Eugen CRACIUN – Un remember obligatoriu
Am fost expus mult si dintr-o data unui volum consistent din opera lui Eugen Craciun, in apartamentul familiei din cartierul Cotroceni. Acolo sotia si fiul pictotului disparut in urma cu 10 ani continua sa picteze ei insisi si o fac sub supravegherea ludica, mai suava sau mai aspra a picturilor pe care Eugen le-a creat intr-un crescendo febril pana in 2001. In acelasi timp fac un pas inapoi si ii las pe altii, cronicari de-a lungul vremii, sa vorbeasca despre pictorul Eugen Craciun. Acesta este primul articol. Va urma si un al doilea.
Cartea a carei coperta o vedeti mai jos este primul volum pe care Daniel Craciun a reusit sa-l publice despre tatal sau. Stabilierea unei cote si eliberarea treptata a lucrarilor mostenite pe piata este i indeletnicire care cere tact si rabdare. Pe langa propria cariera in pictura, Daniel gestioneaza si imaginea postuma a tatalui sau. Asa ca incep prin a reproduce un text scris de el in deschiderea acestei carti.
O arta enciclopedicÄ – de la sincronism modernist prin sublimul sentimentului mistic, spre inefabil
“Eugen CrÄciun, fiind tatÄl meu, a fost primul meu model de viaÅ£Ä Åi primul maestru. În viaÅ£Ä fiind, în raport cu alÅ£ii l-am înÅ£eles din ce în ce mai bine,
dar l-am ascultat poate mai puÅ£in decât alÅ£ii. Îl “ascult” Åi, uimit, redimensionez la reala sa valoare acum, imaginea fiinÅ£ei Åi artei sale dupÄ ce a trecut în
eternitatea îngerilor, unde e poate la fel de original în toate aÅa cum a fost Åi pe pÄmânt. Gimnastica ce o fÄcea de dimineaÅ£a echivala în plan metafizic
cu eleganta sa gimnasticÄ spiritualÄ reflectatÄ prin propria-i creaÅ£ie.
Despre arta sa , aÅ dori sÄ relevez anumite caracteristici, fÄrÄ a dori sÄ monopolizez pagini întregi, întrucât am preferat sÄ mÄ ocup într-o însemnatÄ
parte, de concepţia acestui album monografic.
AÅadar, de Eugen CrÄciun se poate discuta de unul înainte de 1988 Åi de altul dupÄ întoarcerea din ultima sa cÄlÄtorie “iniÅ£iaticÄ” în Occidentul
artistic. Sau poate nu ar trebui totul privit atât de tranÅant întrucât o prefigurare în micro a perioadei de dupÄ 1987-1988 a existat ca fericit intermezzo
plastic între 1965 Åi 1972, spre mijlocul carierei sale? cÄci Åi pe atunci fusese de câteva ori în occident. De aici putem explica unele cauzalitÄÅ£i în
evoluÅ£ia sa plasticÄ. Nu doresc a minimaliza nici influenÅ£ele de debut ale marilor sÄi maeÅtri Baba Åi Ciucurencu dar cu toate cÄ i-a iubit Åi cÄ s-a lÄsat
dominat o vreme de dânÅii, a dorit Åi reuÅit în scurt timp sÄ-Åi croiascÄ un drum propriu, inconfundabil.
DupÄ un realism socialist din care, faÅ£Ä de alÅ£ii, a Åtiut sÄ evadeze cât mai repede, a trecut la o perioadÄ personalÄ cu preocupÄri sociale, dominatÄ de o gravitate subtilÄ Åi chiar deranjantÄ prin accente expresive (într-o epocÄ foarte gravÄ încÄ) prin care oarecum involuntar avea sÄ anunÅ£e una din tendinÅ£ele sale neoexpresioniste de mult mai târziu, dar a gravitat Åi într-o zonÄ liricÄ a picturii.”
Si articolul scris de Daniel Craciun continua: “Expresia gravÄ din anumite compoziÅ£ii se materializeazÄ pentru scurt timp, aproape provocator Åi în perioada “florilor cu dinÅ£i” Åi a “roÅ£ilor dinÅ£ate”, unde o atmosferÄ mai degrabÄ rece Åi cerebralÄ, continua altfel pictura suprarealistÄ Åi metafizicÄ (fÄcând din el un discipol original al tendinÅ£elor), dar însemnând Åi deplina sa maturizare cât Åi o manierÄ realmente proprie.
