Caruta cu paiate e gata
Dezvelirea oficiala a monumentului care – oficial sau nu – este numit Caruta cu paiate are loc duminica 19 decembrie. Nu stiu daca voi ajunge la eveniment dar cu siguranta presa in general va acoperi subiectul. Eu va arat acum numai cateva fotografii luate de la ultimul etaj al Hotelului Intercontinental, care ofera o perspectiva inedita asupra ansamblului de bronz.
Nota 26 decembrie:
Intr-o discreta avanpremiera anunt aici ca Pavel Susara se va alatura de la inceputul anului viitor Consiliului de Excelenta al Artindex.ro. Era exact persoana care lipsea pentru a-mi permite mie un cliseu, dar atat de potrivit totusi: Artindex se afla in grija Careului de Asi din critica de arta romaneasca. Nu cred ca poate exista o echipa care sa insumeze atatea cunostinte, experienta si discernamant in plastica de limba romana, pentru ca expertiza lor – cum altfel? – se intinde natural la arta universala.
Adaug aici comentariul pe care dl Susara l-a publicat pe internet despre dezvelirea ansamblului Caragiale realizat de Bolborea:
RÄzbunarea lui Caragiale
Divizat sever între Eminescu Åi Caragiale, adicÄ intre o viziune romanticÄ, miticÄ Åi integratoare, cu frisoane magico-metafizice Åi cu aspiraÅ£ii cosmice irepresibile, pe de o parte, Åi, pe de alta, între disecÅ£ia pe viu a unei istorii imediate, indecise comic între Occident Åi Orient, din care nu lipseÅte Åi o dimensiune metafizicÄ în rÄspÄr, în care derizoriul devenit ideal Åi idealul cÄzut în derizoriu se regÄsec în egalÄ masurÄ, spiritul public românesc a avut, în toatÄ perioada modernÄ, oscilaÅ£ii în percepÅ£ii Åi indecizii în judecÄÅ£i. Dar dacÄ ar fi sÄ facem un bilanÅ£ al prevalenÅ£ei eminescianismului sau caragialismului în spaÅ£iul public, inclusiv la nivelul reprezentÄrii celor douÄ repere în arta monumentalÄ, pe departe Eminescu este mai bine reprezentat, Åi din punct de vedere statistic, dar Åi în ceea ce priveÅte calitatea operelor. Eminescu în viziunea lui Oscar Han, a lui Ion Vlad, a lui Vasile Gorduz, ca sÄ nu mai vorbim de capodopera lui Gheorghe Anghel, eclipseazÄ autoritar imaginea de for public a lui Caragiale, aÅa cum a impus-o, de pildÄ, Baraschi, altoind, chiar în spiritul unui caragialism grotesc, chipul prevÄzut cu pÄlÄrie al marelui dramaturg peste trupul marÅ£ial, drapat cu o amplÄ manta revoluÅ£ionarÄ, al unui Lenin de-a gata, prelevat dintr-un stoc excedentar sau recuperat de la rebuturi. PînÄ Åi tentativa lui BrâncuÅi, la insistenÅ£ele ploieÅtenilor de a le înzestra oraÅul cu un Caragiale demn de locul care l-a zÄmislit, a eÅuat, oarecum tot caragealesc, din pricina pÄlÄriei – ploieÅtenii îl voiau cu pÄlÄrie, iar BrâncuÅi nici nu voia sÄ audÄ -, a celei pÄlÄrii care lui Baraschi nu i-a creat nici cea mai micÄ problemÄ. DupÄ aproape o sutÄ de ani de la moartea marelui dramaturg, al cÄrui spirit ne-a însoÅ£it Åi ne-a sancÅ£ionat fÄrÄ milÄ cînd ne-a fost lumea mai dragÄ, dar pe care ni l-a relevat doar coabitarea cu Lenin, într-un benign monstruleÅ£ de bronz, Åi el destul de instabil pentru cÄ în doar cîÅ£iva ani s-a plimbat prin vreo trei locuri, Ion Bolborea Åi-a propus sÄ punÄ lucrurile la punct Åi sÄ restituie caragialismului anvergura Åi mÄreÅ£ia pe care, pînÄ acuma, nu le-am determinat Åi, cu atît mai puÅ£in, nu aveam cum sÄ ni le asumÄm.
