AZRAEL – Ingerul Mortii de Elena ANDREI
“Vino de-l intalneste pe Facatorul tau!” Vocea era in acelasi timp si soptita si asurzitoare, si blanda dar si grea si categoric de autoritara, era precis tintita catre minte dar parca venea din toate partile, de oriunde si de nicaieri. Si nici nu se putea vedea cine ii este stapan. Oare cum il putem vedea pe Azrael, cum il putem deslusi? Este ca si cand zaream in acelasi timp pamantul de undeva din spatiu dar puteam vedea si fiecare detaliu, fiecare crapatura din sol. Cum se poate limita ceva ce este atat de mare incat ar putea fi foarte bine infinit? Si oare cum poate infrunta cineva taramul de dincolo de moarte cu seninatate si fara frica, chiar de s-ar sti drept credincios fata de Dumnezeul la care s-a inchinat si pe care l-a slujit o viata? Si oare mai suntem capabili dupa ce ni se spune cum va fi sa putem vedea cu adevarat, fara prejudecata si cu ochi limpezi? Si care este pretul pe care ar trebui sa-l platim, sau care ni se percepe cu de-a sila ca o datorie inregistrata pe o carte de credit, atunci cand avem indrazneala sa imaginam si sa zugravim inefabilul? Nu am vazut inca aceasta cea mai recenta lucrare a Elenei Andrei, dar numai din fotografii si percep parca o fluturare din registrul infravibratiilor, cele care ne nelinistesc si ne agita fara sa stim macar de ce. As dori sa aflu de la autoare insasi cum percepe energia acestei panze. Am primit in schimb de la Elena fotografiile realizate pe parcursul lucrului si un text care demonstreaza inca odata ceea ce am simtit la ea de cand am cunoscut-o: profunda distilare intelectuala a picturii sale si semiotica stufoasa pe care o incifreaza in fiecare etapa a colosalei serii dedicate Arhanghelilor.
Va reamintesc si stilul “risipitor”, ultrapedant, stratificat, cum vreti sa-i spuneti pe care Elena il foloseste. Picteaza din spate catre fata, acoperind cu straturi de culoare desenele elaborate ale compozitiei. Am incercat sa gasesc un element de comparatie sau de referinta pentru iconografia lui Azrael. Ei bine, in Erminia picturii bizantine, acest gigant printre Arhangheli este inexistent.
Asadar, povestea temutului Azrael, in cuvintele Elenei Andrei:
“Arhanghelul Azrael
Semnificatia numelui de Azrael este “Dumnezeu ajutÄ”, “Pe cine ajutÄ Dumnezeu” sau “Cel pe care îl ajutÄ Dumnezeu”. Numit Azriel, Azaril, Azrin, Ezraeil, Azraille, Ozryel, Izrail, Hashiel, Azra’il (عزرائÙÙ) sau Azra’eil (عزراÛÙ), el este unul dintre Arhanghelii înconjurati de mister si mult mai tÄcut decât ceilalti. Cartea Coranului nu-I foloseste niciodatÄ numele, ci se referÄ la el doar sub denumirea Malak al-Maut (se traduce ca Îngerul Mortii). AlÄturi de Mihail, Gabriel si Israfil, Azrael este unul dintre cei patru Arhangheli recunoscuti de Islam.”
“Se spune cÄ dimensiunile sale sunt uriase: un picior de-al sÄu se odihneste în al patrulea sau al saptelea Rai, iar celÄlalt picior se aflÄ la granita dintre Iad si Rai. Din acest motiv l-am fÄcut pe Azrael pe orizontal (190/90 cm) pentru a-i arÄta amplitudinea dimensiunilor sale.
În ciuda faptului cÄ este unul dintre cei mai importanti Arhangheli, Azrael este neglijat în canoane. El este unul dintre primii Grigori (Cei ce vegheazÄ) creati si a fost primul Înger care a fost fÄcut Arhanghel, dar si ultimul Înger care va muri. El i-a adus lui Dumnezeu un pumn de tÄrânÄ atunci când l-a facut pe Adam.”
“Rolul sÄu este de a ajuta oamenii sÄ meargÄ în Rai dupÄ moartea fizicÄ. El sprijinÄ oamenii când fac saltul din lumea fizicÄ si se asigurÄ cÄ acestia vor accepta noua lor formÄ de existentÄ; are grijÄ ca sufletul sÄ ajungÄ acolo unde trebuie si-l apÄra de duhurile întunericului pe parcursul cÄlÄtoriei sale. Pe de altÄ parte, Azrael linisteste persoanele care rÄmân în urmÄ, si-I ajutÄ din punct de vedere emotional si spiritual sÄ treacÄ peste pierderile suferite.
