracte practicate în Europa vremii, simplificînd planurile, fÄrÄ sÄ le elimine, dupÄ formula bizantinÄ. În anii comunismului, s-a izolat progresiv de întreg sistemul social-politic Èi cultural. DeÈi a avut doar douÄ expoziÈii personale în timpul vieÈii în ÈarÄ (la BucureÈti), alte douÄ în Germania si una în Italia (la Roma, în 1967), artistul s-a bucurat de aprecierea publicului cunoscÄtor. În ciuda izolÄrii relative, prin forÈa modelului intelectual Èi artistic Èi prin activitatea didacticÄ a format o serie de tineri artiÈti al cÄror nume nu mai are nevoie de nici un comentariu în înÈiruirea propusÄ: Silvia Radu, Vasile Gorduz, Victor Roman, Gheorghe Apostu, Vladimir Predescu, Dinu RÄdulescu, Ion Condiescu.”
“StÄm de vorbÄ cu doamna Silvia Radu, pe care am întîlnit-o la evenimentul din bd. Averescu, care a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu: „Veneam încÄ din studenÈie la profesorul Murnu, stÄteam exact în acest loc în care stau de vorbÄ cu dumneavoastrÄ. Seria noastrÄ a fost cea mai îndrÄgitÄ de maestru. Era un om cu totul Èi cu totul special Èi a fost o minune cÄ reuÈise sÄ rÄmînÄ în scoalÄ, pentru cÄ în acea perioadÄ profesorii erau în principiu de o cu totul altÄ facturÄ. Am avut sansa rarÄ de a-i fi studenti. ÎmpreunÄ cu maestrul nostru trÄiam în afara timpului; aveam lumea noastrÄ, în care eram fericiti. Realitatea comunistÄ nu ne atingea. Pentru noi nu exista nici UTC, nici nimic. Stalin a murit cînd eram încÄ elevÄ la TimiÈoara. La aflarea veÈtii cÄ marele conducÄtor nu mai este, îmi amintesc cÄ eu Èi colegele mele am început sÄ dansÄm.
În anii ’54-’58, pe mÄsurÄ ce mÄ apropiam (în anii facultÄtii) de viitorul meu sot, Gorduz, maestrul si sotia sa priveau acest fapt cu mare bucurie. În acel moment eram la începutul carierei, adicÄ nu aveam încÄ nici o carierÄ. Nu pot spune cÄ am simÈit schimbÄrile socio-politice ale deceniului sase.
Uniunea ArtiÈtilor Plastici, desi fÄcutÄ dupÄ modelul sovietic, a fost o organizatie foarte puternicÄ si bunÄ datoritÄ oamenilor. Veneau la noi artiÈti din celelalte ÈÄri socialiste Èi se minunau de libertatea de creaÈie de care dispunem. ToÈi cei care au condus Uniunea, pe atunci, au respectat calitatea. Atelierele de pe Pangratti se dÄdeau celor mai buni, pentru cÄ erau corecÈi. Acum Uniunea este un fel de tombolÄ. Se intrÄ foarte usor, ceea ce este o eroare. Cei care au greÈit în ultimii ani Èi au falimentat Uniunea ar trebui sÄ rÄspundÄ pentru faptele lor. Erau fie incapabili, fie rÄuvoitori. Eu n-am mai fost dupÄ 1989 la Uniune, pentru cÄ o întreagÄ situaÈie nu fusese înÈeleasÄ de oamenii momentului. Membrii de partid din cadrul Uniunii luptaserÄ pentru drepturile artiÈtilor Èi o fÄcuserÄ atît de bine, încît atît la noi, cît si la scriitori, se desfiintaserÄ organizatiile de partid. Eram o fortÄ de care se temeau Èi de care nu aveau nevoie.
Murnu a creat în jurul nostru un climat propice dezvoltÄrii, în conditiile tulburi despre care am pomenit. Ne-a învÄÈat sÄ nu depindem de nimeni Èi sÄ fim noi. Au fost patru ani rodnici Èi foarte folositori în lumea aceea strîmbÄ. Cred cÄ ar fi bine ca tinerii sÄ cunoascÄ exemplele remarcabile din istoria scolii lor“.
În 1994, a apÄrut la editura Staff o carte care a trecut nejustificat de neobservatÄ – Idee si mestesug –, semnatÄ de Ion Lucian Murnu. Artistul Èi omul de culturÄ se confeseazÄ într-un mod pe cît de rafinat, pe atît de direct. Spune la un moment dat cÄ oamenilor din imaginile sale le dÄ trupuri hieratice si figuri izomorfe, care exprimÄ detaÈarea. Este o atitudine pe care maestrul Èi-a asumat-o în propria viaÈÄ.
Initiativa marcÄrii centenarului îi apartine dnei Doina Mândru, care ne spune: „Era o obligatie moralÄ, nu numai a mea, ci a societÄtii românesti contemporane, vizavi de Ion Lucian Murnu, sÄ îi sÄrbÄtorim centenarul. Murnu se naste în 1910, atunci cînd arta româneascÄ pÄsea pe deplin în modernitate. BrâncuÈi expusese SÄrutul în 1907, la Paris. Asadar, începuturile sculpturii moderne erau fÄcute.