Starea metafizicÄ sau neodadaistÄ ce a transgresat deja Åi alte tendinÅ£e precum obiectualul (tendinÅ£a încÄ tânÄrÄ atunci în Europa) sau din 1971-1974
prin reliefurile sale contemporane (comparându-se cu arta brutÄ din al doilea val) sau în ciclul pictural al zidurilor unde plecând ca motiv de la construcÅ£ii Åi ziduri din Italia Åi FranÅ£a ajunge ca Åi Chirico pe care-l continuÄ, la unele numai ale lui, încÄrcate de multiple Åi ascunse simbolistici, din care cea a frumuseÅ£ii Åi stÄpânirii griurilor colorate nu e ultima. Paralel sau imediat dupÄ aceea, abordeazÄ Åi cicluri ceva “mai potolite”, precum “Maternitate”, Åi din nou portretul sau peisajul (pentru a arÄta cÄ nu întrerupe dialogul tradiÅ£ional cu natura). Dar el chestioneazÄ din nou, de asta data
Åi misticul – repunând în discuÅ£ie icoana sau canonul imagistic al redÄrii sale – printr-un miniciclu pe care-l numim “ColÅ£ul mistic” – în care abordarea originalÄ a Patimilor alterneazÄ cu interpretÄri originale ale unor tablouri renascentiste vestite ce zugrÄveau aceleaÅi Patimi.
Devenit un adevÄrat “hidalgo “al picturii româneÅti (cum îndreptÄÅ£it doi critici Åi un coleg l-au numit) Åi în sensul desprinderii aproape fÄÅ£iÅe de arta oficialÄ (deja regimul nu-l premiase nici pânÄ atunci, propunându-Åi ca într-un ascuns jurÄmânt sÄ n-o facÄ niciodatÄ, pentru a-l izola, dar nereuÅind).
Chiar Åi prin perioada dintre 1976 Åi 1988 când prin noua sa manierÄ apropiatÄ de realismul poetic, zis Åi magic (astfel el doar iluziv a dat astfel puÅ£inÄ liniÅte regimului cultural comunist, prin falsa impresie cÄ s-a “domesticit” Åi încercând a-l testa la nivelul recompenselor; ambele pÄrÅ£i renunÅ£Ä la o antantÄ deoarece Eugen refuzÄ sÄ îmbrace revivalul tematicii neostaliniste a saloanelor din anii ’80). ÎÅi continuÄ demersul figurativ (în contact direct cu natura), ultimul din cariera sa, dar îl aduce la apogeu, contopind fericit într-o simbiozÄ, un postimpresionism expresiv cu un divizionism actualizat Åi urme ale artei sale metafizice de astÄ datÄ ceva mai diluate. Din nou ca foarte expresive se evidenÅ£iazÄ ciclul “peisaje din BÄltÄÅ£eÅti Åi NeamÅ£” Åi portretele de Å£Ärani în expresivul miniciclu “FiinÅ£ele pÄmântului”, prin care aduce un ultim omagiu Åi Moldovei natale, dar Åi “Parcuri”, sau foarte originalul ciclu “Anotimpuri”, început de fapt în 1978. Indiferent însÄ de tematici, opera sa a rÄmas Åi va rÄmâne (majoritatea din pÄcate nu o vede) în primul rând tributarÄ frumosului ca Åi categorie esteticÄ.
DupÄ o necesarÄ pauzÄ de reflexie, din 1988 Åi mai ales din 1991, “noul” Eugen CrÄciun reapare total transformat Åi din ce în ce mai productiv (vorba recentÄ a istoricei Adina Nanu – “asemeni unui vulcan”) Åi inventiv, propunându-Åi “sÄ înceapÄ mereu, cu începutul”. Accentul e pus când pe problematici, când pe inovaÅ£ia vizualÄ, dar treptat cele douÄ devin un tot armonic.”