AÅa cum DunÄrea, în celebra naraÅ£ie a lui Eugenio Magris, izvorÄÅte din susurul unei ciÅmele uÅor defecte din munÅ£ii PÄdurea NeagrÄ, enorma fabulaÅ£ie a lui Bolborea despre Caragiale îÅi are originile într-o sculpturÄ micÄ, de sine stÄtÄtoare, achiziÅ£ionatÄ ulterior de Ministerul Culturii, numitÄ CÄruÅ£a lui Caragiale. Moment de rupturÄ sau, mai exact, de reconsiderare a relaÅ£iilor sale cu forma plasticÄ, lucrarea CÄruÅ£a lui Caragiale marcheazÄ trecerea lui Bolborea de la formele închise, de la nucleele de materie durÄ în plin proces de expandare, în care energiile centrifuge erau sfîÅiate, expresionisto-baroc, de forÅ£e centripete relativ egale, la un figurativism care se înscrie în stilistica generalÄ a sculptorului, dar care acrediteazÄ Åi o schimbare de grilÄ în ceea ce priveÅte lectura Åi descifrarea realului. Aici nu mai avem de-a face doar cu modelarea directÄ a materiei, a substanÅ£ei amorfe Åi fruste, Åi nici numai cu o anumitÄ aspiraÅ£ie spre formÄ, ci Åi cu un alt tip de gîndire explicitÄ, epicÄ, Åi cu o poziÅ£ionare moralÄ subînÅ£eleasÄ. CÄruÅ£a lui Caragiale este metafora unei lumi perfect articulate, coerente Åi ferme ca imagine plasticÄ, dar cu multipli vectori centrifugi ca sensuri de lecturÄ Åi ca perspective morale. Forma spaÅ£ialÄ în sine, opacÄ din punct de vedere al semnificaÅ£iilor colaterale, autoreferenÅ£ialÄ Åi autistÄ, se deschide acum brusc, se contextualizeazÄ, devine semnificativÄ dincolo de propriile-i enunÅ£uri Åi, ceea ce este cel mai important, repune în discuÅ£ie, la început timid Åi aproape insesizabil, obsesia originarÄ a sculpturii româneÅti: unde se aÅazÄ tridimensionalul, chipul cioplit, într-o civilizaÅ£ie profund nonfigurativÄ, convertitÄ tîrziu, doar cu o sutÄ cincizeci de ani în urmÄ, la tipul de imagine Åi de expresie de facturÄ occidentalÄ? Aceste enunÅ£uri în germene, care pot fi identificate doar privind înapoi, de la nivelul la care proiectul lui Bolborea a ajuns astÄzi, s-au dezvoltat apoi pînÄ au cÄpÄtat anvergura unei filosofii Åi a unei concepÅ£ii generale despre statuar. Iar CÄruÅ£a lui Caragiale a început, astfel, o excepÅ£ionalÄ carierÄ, atît din punct de vedere expresiv Åi formal cît Åi din punct de vedere moral, pentru cÄ mai mult ca niciodatÄ în ultimii aproape o sutÄ de ani, lumea lui Caragiale a erupt acum în spaÅ£iul public românesc în toate dimensiunile ei, de la cele caricaturale Åi frivole Åi pînÄ la acelea din care nu lipseÅte un anumit tip de mÄreÅ£ie Åi de dramatism.
