Computer Arts




Nicolae Macovei     Dincolo de imagine


În România zilelor noastre, “Computer Arts” este perceput mai degraba ca o componenta a reclamei, a publicitatii, fara a se putea constitui într-un domeniu bine individualizat al esteticului. Oricum, e greu sa vorbesti despre arta pe computer în afara fascinantei lumi a tehnicilor pe care le ofera acest modern si tot mai raspândit instrument de lucru. Spectacolul declansat de computer este atât de bogat si acaparator, încât nu mai ramâne prea mult loc pentru gândirea, sensibilitatea ori istoria celui ce îl manevreaza. Supunerea la rigorile inteligentei încorporate în “hard”- ul si în “soft”- urile masinii este obligatorie si se dovedeste a fi o bariera aproape imposibil de depasit.

Din aceasta pricina, manifestarile legate de Computer Arts sunt nu doar “firave” cantitativ, dar sunt si pândite de o puternica dominanta kitsch, ce nu se poate ascunde îndeajuns de bine în spatele exotismului si al noutatilor aduse de computer. Sau manifestarile la care asistam sunt neinteresante pentru ca, ceea ce vrea artistul sa afirme – folosindu-se de computer – se pierde, se topeste, pâna la a disparea complet, în varietatea si expresivitatea procedeelor tehnice oferite cu generozitate de acest adevarat univers si motor enciclopedic al civilizatiei contemporane: computerul.

Solutiile pentru depasirea conflictului vin, ca întotdeauna, din talentul, tenacitatea, curajul, reflexivitatea, dar si cultura celui ce crede în virtutiile comunicationale ale artei. Ori, când e vorba de arta pe computer, din capacitatea de sinteza si din originalitatea celui ce se încumeta sa depaseasca “tehnica” ce i se ofera de-a gata prin “masina”.

Prezentul numar al suplimentului “Rampa” este ilustrat cu cinci desene pe computer. Masura în care artistul este într-adevar cel ce se exprima prin computer si nu invers abia urmeaza sa se hotarasca. Totusi, desenele pe care le propun sunt o certitudine si cred ca vin în întâmpinarea artei zilelor noastre si a tensiunilor ei expresive specifice.

Oricum, se prefigureaza o epuizanta cursa pentru indivi-dualitate, pentru afirmarea sau reafirmarea valorilor perene ale esteticului, indiferent de calitatile instrumentului de lucru pus în joc, fie el chiar si un computer. Ramâne în acelasi timp de probat în ce masura Computer Arts va putea la noi, în actualele vremuri “tranzitorii”, sa depaseasca statutul unui domeniu marginal pentru a se deschide exigentelor artei contemporane.
Rampa – supliment al ziarului Azi, 16 decembrie 1998