Si acelasi articol spune mai departe: “În plan ideatic, opera sa începe sÄ fie tot mai pregnant dominatÄ de misticism Åi de apelul la cosmos Åi citaÅ£ii filozofice, iar în plan vizual reuÅeÅte printr-un debut oarecum geometric sau ovoidal, ca mai apoi sÄ sintetizeze original un stil abstract-expresionist unde adaugÄ accente surrealiste noi.
FÄcuse apel la un nou misticism în artÄ Åi cu observaÅ£ia asupra faptului cÄ în occident – încÄ un creuzet al celor mai noi Åi diverse experienÅ£e plastice –
cÄ aceastÄ laturÄ aproape ajunsese sÄ lipseascÄ datoritÄ laicizÄrii impuse de ciudate revoluÅ£ii, dintre care cea mai durÄ este cea tehnologicÄ; o fÄcuse însÄ Åi ca un gest reparatoriu pentru absenÅ£a impusÄ de cenzura artei religioase în spaÅ£iul est-european înainte de 1990.
Printre sutele de noi picturi în tehnica uleiului sau a cernelurilor lito Åi tipografice pe carton în dauna pânzei (cauza fiind cÄ frenezia Åi bogatia inspiraÅ£iei sale, parcÄ de sorginte exclusiv divinÄ, lÄsau mult în urmÄ timpul necesar preparÄrii suportului pânzÄ) se strecoarÄ din nou obiecte (în care
genul ready-made e Åi el îmbogÄÅ£it Åi rediscutat) sau atitudini creatoare original-provocatoare, cum ar fi gestul pictÄrii gen frescÄ expresionist-grotescÄ, a propriei bucÄtÄrii Åi întrebuinÅ£area tocÄtoarelor sau scândurilor de cÄlcat, ca suport pictural.
Eugen creazÄ un nou cod în culoare, potenÅ£ând Åi recalibrând cromatica fauvistÄ Åi cea expresionistÄ, apoi pe cea oniricÄ.
DupÄ 1988, “Jertfa bÄtutÄ în cuie”, “Cosmogonii” (cu al sau microcosmos, inspirat ca Åi la Å¢uculescu în parte din microbiologie), “Anamorfoze”, “Planeta Åi muzica sferelor”, sunt ciclurile-far ale noii arte crÄciuniene, cu adânci trimiteri metafizice, filocalice la nivel teosofic, dar în acelaÅi timp de o deschidere realmente enciclopedicÄ (Åi practic el a încercat sÄ cunoascÄ domenii diverse din afara sferei artei plastice).”
Aici, ultima parte: “Ca într-un plan zis secund Åi create în paralel, se mai pot remarca cicluri oarecum “mai laice”, precum cel Erotic, cel dedicat muzicii, dar în altÄ viziune (“Elogiul violoncelului”), “Rodul” (în care ceaunul de mÄmÄligÄ, ca arhetip românesc, capÄtÄ o notÄ gravÄ), “Figuri” (portrete mult spiritualizate inspirate dupÄ cunoscuÅ£i) sau în “Omul Åi maÅinismul” (relaÅ£ionare cinic-ironicÄ cu lupta omului obsedat de maÅinÄ, ce este aproape asimilat de ea). Spre deosebire de primele cicluri, acestea din urmÄ ne aratÄ un fost “homo religiosus” transformat în “homo mecanicus”, dominat de conflicte interioare de toate felurile, cÄutându-Åi parcÄ un loc mai bun, prin purgatoriu, pe traseul spre mântuire. De aceea ele cuprind Åi o oarece conotaÅ£ie misticÄ. Se întoarce în ultima perioadÄ la arta pur misticÄ, convins cÄ numai religia poate salva individul din confuzia moralÄ actualÄ; el avea sÄ concluzioneze cÄ arta pe lângÄ ÅtiinÅ£Ä (meÅteÅug fÄcut cu har) este Åi religie, Åi cÄ în artÄ trebuie dusÄ o cercetare la fel ca în ÅtiinÅ£Ä pentru ca ea sÄ mai reziste timpului actual. DupÄ el, trinomul: arta = ÅtiinÅ£Ä = religie trebuie reconsiderat în sens afirmativ. În 2001, lumina ochilor lui Eugen s-a stins, dar în lumea de dincolo, el a aprins
o luminÄ veÅnic vie, ce se reproiecteazÄ acum în lumea noastrÄ Åi a artei.