Intuind acest moment psihologic, identificîndu-Åi potenÅ£ialul temei prin lucrarea deja imaginatÄ Åi slujindu-se de imaginea excepÅ£ionalÄ a cîtorva actori din ultimii cincizeci de ani care au devenit, cumva, sinonimi cu personajele lui Caragiale, dacÄ nu chiar personajele însele, printre care Grigore Vasiliu Birlic, Lucia Sturdza Bulandra, Radu Beligan Åi alÅ£ii, Ion Bolborea a trecut de la CÄruÅ£a lui Caragiale, adicÄ de la fenomenul vÄzut în mic, la Lumea lui Caragiale, la universul uman Åi simbolic pe care marele dramaturg la creat Åi l-a asociat ireversibil vieÅ£ii noastre publice. Dar deÅi sculptorul cunoaÅte în extensie Åi în profunzime opera lui Caragiale, cÄreia i-a cartografiat geografia Åi i-a analizat spiritul, i-a studiat fauna Åi i-a pus sub lupÄ morala, în esenÅ£Ä Lumea lui Caragiale este o provocare aruncatÄ în primul rînd istoriei sculpturii Åi doar în al doilea rînd una care priveÅte literatura sau spectacolul teatral. Åi tocmai aici stÄ performanÅ£a unicÄ a lui Ioan Bolborea, adicÄ în capacitatea lui de a repune în discuÅ£ie, într-un context cultural amplu, care implicÄ deopotrivÄ teatrul, literatura, miturile culturale etc., statutul sculpturii de for public, Åi nu numai, dupÄ ce el a fost drastic reformulat de cÄtre Constantin BrâncuÅi. Subminînd statuarul tradiÅ£ional, cel de filiaÅ£ie clasico-renascentistÄ, pe care Åi spaÅ£iul românesc Åi l-a însuÅit odatÄ cu modernizarea Românei de la mijlocul sec. XIX, Constantin BrâncuÅi a împins sculptura fie spre vîrstele arhaice ale umanitÄÅ£ii, cÄtre neolitic Åi idolatrie, fie cÄtre simplificarea ultimÄ, cÄtre dizolvarea materiei în luminÄ, mutînd radical accentul de pe masÄ, de pe vocaÅ£ia ei gravitaÅ£ionalÄ, pe imponderabilitate, pe zbor, pe contopirea cu eterul Åi cu lumina. El nu polemizeazÄ explicit sau implicit doar cu Michelangelo Åi cu Rodin, ultimul exponent major al paradigmei clasico-renascentiste, ci cu o întreagÄ vîrstÄ a umanitÄÅ£ii Åi cu tiparele ei mentale acreditate de-a lungul a cîtorva mii de ani. PostbrâncuÅianismul, atît în sculptura noastrÄ cît Åi în cea europeanÄ, a însemnat o permanentÄ oscilaÅ£ie între materialismul, între substanÅ£ialismul sculpturii de tip clasic, Åi minimalismul de facturÄ nonfigurativÄ, abstractÄ sau decorativÄ, generat de breÅa pe care BrâncuÅi a fÄcut-o în corpul previzibil al figurativului. DeÅi s-au cÄutat multiple soluÅ£ii de ieÅire de sub presiune mentalÄ a lui BrâncuÅi,- Giacometti erodeazÄ materia pînÄ la limita suportabilitÄÅ£ii acesteia, Moore restituie forÅ£a de gravitaÅ£ie purismului brâncuÅian, Calder înceracÄ o radicalizare a imponderabilitÄÅ£ii formei pînÄ la acuzarea efectivÄ a miÅcÄrii în spaÅ£iu, Hajdu transferÄ nonfigurativul în decorativism pur, Silvia Radu Åi Vasile Gorduz aduc în sculpturÄ fie spiritul unui paleocreÅtinism inocent Åi vag, fie un anumit tip de elenism resemnificat eclezial -, nici un alt sculptor important de pânÄ acum nu a avut curajul explicit al recuperÄrii lui Rodin, acela de a relua sculptura nu de unde a lÄsat-o BrâncuÅi, ci de unde a început-o el, fÄrÄ a ignora în vreun fel întreaga memorie a brâncuÅianismului. Lumea lui Caragiale este, astfel, un moment major al concilierii lui