Murnu se naÈte într-o familie de intelectuali aromâni, cu o puternicÄ culturÄ clasicÄ. Grecia Èi Roma i-au marcat existenÈa din prima tinereÈe. De altfel, unchiul lui – istoricul, arheologul Èi lingvistul George Murnu – era traducÄtorul integralei lui Homer în limba românÄ Èi nu numai. DupÄ cum Homer reuneste texte din zece dialecte ale limbii greceÈti, Murnu face traducerile sale în zece subdialecte ale limbii române. Formarea culturalÄ a lui Lucian Murnu avea sÄ se împlineascÄ la Accademia di Romania, unde urmeazÄ studii postuniversitare vreme de doi ani. Este vorba despre adîncirea unui bagaj cu care venise din familie, de acasÄ. Aromânii aceÈtia, sosiÈi cÄtre 1890 din munÈii Pindului, cuceresc românitatea. Ei primesc certificatul de indigenat doar datoritÄ unor merite intelectuale Èi sociale. George Murnu devenise conducÄtorul aromânilor din Romånia, era glasul lor oficial de aici.
TînÄrul Murnu, elev al lui Oscar Han si, prin aceasta, discipol indirect al lui Antoine Bourdelle, îsi cultivÄ o sensibilitate deplin clasicÄ într-o epocÄ în care arta universalÄ descoperea abstractul, geometrismul Èi chiar primele forme ale minimalismului. Venus sau Orfeu, lucrÄri de tinereÈe, pun în evidenÈÄ latura clasicizantÄ a formÄrii sale, poziÈie pe care o pÄrÄseÈte curînd pentru o operÄ de un patos existenÈial cu totul special Èi cu totul necunoscut în contextul cultural românesc. Pe mÄsurÄ ce adîncesc studiul despre viaÈa lui Ion Lucian Murnu, descopÄr o serie de similitudini cu Giacometti. Amîndoi se nasc în familii de artiÈti, pÄrinÈii lor fiind pictori. Amîndoi practicÄ în pararel atît pictura, cît Èi sculptura. Murnu pÄrÄseÈte sculptura în momentul în care proiectele de monumente, de o mare nobleÈe Èi rafinament, nu îi sînt acceptate nici în anii ’40, nici în anii ’50. Se retrage cÄtre desen Èi picturÄ Èi cÄtre o sculpturÄ care se esenÈializeazÄ, care pierde aura preclasicului Èi liniÈtea discursului clasic.
“Ruptura de valorile clasice îl face sÄ îÈi exprime prin artÄ eul ultragiat, cu totul însingurat. SÄ ne gîndim cÄ, în anii ’50, îÈi redacteazÄ jurnalul. În iarna lui 1954, una dintre cele mai grele ierni ale României (nÄmeÈii aveau în jur de 2 metri), el redacta o adevÄratÄ ars poetica, în limba francezÄ, în care spunea cÄ în izolÄrile sale culminante este orb si surd. Era însingurat faÈÄ de întreg contextul social, cultural, politic. Nu se regÄsea în nimic. A avut norocul de a se cÄsÄtori cu Mariana Murnu, o tînÄrÄ care absolvise dreptul si care avea o culturÄ literarÄ extraordinarÄ, fiind unul dintre foarte bunii traducÄtori ai lui Rilke în româneÈte. Acest dialog cu soÈia a fost pentru el salvator. Dialogul cu mlÄdiÈa tînÄrÄ, cu sÄmînÈa cea bunÄ, din România anilor ’50, iarÄsi l-a susÈinut. A fost foarte iubit de studentii sÄi, care au devenit mari artiÈti la rîndul lor. Pe de altÄ parte, a fost foarte amÄrît din cauza celor care nu-l apreciau si nu înÈelegeau lectia de supremÄ subtilitate intelectualÄ pe care o oferea el. Sînt amintiri foarte frumoase cele ale lui Dinu RÄdulescu despre orele de sculpturÄ. Erau incursiuni în Platon, Socrate Èi în marea culturÄ universalÄ. Lucian Murnu Èi Corneliu Baba erau oameni de aceeasi facturÄ. Pentru ei biblioteca nu era un simplu instrument de studiu, ci o altÄ parte a existentei. Se vorbeste astÄzi mult despre rezistenta prin culturÄ. Ar mai exista si supravieÈuirea prin culturÄ, ca atitudine pasivÄ. AceastÄ atitudine pasivÄ conduce totuÈi la rezultate prin forÈa modelului si a exemplului, prin ceea ce sÄdeste în ogorul cel bun, constituit de studenti si discipoli. Pentru Murnu, cultura a fost o solutie de supravieÈuire, dar oare a fost numai pentru el? De aceea meritÄ sÄ-l descoperim astÄzi Èi sÄ vedem în el un exemplu“.