*
Îmi e dor de gimnastica Åi rugÄciunea de dimineaÅ£Ä a lui Eugen, de conversaÅ£iile sale inedite cu lumea Åi de ruga sa de searÄ, ce constituiau poate un cod, dar sigur ritualul sÄu spiritual cotidian, încÄ din tinereÅ£e.”
Daniel CrÄciun, 2005
CURRICULUM VITAE Eugen Craciun
1922 – S-a nÄscut la 28 februarie în Piatra NeamÅ£.
1947 – 1950 – Student al Academiei de Arte Frumoase, IaÅi, SecÅ£ia picturÄ, Clasa profesorului Corneliu Baba.
1950 – 1953 – Student al Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” BucureÅti, secÅ£ia PicturÄ. Profesori: Alexandru Ciucurencu Åi Octav AngheluÅ£Ä.
1954 – Membru al Uniunii ArtiÅtilor Plastici din România.
1960 – 1970 – ColaboreazÄ la ziare Åi reviste cu desene Åi reproduceri Åi ilustreazÄ cÄrÅ£i: 1961 – Ioan Slavici, “Mara” ; 1966 – Oscar Paulini, “Mein hund Hasso” ; 1968 – Dumitru Popovici, “Poezia lui Eminescu” – 2 vol. ;
1970 – Balada popularÄ “Badiul”.
2001 – Eugen CrÄciun decedeazÄ în BucureÅti, la 18 aprilie.
CÄlÄtorii de studii Åi documentare:
1966 – 1987 – Bulgaria, U.R.S.S., Ungaria, Cehoslovacia, Germania, Polonia, Austria, FranÅ£a, Italia, Iugoslavia, ElveÅ£ia, Olanda.
LucrÄri aflate în colecÅ£ii de stat Åi particulare din Å£arÄ Åi strÄinÄtate:
România, Anglia, Austria, Belgia, ElveÅ£ia, FranÅ£a, Germania, Italia, Japonia, Olanda, Spania, Suedia, S.U.A., etc.
S-a scris despre activitatea artistului în albumele: “Artele Plastice în România dupÄ 23 august 1944”; “Arta plasticÄ în R.P.R.” 30 decembrie 1947 – 30 decembrie 1957, “Pictura româneascÄ în 1111 reproduceri”, 1970; “Pictura româneascÄ”, 1970; “Pictura româneascÄ în imagini”, 1976; “DicÅ£ionarul artiÅtilor români contemporani”, 1976; “Arta româneascÄ modernÄ Åi contemporanÄ”, 1982; “Enciclopedia artiÅtilor români contemporani”, vol. I, 1996, “Oameni de seamÄ din judeÅ£ul NeamÅ£”, 2003 etc.
LicitaÅ£ii: Bonn (1998), Paris (2002), BucureÅti (2002).
Expoziţii personale:
1958, 1963 – ExpoziÅ£ie de picturÄ Åi desen, BucureÅti.
1967 – ExpoziÅ£ie de picturÄ, BucureÅti.
1969 – ExpoziÅ£ie de desene dintr-o cÄlÄtorie din FranÅ£a Åi Italia – Foyerul Teatrului de Comedie, BucureÅti.
1971 – ExpoziÅ£ie de picturÄ, obiecte, Galeria Apollo, BucureÅti.
1974 – ExpoziÅ£ie de picturÄ Åi desen, Galeriile “Atrium Artis”, Geneva, ElveÅ£ia.
1979 – ExpoziÅ£ie de picturÄ, Galeria Orizont, BucureÅti.
1984 – 1987 – ExpoziÅ£ie itinerarÄ cu caracter retro (picturÄ), la Muzeele din BacÄu, Piatra NeamÅ£ Åi Roman.
1995 – ExpoziÅ£ie la Galeria Simeza, BucureÅti, cu tema “Jertfa bÄtutÄ în cuie”.