Are tot atâtia ochi si limbi câti locuitori sunt pe aceastÄ lume, iar de fiecare datÄ când clipeste un om moare. El scrie într-o carte uriasÄ numele oamenilor care se nasc si sterge din aceastÄ carte numele oamenilor care mor. Am ales sÄ pictez aceastÄ carte în spatele personajului, dar pe paginile acestei cÄrti nu sunt nume, ci sunt niste versuri din “Divina Comedie” de Dante Alighieri, pe pagina dreaptÄ în românÄ si pe pagina stânga în italianÄ”
E vorba despre Cânturile I si III din “Infernul”. Versurile sunt urmÄtoarele:
“Nimic nu pot rosti despre intrare,
CÄci totul era somn în jur si-n mine
Când pÄrÄsisem limpedea cÄrare.(Cântul I)
“Prin mine-ajungi la tara de torturÄ,
Prin mine la eterna tânguire,
Prin mine-ajungi la cei ce se pierdurÄ.
Întru dreptate El mi-a dat zidire
Puterea sfântÄ mÄ dura, -în aliantÄ
cu Înaltul Cuget, cea dintâi iubire.
N-a fost creatÄ-în urma mea substanta.
eterna-s ca si cele-etern create
Voi ce intrati, lÄsati orice sperantÄ.” (Cântul III).
“Nuantele si culorile care-l reprezintÄ sunt formate din negru, rosu închis, argintiu, griuri si albastruri. Ca înfÄtisare umanÄ el apare sub forma unui bÄrbat puternic, înalt, sobru, corpul îi este înfÄsurat într-o pelerinÄ neagrÄ iar capul îi este acoperit de o glugÄ. Fiind un Arhanghel rÄzboinic, primul de acest gen, ale cÄrui functii rÄzboinice au fost preluate de Arhanghelul Mihail, am hotÄrât ca sub gluga neagrÄ sÄ aibÄ o armurÄ stratificatÄ si sÄ tinÄ în mâini o sabie. Pietrele pretioase asociate lui Azrael sunt rubinul, granatul, topazul si hematitul, iar aceste pietre le-am pictat pe armura sa.”
“Elementul care îl caracterizeazÄ este apa, de aceea am ales ca aripile sale sÄ fie alcÄtuite din apÄ si doar terminatiile acestora sÄ fie din pene negre cu alb. Aripile sale sunt sustinute de un schelet argintiu pentru cÄ stim cÄ este singurul Înger care nu are aurÄ pentru cÄ are o luminÄ interioarÄ. Este translucent si nu radiazÄ în afara. El este Arhanghelul Spiritului pentru cÄ el este cel care trece printre Îngeri, Arhangheli si materiile spirituale. E primul Arhanghel la care m-am concentrat mai mult la aripi decât la personajul propriu-zis.”
“Fiind un Înger foarte temut, cu capacitatea de a prezice viitorul, am hotÄrât ca mimica lui sÄ fie una mai durÄ, iar privirea lui sÄ parÄ de gheatÄ.”
“ÎnceputÄ la sfârsitul lui februarie, am terminat aceastÄ pânzÄ de-abia în iulie. Din cauza faptului cÄ a trebuit sÄ pictez pânza pe orizontal si nu pe vertical, abordarea ei a fost diferitÄ de abordarea celorlalte pânze.
Din punct de vedere energetic, aceastÄ panza m-a consumat mai mult decat celelalte. Deoarece este un Arhanghel foarte misterios, despre care nu am gÄsit prea multe referinte în culturile religioase a fost foarte greu sÄ mÄ hotÄrÄsc în ce fel trebuie reprezentat. Finalizarea acestei pânze a durat foarte mult timp pentru cÄ simteam nevoia ca Azrael sÄ fie diferit de ceilalti, tocmai datoritÄ functiilor diferite pe care aceasta le întretine în ierarhia cereascÄ. Dincolo de toate aceste obstacole, pânza a iesit exact cum mi-am închipuit-o.”
“UrmÄtoarea pânzÄ va fi Arhanghelul Ariel sau “Leul lui Dumnezeu”, iar documentarea pentru aceastÄ nouÄ picturÄ a început deja. Lucrul propriu-zis va începe abia în douÄ, trei sÄptÄmâni, dupÄ studii de desen si încercÄri de aducere în concret a ideilor care-l caracterizeazÄ pe acest Arhanghel.”
Acest articol ii apartine mai mult Elenei decat mie iar eu ii multumesc ca m-a ales din nou ca mesager al ideilor sale catre lume.