Rodin cu BrâncuÅi, nu prin întoarcere în timp sau prin preluÄri directe, ci prin rediscutarea profundÄ a figurativului Åi prin redimensionarea spaÅ£ialitÄÅ£ii sculpturii. Lumea lui Caragiale nu este o galerie de portrete, un cumul de caractere sau, pur Åi simplu, un grup statuar, pentru cÄ nimic nu rÄmîne în retorica obiÅnuitÄ a sculpturii clasice, dupÄ cum nu este nici o simplÄ negociere cu spaÅ£iul, un discurs abstract asupra plinului Åi a golului, un joc inteligent cu suprafeÅ£ele Åi volumele, pentru cÄ întregul ansamblu este o metaforÄ gravÄ, dar de o libertate absolutÄ, lipsitÄ de orice crispare, a existenÅ£ei înseÅi. Lumea lui Caragiale este lumea, pur Åi simplu, este o glosÄ asupra existenÅ£ei individuale Åi colective, este o revÄrsare de tipologii, de stÄri, de atitudini, de histrionism Åi de suferinÅ£Ä, de mÄreÅ£ie Åi de frivolitate, de lucididate, de melancolie Åi de dramÄ. Ea împacÄ gravitaÅ£ia cu imponderabilitatea, retorica figurativÄ cu abstracÅ£ia tipologicÄ, topeÅte volumul în suprafaÅ£Ä sau, dimpotrivÄ, induce suprafeÅ£ei atîta energie vitalÄ Åi sufleteascÄ încît aceasta devine forma însÄÅi, incluzînd deopotrivÄ miÅcarea Åi volumetria. Cerul coabiteazÄ aici cu pÄmîntul, aerul se miÅcÄ tridimensional printre trupuri, atemporale Åi încremenite ca formÄ de agregare a materiei, dar atît de vii, de fremÄtÄtoare Åi de inocente prin substanÅ£a umanÄ Åi aura de idealitate cu care sînt investite.
Prin toate dimensiunile sale, de la cele conceptuale, filosofice Åi estetice Åi pînÄ la cele care se referÄ direct la componentele tehnice Åi mareriale, de la mesajul uman Åi atitudinea moralÄ Åi pînÄ la aÅezarea în spaÅ£iu Åi forÅ£a de impact, Lumea lui Caragiale este cel mai important eveniment al sculpturii de for public din spaÅ£iul românesc Åi, poate, nu numai, de la ansamblul lui BrâncuÅi de la Târgu Jiu Åi pînÄ astÄzi.
Pavel ÅuÅarÄ
P.S. Din pÄcate, aceastÄ capodoperÄ a statuarului românesc dintotdeauna, care stÄ fÄrÄ complexe alÄturi de ansamblul lui BrâncuÅi de la Târgu Jiu, a fost de la început adusÄ în derizoriu prin ceremonialul comunisto-propagandistic de la inaugurare sau, dacÄ este mai potrivitÄ formula, de la dezvelire. Discursuri convenÅ£ionale, faunÄ recuperatÄ, entuziasme scrîÅnite, fÄrÄ nicio legÄturÄ cu importanÅ£a excepÅ£ionalÄ, artisticÄ Åi moralÄ în acelaÅi timp, a acestei lucrÄri. Dar cum putea fi altfel, cînd ceremonialul inaugural a fost organizat de un anume Negrei, o ventuzÄ notorie a adiministraÅ£iilor culturale bucureÅtene, fost medic prin BuzÄu, un fel de variantÄ culturnicÄ a lui Mugur CuivicÄ, transferat din ambianÅ£a lui Emil Constantinescu prin tot felul de birouri confortabile, de data asta in ambianÅ£a PrimÄriei Generale? Ioan Boborea, din fericire, a dat culturii româneÅti aceastÄ impresionantÄ lucrare, dar, din nefericire, nu le poate da minte, pricepere, culturÄ etc. etc.. Åi acelora care urmeazÄ sÄ o administreze de acum încolo. Dar Åansele nu sînt cu totul compromise: Caragiale, gîndirea, creativitatea Åi bronzul sînt vizibile, consistente Åi perene, pe cînd Negreii sînt strÄvezii, precari Åi vremelnici…. (P.Å.)
Eu am sa revin cu fotografii pe care le voi realiza curand, intr-o zi cu soare (n.r.)