1997 – ExpoziÅ£ie itinerantÄ la BacÄu, Piatra NeamÅ£.
1998 – ExpoziÅ£ie de picturÄ (cu Daniel CrÄciun), Maastricht (Pays Bas); ExpoziÅ£ie de picturÄ, sala C.C.A., BucureÅti.
Expoziţii colective:
1949 – DebutezÄ la Salonul Moldovei din IaÅi.
1953 – 2001- ParticipÄ la toate manifestÄrile artistice din BucureÅti Åi din Å£arÄ expoziÅ£ii anuale, regionale republicane, festive, comemorative de picturÄ, graficÄ Åi artÄ decorativÄ.
1956 – 1978 – ParticipÄ la expoziÅ£ii colective organizate în: 1956 – Viena, Praga; 1957 – Leningrad, Moscova, Calcuta, VeneÅ£ia, FlorenÅ£a,Marsilia; 1958 – Pekin, Sofia, VarÅovia, Budapesta, Berlin, (RDG); 1959 – Belgrad, Dresda, Nisa, Copenhaga.
1960 – Atena, Istambul, Ankara, Cairo, Alexandria; 1961 – Damasc; 1962 – Sofia, Belgrad; 1966 – VarÅovia;
1968 – Praga, Paris; 1970 – Sofia; 1977 – Helsinki; 1978 – Viena;
1970 – ExpoziÅ£ia internaÅ£ionalÄ cu tema “Muzica subiect în Arta PlasticÄ”, Bydgocsz, Polonia; – ExpoziÅ£ia “Arta româneascÄ”. Ludenscheid, Germania; – ExpoziÅ£ia “ArtiÅti români contemporani la Torino”, Italia.
1972 – ExpoziÅ£ia “Desene inedite”, Galeria Apollo, BucureÅti; – ExpoziÅ£ia “Arta portretului”, Galeria Apollo, BucureÅti.
1973 – ExpoziÅ£ie de grup, Galeria MunicipalÄ, Ludenscheid, Germania; – ExpoziÅ£ie în cadrul Festivalului Cibinului, Sibiu.
1974 – ExpoziÅ£ie de grup, Berlin; – ExpoziÅ£ie în cadrul Festivalului “LascÄr Vorel”, Piatra NeamÅ£.
1975 – ExpoziÅ£ia “Anul InternaÅ£ional al Femeii”, Galeria NouÄ, BucureÅti; ExpoziÅ£ia “Lucrul, imaginea Åi semnul”, Galeria NouÄ, BucureÅti; ExpoziÅ£ia “Chipul uman”, Galeriile de artÄ Orizont, BucureÅti; – ExpoziÅ£ie din cadrul Anului internaÅ£ional al femeii, Galeriile de ArtÄ ale Municipiului BucureÅti; – ExpoziÅ£ia “Arta româneascÄ”, Tokio, Japonia.
1976 – ExpoziÅ£ia “Ipostaze” – peisaj – ambient – artÄ monumentalÄ, Galeria NouÄ, BucureÅti.
1991 – 2002 – ExpoziÅ£ii de grup: Austria, Italia, FranÅ£a – galerie des Arches (cu Mihaela Nica Åi Daniel CrÄciun) Åi galerie Cheval de Sable, Paris.
2001 – Duplex expoziÅ£ional, Eugen CrÄciun – Mihaela Nica, Centrul Cultural al Ambasadei Române, Paris.
Curriculum vitae in engleza si franceza
Born 28 february 1922, in Piatra Neamţ, Romania.
Painter and graphician.
Studies: 1947 – 1950 at the Fine Arts Academy from IaÅi; continues and finished his Graduated Studies at the ArtAcademy from Bucharest (Grigorescu Nicolae Institute – 1950 – 1953) in 1953.
Became his artistic career in 1949 (IaÅi – Moldavian Art Saloon).
Is participating along the time to the majority of National and Municipal Art Fairs (annuals, biennals, regionals), and also abroad, representing Romania, with others romanian artistic manifestations at Cairo, Helsinki, Ankara, Damasc, Paris, Tokyio, Berlin, Moscow, Venice, Marseille, Dresda, Hamburg (1974), Torino (1970), Austria, Italy, Switerland (1990).
Participations in thema – exhibitions: Bydocsz (Poland) – 1970, Ludenscheid (Germany) – 1971 and in thematic group exhibitions at Bucharest (Apollo Galery) – 1972, Galeria Nova – 1975, Orizont Gallery (“The human face” theme).
One man show: 1958, 1963, 1967 – “Simeza gallery” (Bucharest); 1969 – Comedy Theatre Bucharest; 1971 – “Apollo gallery” (Bucharest); 1974 -“Atrium artis”, Geneve (Switzerland); 1979 and 1983 – “Orizont gallery” (Bucharest); 1948 – 1987 – Itinerary exhibition (BacÄu – Piatra NeamÅ£ – Roman); 1995 – Maastricht (Holland); 1996 – 1997 – BacÄu “Apostu” International Art Centre + Piatra – NeamÅ£ “House of France”; 1996 – Simeza gallery (Bucharest); 1998 – “Military Cerole gallery”; 1999 – “CÄminul Artei”(Bucharest), 2000 – Galerie des Arches (Paris); 2001 – Romanian Cultural Center (Paris); 2003 – “Galateca gallery” (Bucharest); 2005 – Gallery “C. BrâncuÅi” of the Romanian Parlament (Bucharest).
Selective bibliography: “Fine arts in Romania” – 1970 (Bucharest); “Romanian artist’s dictionary” – 1976; O. Barbosa (Bucharest); “Modern and contemporary romanian art” – 1982 (Bucharest); “Romanian Contemporary Painters – 1989; Encyclopedia of contemporary romanian artist’s” – 1996 (Bucharest) etc.
Criticist and art – historian references from: O. Barbosa, Petru Comarnescu, A. Ivan Ghilea, Ionel Jianu, Mircea Deac, Ilie RoÅianu, Ion TruicÄ.
Auctions: Bucharest, Paris, Bonn.
Peintre, dessinateur, graphicien.
Né le 28 février 1922 à Piatra – NeamÅ£. Décédé en 2001. Diplômé de l’ Institut des Beaux – Arts “Nicolae Grigorescu” de Bucarest en 1953. Il fut l’élève des maîtres Baba, Ciucurencu et AngheluÅ£Ä. Il a participé auprincipales salons et manifestations nationales et municipales roumaines. Membre de l’Union des artistes roumains depuis 1954. Ses œuvres sont présentés dans de nombreux musées en Roumanie ainsi que dans des collections privés en Roumanie, France, Suisse, Allemagne, Hollande, Belgique, Espagne, Italie, au Japon et aux Etats – Unis.
Infatigable chercheur d’images, Eugen Craciun a pu être qualifiè de Don Quichotte de la peinture, d’infatigable chasseur de fantômes. Visionnaire doté d’une fantaisie sans limites, il affectionne les rébus visuels, les symboles énigmatiques, pleines de dynamisme et de vivacité chromatique, présentent d’étonnantes anamorphoses, des noyaus d’énergies évocant une cosmologie délirante. Candide et euphorique où introverti et angoissé, Eugen Craciun nous propose un voyage plein de surprises au travers des formes et des couleurs.
Expositions personaelles: Expo. retrospective dans la Salle C. BrâncuÅi du Parlament de Roumanie – 2005, Miniretrospective – Galerie Galateca, Bucarest, 2003; Galerie Apollo, Bucarest, Galerie de Arches avec Michaela Nica et Daniel Craciun, 2001; Caminul Artei, Bucarest, 1999; Galerie du cercle militaire, 1999; Galerie Simeza, Bucarest, 1958, 1963, 1967, 1998; “Apostu”, centre d’art international, Bacau, 1996; Maastricht, 1995; Galerie Orizont, Bucarest, 1979, 1983; “Atrim arts”, Genéve, 1974; Galerie Apollo, Bucharest, 1971; Théâtre de la Comédie, Bucarest, 1969, 1967; Galerie Simeza, 1963; Galerie Municipale, Bucarest, 1958.
Participations à des expositions collectives au Caire, à Helsinki, Ankara, Bonn, Paris, Tokyo, Berlin, Moscou, Venise, Marseille, Dresde, Hambourg, Turin, en Autriche, et en Suisse.
Bibliographie sélective: “Beaux – Arts en Roumanie”, 1970, Bucharest; Dictionnaire des artistes Roumains, 1976; O.Barbosa, “L’art moderne et contemporain Roumain”, 1982, Bucarest; “Peintres roumains contemporains”1989 Encyclopédie des artistes roumains contemporains, 1996, Bucarest; Who’s Who in the Balkans, Athenes, etc.
Principales références critiques: O.Barbosa, Petru Comarnescu, A. Ivan Ghilea, Ionel Jianou, Mircea Deac, Ilie RoÅianu, Ion TruicÄ.
Vente aux encheres: Bonn (1998), Bucharest (maison Alis, maison Monavissa), Paris (Druot) depuis 2001.
Si inchei acest articol, rezervat iata modului in care urmasii pictorului il vad ca artist si ii tezaurizeaza opera, cu un articol scris de sotia sa:
“În ultimii 15 ani de viaÅ£Ä a lucrat intens, cu multÄ pasiune. Spunea cÄ pentru el pictura e ca un drog Åi cÄ profesia îl Å£ine în viaÅ£Ä. Lucra pe tot felul de materiale, fÄcea picturÄ, colaje, reliefuri, tot timpul. Zicea cÄ trebuie sÄ cauÅ£i, sÄ te înnoieÅti permanent, sÄ fii în pas cu ÅtiinÅ£a.
*
Ca soÅ£ie Åi colegÄ de profesie am considerat ca o datorie sÄ împlinesc dorinÅ£ele pictorului Eugen CrÄciun Åi dupÄ trecerea sa din viaÅ£Ä, Åi anume o retrospectivÄ Åi o monografie. Aceaste dorinÅ£e nu s-au putut realiza în timpul vieÅ£ii din cauze peste care n-a putut trece artistul, nefiind sprijinit. Ne-am cunoscut în timpul studenÅ£iei Åi am convieÅ£uit 46 de ani în deplinÄ înÅ£elegere, dragoste Åi respect. Eugen CrÄciun a fost un om ordonat, îÅi începea ziua cu rugÄciunea, gimnastica Åi lucrul în atelier de dimineaÅ£Ä Åi pânÄ seara. Înzestrat cu multÄ imaginaÅ£ie Åi pasiune era obsedat de meserie. Din dorinÅ£a lui de a reda rapid ce gândea, lucra pe diverse materiale: carton, pânzÄ, lemn, metal. De asemenea combinaÅ£ia de materiale Åi colaje de obiecte l-au dus la executarea unor reliefuri cu nuanÅ£Ä suprarealistÄ, metafizicÄ. Era deschis tuturor noutÄÅ£ilor în domeniul artei, cu condiÅ£ia respectÄrii calitÄÅ£ii Åi expresivitÄÅ£ii desenului, formei, culorii. Tineretul, din dorinÅ£a de a se impune, uitÄ de multe ori de cerinÅ£ele fundamentale ale artei, de etapele ei, spune E. CrÄciun. Cei ce au rÄmas la cunoaÅterea exteriorului artistului Eugen CrÄciun au rÄmas surprinÅi de prolificitatea, inventivitatea Åi expresivitatea coloritului lucrÄrilor sale, cu ocazia deschiderii expoziÅ£iei retrospective la Sala C. BrâncuÅi a Parlamentului României.
În ultimii 20 de ani, creaÅ£ia sa s-a axat pe cilcuri tematice ca: armonii în verde, micro Åi macrocosm, ciclul erotic, ciclul mistic, fiinÅ£ele pÄmântului, hrana, ciclul muzical. Fiul nostru, Daniel CrÄciun, de asemenea artist plastic, a colaborat cu multÄ dragoste la organizarea expoziÅ£iei retrospective Åi a monografiei. Eugen CrÄciun Åi-a îndeplinit menirea lÄsând o operÄ vastÄ, fÄcutÄ cu pasiune creatoare, înnoitoare.”
prefata din albumul monografic de arta Eugen Craciun, editat 2005, Michaela Nica-CrÄciun, artist plastic, sotia artistului